Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 566 ggr
Zaphix
0

Jättesjuk gerbil..

Har en jättesjuk liten gerbilkille här hemma. Han är gammal och så.. Så jag antar att det inte går att göra något åt.

Han har varit sjuk sedan i torsdags, försökt fått i honom vatten och lite mat. Tvingat honom att dricka vatten genom att spruta lite med en spruta i munnen på honom.. Men han har inte piggnat på sig. Han bara ligger i buren, blundar och andas.. Han märker när man tar upp honom, men orkar knappt reagera..

Jag mår självklart väldigt dåligt av att se honom må såhär och vet inte alls vad jag ska ta mig till. Ska jag vänta tills på måndag och åka till vetrinären och ta bort honom, eller ska jag be sambon "ta itu" med honom? Vad är bäst och vad är snällast?

Borde tagit honom till vet på fredagen, men jag trodde hans sista stund var kommen, så jag tyckte han skulle få dö stillsamt med hans kompisar runt sig.. Men nu vet jag inte längre..

Hjälp?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Tassy]
0

Om din sambo kan avliva på ett snabbt och humant sätt och är säker på vad han gör så är det nog det bästa, om gerbilen är så dåligt ska den inte behöva plågas mera tycker jag.

Men minsta osäkerhet så överlåt avlivningen till veterinär.

Zaphix
0

Okay, tack. Ville ha lite stöd i mina tankegångar.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Dea-
0

Hej!

Finns det ingen veterinär i närheten som har öppet på helgerna eller har jour? Om gerbilen är så sjuk att den verkligen lider av att leva 2 dagar till skulle jag nog ta "itu" med det på egen hand så den slipper lida. Dock på det bästa sättet jag skulle kunna komma på så det inte blir ännu mer lidning av det. Om han bara ligger och inte orkar gå eller resa på sig för att äta tycker jag det låter som det är ganska illa och han borde få komma till himlen så fort som möjligt! Men det är bara mina åsikter =)

Mvh / Dea

Gerbilflicka
0

Jag haller med, vet man vad man gor sa ar det basta att avliva sjalv enligt mig… det ger minsta mojliga stressen och smartan. Inga framlingar, inga sprutor, ingen transport. Men ar man osaker ska man inte gora det.