"skickar iväg" sin dotter
Efter att ha hittat nya hem åt 3 av 4 töser som föddes för 3 månader sen , så födde mamman en sista kull idag på morgonen och nu ikväll, när jag skulle ge dom lite gurka till kvällen så ser jag att hon jagar, biter och springer efter hennes dotter som fick vara kvar med mamman som hjälp till ungarna. Jag studerade dom lite innan jag särade på dom och det var mamman som kommer fram till lilltjejen och trycker ner huvudet och medans ungen försiktigt nosar och pussar på mamman, och hon ligger blixtstilla. Sedan rusar hon iväg efter ungen och jagar henne ?! Dom sprang över boet och runt i hela buren, våldsamt! Så ungen gömde sig i krukan och såg verkligen jätte deprimerad ut! förstod ingenting såg det ut som.
Nu fick jag flytta henne till en profisorisk bur undertiden jag funderar på vad jag ska göra.
Hur kommer det sig att et blev såhär? Jag trodde gerbilmammor uppskattade hjälp? Vad ska jag göra? Ska jag försöka sätta ihop dom igen eller har mamman "kastat ut" sin unge?

ingen som vet något? :S
När mammor får ungar kan de ibland bli överbeskyddande och om den yngre honan varit för närgången mot de nyfödda förmodligen av nyfikenhet så kan mamma vlija sätta den unga på plats.
Nu när du har särat på dem kan det vara svårt att para ihop dem igen, men jag skulle föreslå dig att dela upp mammans bur, beroende på hur stor den är, och sätta den unga i en del av buren och se hur de reagerar om det är lugnt kan hon vara kvar tills de nyfödda blivit lite äldre och honan inte är lika beskyddande och då kan de återförenas.
Om mamman är agressiv så är nog bäst att hitta en varsin ny partner till dem båda.
Hoppas jag har kunnat vara til någon hjälp, och lycka till
Disa, Hollywood's gerbiluppfödning

Tack för svaret! Nu fick jag iaf en förklaring till varför hon betedde sig underligt. Hon är arnars en väldigt trevlig dam som tar hand om sina ungar väl!
Trevlig Helg!