Angående ohyra i burar
För ett tag sedan upptäckte jag ett spindelliknande kryp på min hamsters bur. Jag fick fatt i det och mosade det, trots att jag har spindelfobi och helst inte dödar djur. Jag funderade inte mycket mer på det, eftersom det kunde vart något som kommit hemifrån och det inte var mer än en. Igår upptäckte jag samma lilla sak i gerbilernas bur, en svart spindelliknande sak. Det måste nästan varit en spindel, för jag såg den 'vira' sig ner från gerbilernas hus. Dock fick jag aldrig tag på denna.
Så jag undrar nu om detta är något farligt för gerbilerna och min hamster? Igår funderade vi ganska mycket på vad det var för något som fanns i båda dessa burar. Det vi kom fram till var gnagarblandningen, papper/toarullar och spån. Uppskattar all hjälp jag kan få, eftersom jag verkligen inte har erfarenhet av det "/
Du skulle kanske frysa gnagarblandningen innan du ger den till dem? Vet att jag fick ohyra med maten förut, så nu fryser jag den i ett par dygn innan jag ens öppnar förpackningen. Annars kan det nog vara något som kommit hemifrån och helt enkelt trivs i burarna. Men jag vet inte, jag har inte heller så stor koll på sådant ;-)
Se till att städa burarna ordentligt också, så det inte ligger några spindelägg och gömmer sig.
Inte så mycket till råd kanske… Men så brukar i alla fall jag göra.

Tack, det kanske är värt att börja frysa gnagarblandningen då. För mig var det mycket hjälp :)
Hoppas det hjälper :)

Tror inte att det kommer med maten. Spindlar o annat kryp kan lätt smita ner i burarna. Gerbilerna kommer antingen att äta upp dem eller inte bry sig om dem. Inget farligt :)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

jag hittade spindelliknande varelser och nå äcklig liten mask i en påse mat jag haft en längre tid i en låda. de var i en fryspåse jag hade knytt igen. Den slängde jag direkt såklart. Så de kan bli små konstiga liv bland fröer om de är lite gammalt.
Absolut… Jag har i alla fall märkt att det kan komma med diverse små insekter och djur med maten, och det är ju inte så jättemysigt. ;-)
Fast ibland kommer det såklart ner spindlar och annat i buren i alla fall, men det var läskigt när jag öppnade foderpåsen en gång och såg att det rörde sig. Sedan dess fryser jag allt för säkerhets skull. :-P

Ja, det är klart att det kan komma ner i maten. Framför allt om man har flyttat över den till en egen påse. Men nyköpt är det mycket ovanligt.
Does it become a walk?
/Ida
Jo det kan följa med helt nyköpt mat också. Råkat ut för det flera gånger, vilket gör att jag numer mest köper fryst mat åt mina små :) Djuraffären här förvarar all mat i frysen, mycket bra tycker jag!

Okej. Ja, det är nog antagligen maten då. Eller så har vi kommit på att det kan vara hemifrån också. Det var inte så länge sedan vi flyttade in, och vi har upptäckt att vi har spindlar här och var. De tar sig antagligen in genom ventiler eller något (va det nu heter) nära våra fönster. Burarna har nämligen stått ganska nära fönster. Men maten ska jag börja frysa i alla fall :)

Då skulle jag inte köpa från den affären mer. Jag har då aldrig hittat kryp i maten o jag köper bara mat i lösvikt åt mina. Och ärligt, om jag nu ska hitta kryp deras mat så föredrar jag att det rör sig i maten än att det ligger nåt kryp i ide som börjar kräla när de har maten i skålen. Men om jag nånsin skulle hitta kryp i nyköpt mat så skulle jag lämna tillbaka ögonblickligen och aldrig någonsin gå in i den butiken mer.
Does it become a walk?
/Ida
Eftersom det är frön och såna grejer det handlar om så tror jag det kan bli svårt att hålla allt helt kliniskt rent, men visst gäller det att hålla koll och välja sin butik (eller matmärke för dem som köper färdigpackat) med omsorg.
Men troligast är nog att krypet kommit nån annanstans ifrån, det brukar vara baggar och larver när det gäller sånt här va? inte spindlar. Jag har ingen erfarenhet av spindlar i maten iallafall. Däremot nån liten bagge har funnits i maten. Givetvis har jag slängt den maten direkt då, och efter att ha råkat ut för samma sak vid två olika tillfällen så då valde jag bort den affären.

man kanske ska välja bort fodermärket/"tillverkaren" istället för butiken? om de inte är i lösvikt
#12 ja, det var det jag menade, beskrev kanske lite konstigt :P

Maten jag köper är lösvikt. Kanske ska fundera på att köpa färdigpackat istället då, och hoppas på resultat :) Annars är det väl fel på den maten också, eller så har det kommit ifrån mitt hem.

För att avbryta lite och komma med en fråga som har lite med detta att göra, käkar gerbiler spindlar och dylikt? o0
Medarbetare på fantasy.ifokus
#15 nej, inte vanliga husspindlar och sånt. De äter mjölmaskar, syrsor och liknande.
fast man ska väl aldrig säga aldrig.. :P händer säkert att nån liten knasboll käkar i sig nån spindel.
min lilla knäppCosmo här hemma äter spindlar, flugor, gråsuggor….
Allt som råkar komma honom nära XD
Disa, Hollywood's gerbiluppfödning
#17 haha, jag misstänkte starkt att någon här inne skulle ha en liten knäppgök :P Här finns bara en flug/myggätare.
Det är Oknytt som hoppar upp och fångar dem i luften haha
värsta partytricket!