Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 960 ggr
Faaaanny
2009-05-25 20:50
0

Leo bits!!!

Hej jag har två gerbiler som jag köpte igår som jag försöker få tama, har jag kommit en bit på vägen om en av dom  (Tim) vågar sätta sej i min hand en stund..??

Min andra gerbil Leo som också är köpt i går jagar alltid handen om jag har den i buren och försöker bita den han biter nämligen på allt och alla hur ska jag göra så att han slutar bitas och ska jag få honom tam och varför bits han??

Kan det ha och göra med att jag köpte dom från djuraffären när dom var sju veckor gammla?

Hur långt drar dom öronen backåt om dom ogillar något??

Det ser ut som om dom drar öronen lite bakåt när jag kommer tycker dom inte om mej då????

[Tassy]
2009-05-25 20:55
0

Tyvärr låter det som ett typiskt djuraffärsbeteende.

Ofta kommer djuraffärsdjuren från grossister som avlar i ett enda syfte: att tjäna pengar. Ingen tanke på temperamentet precis. Obestämd

Nu finns det givetvis seriösa affärer också, men allt för ofta får man bitiga djur som ofta dessutom dör för tidigt pga sjukdomar som uppstått vid inavel etc.

Du får ha tålamod och göra det bästa av situationen helt enkelt.
Blås på honom då han bits, ha godsaker i handen, lugna mjuka rörelser och en stor skopa tålamod.

sissie
2009-05-25 21:21
0

Eftersom du köpte dom igår så skulle jag bara låta dem vara ett par dagar och bara sitta och prata med dem. Ge dem tid att vänja sig vid ljuden och dofterna hos dig.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

burmesee
2009-05-25 21:23
0

Tycker som Tassy, men du kanske har turen att ha från en seriös djuraffär då lila Leo "bara" är i trotsålder, alla gerbiler jag har haft och har, har alla varit mer eller mindre trottisga.
Håll på mycket i buren genom att kraffsa i spånet och göra iordning maten mm. lite varje dag så att han förstår att det inte är något att vara rädd för.
Eftersom han är så pass ung tycker jag du ska använda en liten skål/halv kokosnöt för att fiska upp honom med, och när han bits blås en "puff" i ansiktet på honom.
Biter han jättehårt eller bara nyps?

Att de vänder öronen bakåt lite kan vara ett tecken på att de lyssnar, när gerbiler är arga eller inte tycker om något ljud lägger de öronen slickade mot huvudet.

Vad menar du med att "kan det ha och göra med att jag köpte dom från djuraffären när dom var sju veckor gamla?" ?
Menar du att de var för gamla eller för unga för att bli sålda?
Jag tycker inget av dem, en gerbiler är nästan aldrig för gammal för att bli köpt och gerbilungar är ju "leveransklara" vid minst 5 ½ veckor så du fick dem vid en ganska lagom ålder tycker jag. Om de inte har blivit tagna från mamma vid för tidig ålder, vilket är lätt hänt i djuraffärer och med oseriösa uppfödare.

Hur länge har du haft gerbilerna?

Lycka till och hoppas du har fått några bra råd ;)

Disa, Hollywood's gerbiluppfödning

Faaaanny
2009-05-25 21:26
0

Tack alla hoppas att lilla Leo slutar att bitas och attt han bara är i trotsåldern…

burmesee
2009-05-25 21:32
0

Vi håller tummarna, mina gammelgerbiler hälsar till honom att han får skärpa sig ;)
Men om du har bara haft honom i en dag är det inte så konstigt, han är ung och har helt plötsligt landat på ett okänt ställe, låt de vara en dag så de vänjer sig annars blir det för mycket omställningar på en gång, sen ska du se att de blir lugnare!

Angelclaw
2009-05-25 21:40
0

Låt dem bli lite hemmastadda och ha tålamod. Burmesee gav bra råd i #3 :) Har inget mer att tillägga förutom: Lycka till! ;)

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

Gerbilflicka
2009-05-25 21:41
0

Tyvarr ar den har sortens problem kopplad till genetiken. 60% av temperamentet ar medfott och kan aldrig andras pa.

Fortsatt ova och ta det lugnt, och tank pa det nasta gang helt enkelt att valja en uppfodare som avlar pa temperament.

Faaaanny
2009-05-25 21:41
0

HAHAHA aa vi får väll se hälsa tack till dina gammelgerbiler..:)

Tack så mycket alla!!! jag håller också tumarna!! <3 :)

Glad

Faaaanny
2009-05-25 21:45
0

men nästa gång väljer jag en uppfödare…:)

Jag hittade en uppfödare i Januari som skulle få en kull men ingen överlevde :(

sen  dess har jag letat efter en uppfödare men letat på fel ställe så jag hittade inga och gav upp och jick till en djuraffär..

burmesee
2009-05-25 21:58
0

Synd med januarikullen, nästa gång… ;)
Tänk inte på blivande djur om ett par år utan nöj dig med de du har och gör det bästa av situationen de verkar jättefina och är ändå uppe i din hand och är intresserade.

Det är inte säkert att du har fått tempraments felgerbiler, förmodligen är de bara lite stressade efter att ha flyttat.
Som sagt, ha tålamod och ta det lugnt med dina sötnosar!

Föresten vi vill gärna se bilder på dem inom en snar framtid :D

[Tassy]
2009-05-25 22:00
0

Vart bor du någonstans då Faaaanny? Transport brukar sällan vara ett problem nämligen :)

Vippelicious
2009-05-25 22:27
0

Mina pälstussar var lite energiska i början och blev lätt stressade i början. De blev lite bitska när man skulle städa om i buren och de var i husen, eller om man skulle lyfta upp dem och de inte ville. De bet egentligen aldrig hårt utan mest som markering.

Men som de andra sagt, blås på dem :) Mina nafsar bara lite nu, men de vet att de får en puff i ansiktet om de är olydiga. Som själv ny gerbilägare önskar jag dig lycka till, och mina pälstussar hälsar också till Leo att han ska sluta upp med dom dumheterna :@

Medarbetare på fantasy.ifokus

Pose-idon
2009-05-25 22:35
0

Är du helt säker på att han bits och inte nafsar. Det finns många sm säger att han "bits" när han bara nafsar.

//Elin

Faaaanny
2009-05-25 23:39
0

Jag bor i stockhom Tassy och jag har en transportbur… ;)

Jag ska blåsa på honom när han är olydig men han är änndå världens finaste och han har skapat revir i en glas bur som finns där jag hade badsand där han sparkade ut all sand och la in all hö och jag la i lite toapapper i buren som han genast slet och kämpade med för att få in allt i glasskålen nu sover de både gerbilerna i den propfulla burken haha!!!

[Tassy]
2009-05-25 23:44
0

I stockholm finns det massor av bra uppfödare :) Kika runt bland de olika föreningarna så finner du nog någon uppfödare. Länkar hittar du i våran länksamlling.

burmesee
2009-05-25 23:52
0

Fanny, ska du köpa ett par gerbiler till?

Solaika
2009-05-25 23:57
0

Tänk på att det kan vara en gerbil som inte "tål" att bli blåst på. Jag har upptäckt att vissa gerbiler blir otroligt skrämda och nästan förstörda när man blåser på dem. Där bör man helt enkelt gå varligt fram.. många korta stunder, godbitar och hellre peta undan försiktigt.. lixom fösa iväg.. när de nyps. Ofta ofta beror bitandet på något vi gör. Det är ytterst sällan en frisk gerbil bits oprovocerat. Och som det låter har du för brått med dem. Om de nyss har flyttat till dig så säger jag som de andra.. låt dem vara ett tag så de får vänja sig vid sitt nya hem och alla nya dofter.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Vippelicious
2009-05-25 23:57
0

#14 Haha det brukar mina också göra ;) Så gulligt när de klämmer ihop sig :D

Medarbetare på fantasy.ifokus

burmesee
2009-05-26 00:05
0

#14 Vad gulligt att han jobbar så, typiskt att gerbiler ska förstöra när man har gjort fint X)

[Tassy]
2009-05-26 00:19
0

#17 kloka ord Solaika. Självklart ska man gå varligt fram. :)

Gerbilflicka
2009-05-26 00:24
0

Ja, glomde tillagga att det ar helt normalt att unga djur nafsar lite. Det ar precis som valpar - de smakar sig fram i varlden. Bebisar och ungdjur ar alltid jobbiga pa nagot satt, haha. Flört