Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 877 ggr
Candela
0

Blod i buren..

Upptäckte idag att det var blodiga tass-avtryck på matskålen.. Kollade över gerbilerna en och en, och hittade en blodig sårskorpa/knöl på magen på en av dem. Tryckte lite lätt på den och den kändes som om det var små hårda knölar under huden Gråter

Är det cancer?

Vad ska man göra? Jag tänker inte lägga ut pengar på någon operation eller så. Ska man avliva direkt, eller låta honom leva tills han mår sämre?

[Katteeen]
0

Om han är sjuk och kan räddas genom operation så är det väl egentligen din skyldighet som djurägare att kosta på det, tycker jag i alla fall. Det är ju sånt man måste räkna med när man skaffar djur…

Gerbilflicka
0

Det beror pa hur pass illa det ar… det kan jag inte avgora bara sahar. Ar det en liten rispa kan du vanta, annars ar det Avlivning direkt som galler.

[Katteeen]
0

#1: Men det är ju bara min åsikt. :) Haha, såg hur sur jag "lät" :P

[Matilda92]
0

#2 Man behöver inte avliva direkt. Så länge djuret mår bra kan de få leva. Men när man märker att livskvalitén blir sämre och inte tänker operera gerbilen så ska man låta gerbilen få somna in.

Men om man tänker att operera ifall det är en tumör, så är det bra att göra det så fort som möjligt, spec om den spruckit också.

Solaika
0

Sitter det under huden kan dock operation vara svårt eftersom det då oftast inte är den "vanliga" doftkörteltumören och då mer troligt även något annat har blivit angripet. Verkar djuret inte ha ont eller må dåligt så kan man avvakta. Men så snart man ser att de börjar må sämre så måste man avsluta deras lidande.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Candela
0

Det verkar inte som om han blöder från något sår från huden. Jag misstänker att det snarare är blod i avföringen..

När det gäller smådjur så tycker jag det är mer humant att låta avliva dem, än låta dem gå igenom en operation.

Royalz
0

Det går väll inte att operera så små djur.

Gerbilflicka
0

#4 Gor det ont tycker jag att man ska avliva direkt, och det gor ju absolut ont om det handlar om ett oppet sar.

Jag skulle aldrig operera en gerbil, jag tycker inte det ar humant. Det gor SJUKT ont pa manniskor som har opererats och da ska man veta att vi far de absolut starkaste smartstillande som finns. Gerbiler ger man knappt nagot alls, for da skadar de sig sjalva.
Sa forst ska de tas ifran sin van (som den troligen aldrig kan sattas ihop med igen), sen ska den skaras upp och ha svinont. Nej tack for mig, det ar darfor man avlar for att undvika cancer istallet.

[jakke94]
0

om jag hade varit du så hade jag undersökt det hos en vet. iallafall så du vet vad det är för något

Candela
0

Ringde och pratade med veterinär tidigare idag, och berättade om mina misstankar, och de verkade hålla med mig.
Dock skulle en Avlivning på helgen kosta uppåt en tusenlapp (600 kr extra pga jourtillägg), så jag avvaktar till måndag. Har han inte dött innan dess, så tar jag med honom till veterinären och avlivar honom då.

[Matilda92]
0

#8 Bara för att ett sår blöder på en gerbil ska man väll inte avliva det direkt? Man ska väll först försöka få det att läka. Men visst som jag sa, om man märker att gerbilen mår sämre, ska man avliva det så fort som möjligt om man inte tänker operera det!

Jag har låtit 3st av mina gerbiler opereras för doftkörtel tumör. Dom alla har blivit bra. Dom har samtliga sats tillbaka till sina burkompisar efteråt, det fungerar! Man har dom i delad bur i några dagar, ca 1 vecka till såret börjat läka, sen kan man sätta ihop dom :) och det har gått bra alla 3 ggr.

Jag tror nog alla försöker att avla bort cancer.  Min gerbil som senast opererades vara bara 1,5 år och varken hans pappa(som blev 4år) lr hans mamma eller andra syskon har fått någon tumör(inte heller någon annan i släkten har haft det vad jag vet om), men det förekommer endå, och det gäller att inte avla på de djuren. Som tur var har jag inte avlat på honom och kommer inte heller göra det.