Hjärnblödning?? Hjälp!!
Det har hänt nått med Spirit. Han har svårt för att hålla balansen och baken hänger inte riktigt med,stödjer men inte fullt. Han ligger uppe(inte i sovgången)och det ryckte till i honom ett par gånger. Nu bäddarde andra två runt honom med papper och ligger med honom.De turas om med papper och ligga där med honom. Kan det vara någon typ av stroke?? Han har inga sår eller brutna ben. Allt ser okej ut i pälsen. Någon som känner igen det här??

Min Nina dog troligen av en hjärnblödning.. hon tappade mer o mer balans, blev jättetrött.. ryckte till när hon försökte röra sig mer än hon klarade. Det gick på 30-45 minuter från det att vi upptäckte det tills hon va borta. Men Nina va 2,5 år. Hur gammal är Spirit?
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Kanske epilepsi? Han hoppade ner i sanden och tog ett sandbad. sen gick han o la sig i hörnet med papper. Han satt i min hand en stund o sov. Carat är som vanligt den som pysslar om och är i full fart med att bygga bo omkring Spirit.Han lägger sig också över honom och värmer honom. Han får ryckningar ibland…min kille

Nu har jag inte sett något riktigt EPanfall hos en vuxen gerbil.. men det låter faktiskt inte som det. För det brukar vara som hos människor. Kramper och sen inget mer. Det där låter värre tyvärr :(
Does it become a walk?
/Ida
Riktig epilepsi hos gerbiler ar valdigt otackt och kraftfullt. De far da ordentliga, okontrollerade kramper. Har sett det en gang hos en valdigt inavlad gerbil och den gerbilen avlivades senare pga sina problem.
Det later inte bra med din gerbil… Hur gammal ar han? Later som nagra valdigt gamla gerbiler jag haft (+4 ar) som dott av alder.

Jo,jag tror du har rätt..tyvärrr… Jag har jobbat med människor med EP-anfall. Fast de kan vara långvariga anfall och huvudvärk med extrem trötthet efteråt. Har sett mycket svår EP och på det sättet liknar det hans sympton. Frågan är om gerbiler kan få så svår EP? Han rör sig i mellanåt och de andra turas om att värma honom. Väldigt sött att se hur de sköter om honom…Usch så sorgligt det känns.
Tror inte att han klarar natten om det fortsätter så här…

Glömde..Han är 8 månader

Jag tog ner vattenflaskan och stack fram "pipen" åt honom. Han drack rätt så mycket. Han hoppar ner i sanden då och då. Inga ryckningar längre…..
Nej jag tror inte heller att det handlar om EP, han borde ha hunnit krya på sig märkbart nu. Det låter inte alls bra 
Det bästa är ju givetvis veterinären, har inget annat förslag att komma med. Se till att han når mat och vatten bara. Kompisarna värmer honom.

Lägg ner lätt-tuggat o sånt han gillar. Vetegroddar, mandelspån o annat gott.
Does it become a walk?
/Ida

Ok,veterinär får det bli imorgon om det är likadant då. Vattnet fixar jag åt honom och mat finns…bara att avvakta. Han sover och har varit uppe och gått en liten sväng.Tack för era svar. Tror inte heller på EP…..

Han är lite piggare idag. Går normalt och i morse hoppade han upp till matskålen trots att jag lagt mat där han helst ligger. Han dricker ur vattenflaskan. De andra har byggt ett stort bo där han sover och de turas fortfarande om att ligga där med honom. I natt sov de alla tre där.Är det vanligt att de sköter om varandra? Har jobbat hela dagen(typiskt,ska vara min lediga dag)men ska ringa veterinär imorgon. Nån som har telnr eller tips på någon bra som jag kan ringa till och få tips o råd av?? Vet här är inte alls bra på smådjur. Jag tror att han fått en stroke men frågan är om han kan bli bra? Om han kan få ett värdigt liv…

Hur verkar han? Nån del av kroppen som inte hänger med? Jag skulle ringa Marhagen för konsultation. Hon är duktig på gerbiler. Eller Roslagstull då.
Does it become a walk?
/Ida
Konstigt att Spirit vart dålig ungifär samtidigt som Charm…
//Elin

#12 Jag fick inte tag på någon vet för rådgivning idag. Han var ranglig i bakdelen från början men går nu normalt. Han äter och dricker vatten. Sen går han runt en sväng. Mesta tiden så sover han. Väldigt djup lugn sömn. Han är inte burrig i pälsen och har väl gått ner 2 gram. Han verkar inte ha ont någonstans. Han sitter oxå en del i sandbadet. Det är ju ett regält skutt han tar i o ur? Han är jätte trött och har ögonen halvöppna när han är vaken. Hela natten har han sovit "under jord" i sovkammaren med de andra. Nu ligger alla tre i en kartong de fick och sover. Jag tror att han fått en stroke. min mamma fick det och det tar ett tag för kroppen att återhämta sig om den gör det. Tröttheten på de som får en stroke är ju oxå överhängande och de sover mycket. Så länge han inte lider så ska han få en ärlig chans. Minsta tecken på att han har ont eller om det inte blir bättre så får jag åka och ta bort honom. Jag läste att de andra i en flock kan stöta bort döende flockmedlemar. Stämmer det?? Mina två andra killar putsar/bäddar och är som två sjuksköterskor mot honom. De kanske har mer koll hur läget är
! Annars ömmar de för den som är svag. Kan tillägga att Spirit alltid varit ledaren.
#13 Krockade inte hon med husses fot?
#14 Jo, men hon var ju dålig. Inte sjuk utan mådde dåligt. Aja, tycklte iallafall det var ett lite konstigt sammanträffande…
//Elin

# Ja,att det hände samtidigt. Men hon mår väl bra nu?
#16 Jo, iallafall vad jag har hört.
//Elin
Min ena gerbil fick en stroke, vid 2 år och 8 månaders ålder. Hon hade precis samma symptom som din. Vi gav henne baytril och stödmatade henne lite med morotspuré mm och hon blev bättre. Efter lite mer än en vecka var hon helt bra och hon lever idag, 2 år och 11 månader :)
#18 Hur verkar baytrilen vid en stroke?
Det är ju även allmänt känt att man ej bör medicinera gerbiler med baytril pga att det kan ge upphov till dödliga kramper.
Antibiotika mot stroke, den var ny 

#18 Förlåt men, antibiotika vid stroke? Det finns två typer av stroke. Det ena är en hjärnblödning, ca 95% av de som drabbas av en hjärblödning avlider. Det andra är en blodpropp. Det har god prognos, många blir helt eller nästan helt återställda, men även av det är det många som dör. Oavsett om stroken är en blödning eller en propp så är den inte orsakad av några bakterier eller virus. Och eftersom antibiotika bara biter på bakterier och i mycket liten mån vissa virus så finns det absolut ingen anledning att behandla med antibiotika vid stroke.
Rent allmänt ska man vara mycket försiktig med antibiotika och inte ge det bara för säkerhets skull. Antibiotika har otroligt lätt att bli resistent. Allt fler baciller blir resistenta och till och med multiresistenta. Och det sker i mycket snabbare takt jämfört med takten det kommer ut nya typer av antibiotika. Mycket för att läkemedelsföretagen inte tjänar några stora pengar på antibiotikaforskning så det inte satsas på det men mest för att det tar många, många, många år att hitta en ny antibiotika som biter på de resistenta baciller som uppkommit.
Nåja, åter till ämnet. En stroke orsakas alltså inte av några baciller och ska därför inte behandlas med antibiotika av något slag.
Jag är sjuksköterska med mycket erfarenhet från stroke och aldrig någonsin har jag kommit i kontakt med eller hört talas om att man ger antibiotika mot hjärnblödning eller blodpropp. Vi är faktiskt inte så olika gerbilerna, vi kan tex smitta dem med våra baciller. Alltså bör vi behandla deras sjukdomar på liknande sätt som vi behandlar oss själva.
Does it become a walk?
/Ida

Nu tycker jag faktiskt att det blir lite smått påhoppande här :S
Antagligen, hoppas jag, fick hon rekommendation av veterinären att använda antibiotika, då man inte såå lätt kan få tag i antibiotika själv, och det hjälpte tydligen. Har för mig att antibiotika motverkar infektioner och dylikt, och det var kanske just därför man använde den - mot infektion i hjärnan/hjärtat som efterföljd av stroken. Tycker att det lät helt bra, då min mamma är sjuksköterska och använder antibiotika ofta.
Förlåt om jag låter arg, men jag tycker att det var lite "vivetbäst"-grej här "/
Medarbetare på fantasy.ifokus
#21 Men snälla nån, får man inte ens delge information man har längre? Vad ska vi göra när vi misstänker att något har blivit fel? Vem av oss gör påhoppet? Jag som undrar, eller Solaika som delger information om det hela, och som dessutom har mycket god kunskap och utbildning i ämnet? 
Det är galet många veterinärer som inte ens vet vad en gerbil är, men behandlar hejvilt ändå, med risk för djurens liv! Är det bra? Ska vi sitta tyst och rulla tummarna? 
Jag blir ursäkta men riktigt förbannad av alla dessa antydningar till påhopp som fullkomligt haglar på sajten numera, om inte offentligt så via PM. Ibland är vi vassa i tonen, men inte denna gång.
Ursäkta att jag låter arg, men det där är lite "obefogat gnällspiksinlägg".
Detta inlägg är heller inte något påhopp, ett påhopp är när man går på en person personligt och är elak.
Vi försökte informera om att något kan ha blivit fel här, och man bör inte medicinera gerbiler med baytril, hur mycket veterinären än sa det. Det finns goda bevis på vad baytril kan ställa till med. Både jg och Solaika har sett det till exempel.
Sen är gerbiler väldigt känsliga för antibiotika, det påverkar kraftigt deras immunförsvar, och baytril är ökänt för att ge dödliga kramper. Tycker du man ger sånt till en gerbil som nyss har haft stroke? Tycker inte du det låter minsta lilla fel alls?
När man har djur som är lite mera ovanlig måste man vara konstruktiv och ifrågasätta sånahär tokigheter.
Den som vill diskutera vidare om påhoppens att vara eller icke vara på sajten får starta en ny tråd, tillbaka till ämnet.

Här hettar det visst till
. Jag kan meddela att Spirit gör små framsteg. Idag har han gnagt lite på äggkartong och rört på sig oftare. Han är fortfarande trött men verkar piggare än igår. Äter och dricker bra och jag har inte behövt stödmata eller nått. Jag strör ut mat och favorit frön (solros mm) där han är och han äter väl inte som vanligt men tillräckligt.Dricker gör han själv. Han har hull och är inte mager. Går väl inte åt så mycket när han sover mycket. Någon typ av blödning har han fått och frågan är väl hur pass bra han kommer att bli. Jag ger honom gott om tid och hoppas att han repar sig. Skulle aldrig ge medicin. Har ju marsvin och de är oxså väldigt kännsliga för mediciner. Tror att ge honom tid är det som behövs för att se hur det går. De andra är fortfarande jätte goa mot honom och det är så gulligt att se hur de pysslar om och putsar honom. Jag vet att jag frågat förut men har inte fått svar eller åsikter om det än så jag frågar igen… Brukar de ta hand om varandra när de är sjuka?
#24 Ja, de brukar ta hand om de som är sjuka, men det händer även att de stöter bort sjuklingar ur flocken. Det är individuellt. 

Spirit har somnat in…![]()
Jag upptäckte att King utmanade honom och han låg o pep i
en gång. Jag hämtade en handske och när jag kom
tillbaks jagade King Spirit. Spirit sprang bort till ett hörn och jag
stoppade King…King bet tag i handsken,Carat går imellan mig(min hand) och King.
Då passar jag på att plocka upp stackars Spirit som var helt slut.
Han orkade inte lyfta på huvudet och 40 min senare somnade han in för gott
min lille kille. Han låg i min hand….
Liten begravning ska vi ha nu.
Så är det i djurvärlden. De andra två är som vanligt och verkar okej.
Carat är för go min lilla hjälte
,han hjälpte sin bror mot King och mej att få upp sin bror därifrån. Så himla ledsna är vi.
#26 oj men nej vilken himla otur! Just när man tror att läget börjar bli lugnt, då händer det 
Jag undrar om det är så att de tar hand om burkompisen så länge de "känner" att denne har en chans att överleva, men är det kört så stöter de bort kompisen? Jag får lite den känslan iallafall, samma sak med sjuka bebisar. Mamman tar ju hand om en del, men rensar bort andra.
Jag beklager verkligen! 

#27 Tack! Ja,visst är det typiskt! Jag tror också på att de stöter bort kompisen när de känner att det chanserna till överlevnad är borta.Carat försökte lugna o medla men King passade på att bli högsta hönset.Spirit var högst i rang innan. Så går det till i djurens värld och tyvärr så kan man inte göra något. Man vill ju inte sära på dem så fort någon blir sjuk. Saknar honom sjukt mycket…
#28 Aha ja då förstår jag om det var flockledaren som var dålig, det ökar ju riskerna en del när de lägre rangordnade ser sin chans att ta över rangen.
Förstår att du saknar honom :(

#29 Jo,jag höll extra koll just därför och vart lite förbryllad över att inte King försökt nått innan.King kanske kände att Spirit var på väg att bli bättre och såg sin chans. Vem vet hur de tänker.Carat har varit ointresserad av att mäta sin styrka. Han försökte att hjälpa brorsan mot King. Carat gillar inte tjafs alls men när King skulle på min hand(naturligtvis var det ju Spirit han var ute efter)så hoppade Carat på honom och tryckte ner honom tillräckligt länge för att jag skulle få upp Spirit. Jag vart så snopen att jag nästan glömde lyfta upp handen med Spirit i.
De är smartare och trixigare än många tror.
Roliga djur att "studera" beteende på. De är rätt så oförutsägbara de små liven!
#30 Ja, man lär sig nya saker så gott som varje dag med dessa små krabater. Det händer lika ofta nu för mig som för många herrans år sen när jag började med gerbiler :)
#19 Ja, jag är inte säker på att det var stroke, vet ju inte säkert var det va. Så nej, baytrilen hade ingen påverkan om det var stroke. Så jag skulle väll inte skrivit det då det lät som jag sa att hon fick en stroke…
Anledningen att vi gav henne baytril var att vi inte hade någon aning om vad det var för fel på henne, då hon bara var så dålig, vi trodde hon skulle dö(så dålig va hon) så baytrilen var en sista utväg att försöka rädda henne och se om hon blev ngt bättre annars hade vi åkt och avlivat henne dan efter men hon blev bra.
Men hon hade väll tur och hon klarade sig i alla fall :) Det kanske var ngt annat fel på henne? Och hon blev bra av baytrilen? Jag vet inte.., Men hon lever i alla fall :)
#32 Ja då förstår jag mycket bättre :) Då är ju allt som det ska.
Jo baytril kan ju fungera i vissa fall, men man brukar undvika att använda det så långt det är möjligt just för att den kan ge upphov till dödliga kramper, men det måste ju inte bli så. :) Många veterinärer vet inte om detta, så det kan var bra att själv veta om och därmed kunna informera om det. I de allra flesta fall kan man ge bactrim i stället, som också är ett bredspektrumantibiotika.
Då var ju det frågetecknet löst