Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikett: beteende-temperament
Läst 502 ggr
Emelie-tex
0

Städa mindre?? Väldigt hård mot varandra.

Hej.

Mina två äldsta gerbiler har jag lite "problem" med. Den ena är väldigt "på" den andra, juckar mot honom, putsar och håller på hela tiden tycker jag.

Jag funderar på om jag städar för ofta, att det är så att han vill "trycka" ner den andra för att det inte "luktar rätt"

just nu behåller jag ca 1/3 av 110l gammalt spån när jag städar, ska jag behålla mer??? Så det luktar mer hemma.

Vad kan det annars bero på??

[Tassy]
0

hur ofta städar du? hur gamla är gerbilerna?

Emelie-tex
0

De är ca 10 mån gamla. Om uppgifterna jag fick i affären stämde vill säga.

Ja jag städar var 3-4 vecka om det inte är väldigt skitigt, då blir det när jag ser att det blir "för illa" med max var annan vecka.

burmesee
0

Du städar alldeles lagom om inte lite för lite.
Att de är hårda mot varanndra kan också beror på att de har växt sig jämnstora och då blir den gerbilen som varit dominant förut stressad och vill markera att det är fortfarande han som är bossen.
Oroa dig inte det är inget faröigt och de kommer förmodligen att lösa det.
Såvida du inte fått hem en hona, fast då skulle du nog redan haft ett par kullar vid det här laget.

Lycka till, och håll oss uppdaterade!

Disa, Hollywood's gerbiluppfödning

Emelie-tex
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den som är" på" den andra är ju mycket större. Så jag tror inte det är de. För han har ju storleken på sin sida.

Jag kan försöka få bilder på deras rumpor så får ni se, jag tycker det ser ut som grabbar :-)

Detta är Loke, ni får tänka på att de inte är speciellt handtama, Så jag fick ta bilderna så fort som möjligt.

Men vill ni kan jag ju försöka få bättre, kan även ta en bild med dem brevid varandra, så får ni se att Tyr är MYCKET större än loke

Emelie-tex
0

Tyr

Emelie-tex
0

Tyr med mest vitt

Emelie-tex
0

Tyr till höger

[Tassy]
0

Det är två grabbar :)

Emelie-tex
0

Bra :-P Då slipper jag dumförklara mig själv som haft dem i snart 8 mån, och borde veta att det är killar :-P

Emelie-tex
0

Men vad kan det vara då tror ni?

I och med att det är stor storleksskillnad, och samma kön, städar inte för ofta och de motioneras minst var annan dag, har mat utspridet över ca 1 dm när jag ger dem så det inte blir bråk och allt sånt. Obestämd

Solaika
0

Även om det är stor storleksskillnad på dem så kan de gnabbas om rangen när de är lika gamla. Den lilla kanske har försökt ta över och då tycker den stora att han måste sätta på plats. Det händer så mycket mellan djuren när vi inte ser att man omöjligt kan veta vad det bottnar i. Men det låter som rangkiv faktiskt.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida