Hm, små utväxter
Nu är det Dixie som är på tråden igen. Har upptäckt ett par små utväxter på han kropp. De är hårda och stora ungefär som små knappnålshuvuden, runda liksom. Vad är det tror ni? De verkar inte göra ont och de ser ut ungefär som om man klämt ut en kvissla, om ni förstår? Som en hård liten varkula.
Vart sitter de nagonstans?

På ryggen

Putt! till EmmaJo
Jag har faktiskt ingen aning… tumorer borde det inte vara for de kommer ju inte sadar hur som helst, men nagon sorts vartor kanske? Jag vagar inte saga nagonting, det ar bara gissningar. Ring och radfraga en smadjursveterinar ar mitt tips.

Ja, vårtor skulle jag också tippa på, ska ringa och höra med nån vettig vette! 
Det känns skönt att du iallafall avfärdar tumörer!
Det skulle kunna vara tumörer för de brukar börja som små knapphålshuvuden & sedan växa sig större så håll koll på om de ändrar sig i storlek.. Men vi får hoppas på det bästa att det inte är det =) De vanligaste tror ja är magen också och inte på ryggen, det låter lite konstigt. Har aldrig hört talas om vårtor på gerbiler men nån gång är ju den första. Får hoppas det är ngt som går att bota lindrigt bara :)

#6 Då får du ta o kika lite mer på det för vårtor på gerbiler är faktiskt ett förhållandevis vanligt fenomen.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Jasså :o Det har jag aldrig hört talas om men det kan ju vara bra att veta! =) Konstigt att jag aldrig läst om det förut :S
#8 Det kallas för pappilom :) jag fick precis för mig att det fanns en artikel här om det nånstans, men just nu hittar jag den inte…
Okej =) Aldrig hört talas om det på gerbiler men man lär sig alltid ngt nytt! :) Dumt att de inte skriver med det i gerbilböcker på "sjukdomsavdelningen"..
#10 Överlag får man ta det man läser om gerbiler med en nypa salt, då informationen ofta inte är helt korrekt :)
Jag har just nu en gerbil med papillom, så det förekommer då och då.
På SGFs hemsida står det lite om papillomer. Adressen är: www.gerbilforeningen.se , du går sedan in på "gerbil" och vidare till "sjukdomar" :)

Åhå, det är papillom då som Dixie har! Men om det är virus, går de bort av sig själv då, och kan de komma tillbaka om de har försvunnit?
Virus försvinner inte utan finns alltid kvar i kroppen. Dock kan man oftast förebygga eller bota det viruset orsakar (beroende på vad det är för virus). Vet inte hur man botar eller om det går att bota papillom men viruset den har kommer aldrig försvinna så därför vore det heller inte omöjligt att den får vårtor senare igen. Vissa virus kan man bära på utan att det bryter ut & vissa bryter det ut på oftare än andra. Det beror helt på individen =) Kanske inte gjorde dig mkt klokare men men 

Jodå, virus kan försvinna men oftast inte just papillomviruset. Man kan bränna/frysa bort vårtan (minns inte vilken metod man använder). Men så länge de inte har problem av den så kan det lika gärna vara.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Man kan i alla fall inte behandla själva viruset, istället behandlar man det som viruset orsakar. Blev lite osäker nu på om virus kan försvinna eller ej men virus har i alla fall ingen egen ämnesomsättning och kan inte föröka sig utan att infektera en levande cell. De är alltså beroende av djurets/våra celler för att överleva. Så om man då skulle försöka döda själva viruset dödar man alltså sina egna celler vilket inte blir så bra. Därför behandlar man inte virus. Kanske kan viruset försvinna med tiden av sig självt men många virus t.ex. förkylning & herpes har man kvar för resten av livet men att de ligger latenta och bryter ut när immunförsvaret är svagt. Nu blev det lite ut i det blå men iaf =)

Tack för bra förklaringar Dea och Solaika!