Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettavel-uppfödning
Läst 1537 ggr
Emelie-tex
0

Hej vad tror ni om detta??

Hej,

jag har en kompis som fött upp gerbiler, hamstrar och marsvin. Nu kan inte hon längre föda upp djur hemma pga att hennes mamma inte tål varken höt eller spånet (hon har tidigare bott hos sin far) hon har inga djur kvar längre då hon sålde dem.

Men hon vill fortfarande hålla på med djur. Vad tror ni om att starta uppfödning tillsammans?? Hon har all kunskap, jag har lite kunskap, plus mycket plats, stabil ekonomi och tid. . .

Vad tror ni om detta?? Bra eller dåligt?

Jag har ju själv haft gerbiler i 1 (ungefär år) och tidigare hamster i 3 år. Så jag är inte nybörjare. Sen kommer det ju ta ett tag att hitta rätt avelsdjur (med tanke på att jag inte har några) och allt det.

Solaika
0

Det måste ni bestämma själva. Men jag tycker att du ska se till att du läser på ordentligt så att du oxå kan. Man behöver kunna ifrågasätta lite om något känns tveksamt. Sen tycker jag det är bra om ni reggar er i en förening o så där oxå. Och då ska ni komma på vilken som passar er båda bäst. Så det är lite att fundera över. Sedan ska ni hitta bra avelsdjur oxå.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Emelie-tex
0

Ja det är väl 1 år man ska vara medlem för att få regga uppfödning?(om jag minns rätt) och det känns som en bra tidsperiod :-)

Solaika
0

Ja, det låter bra att du tänker så :)

Does it become a walk?

/Ida

Emelie-tex
0

Jo men det är inga problem att man är två då? för även om jag hinner lära mig tänkte jag att hon har ju ännu mera kunskap :-)

Solaika
0

Nej, om man väljer att samarbeta är ju upp till var och en. Går ni uppfödarkurs tillsammans o reggar er tillsammans så ser jag inte varför det skulle vara något problem. Inte för oss i SGS iaf.

Does it become a walk?

/Ida

Emelie-tex
0

Okey va bra :-) då ska jag prata mer med henne till veckan och se om hon verkligen vill. Sen blir det till att plugga för min del. Och bli medlem :-)

[Tassy]
0

Vill bara inflika att höet kan man ta bort, och spånet kan man byta mot papperspellets i burarna Flört

Emelie-tex
0

Jag har sagt det till henne, men hos vill inte det. Något om att djuren inte gillade de eller nått sånt.

Men pratade med henne idag. Och vi kommer inte avla tillsammans, vi har för skillda mål med aveln insåg jag Skrikandes

UlrikaD
0

#8 Blev lite nyfiken där måste jag erkänna. Eftersom ni är kompisar och så, var tyckte ni olika?

Emelie-tex
0

Hon vill endast avla efter färg (bryr sig inte ett dugg om inavelsgrad, temprament och sådant)

Hon vill bara få fram söta ungar som säljer bra, sen om det blir trevliga husdjur bryr hon sig inte om. . .

Men det gör jag

Solaika
0

#10 Hon borde inte avla alls med det tänket Obestämd

Does it become a walk?

/Ida

Emelie-tex
0

Nej det tycker inte jag heller. Vi har haft ett sådant bråk om detta nu så jag vet inte ens om vi kommer umgås längre.

Och jag tänker inte hjälpa henne med avel på något sätt när hon bara vill tjäna pengar

Solaika
0

Vilket är helt befängt. En gerbil kostar vadå, max 150:- styck? Beroende på vart man köper. Det tjänar man ju knappast pengar på.

Does it become a walk?

/Ida

isafisa
0

Nej gud man går ganska rejält back på uppfödningen, så inget att ens försöka tjäna pengar på.

Pose-idon
0

#14 Precis. Spån, mat, vattenflaskor, veterinären, hus. Burar och ev när man köper avesldjur. Hur kan men ens tjäna nåt på det? :S

//Elin

Duracells-Gerbiler
0

Asså, hon borde ju verkligen inte avla. Man kan ju knappast tjäna nåt på det heller :/

Emelie-tex
0

Nej jag fattar inte hur hon tänker. . .

Antagligen vill hon bara pumpa ut ungar ur en snygg hona. . . *spontan kräks*

Asa-S
0

#17 Tur att du är så föståndig! (apploderar)GladOch att ni inte hann börja avla….

emwa
0

Jättebra beslut av dig! Gillar inte alls hur vissa personer tänker.

MVH Emmy/ cikorias.blogg.se
[kaniner och gerbiler]

Gerbilflicka
0

Klart man KAN tjana pengar pa att foda upp gerbiler. Tank sahar;
Du skaffar 10 labburar, har den billigaste pelletsen man kan hitta, slanger i lite toapapper och span och sen later du 10 avelspar sitta dar i permanent.

Span kostar 80kr for en bal som racker till 1 stadning for mig (10 akvarium proppfyllda). Min mat kostar runt 500kr var tredje manad for runt 30 gerbiler (sa manga gerbiler saljer jag inte var tredje manad for det forsta…) och da ar det anda bra mat. Pellets kommer man undan med runt 200kr om man vill det. Sa 280kr i omsattning max.

Sen far dessa avelspar runt 5 ungar var ungefar varannan manad. 6 kullar om aret, runt 30 ungar var om aret. 300 ungar om aret med dem tillsammans. Salj dem for 100kr styck sa har du genast… 30.000 spann. Minus alla utgifter: 28880kr.

Skit i veterinaren, avliva djur som inte hanger med, satt ihop avelspar vid 5-6 veckor for att spara plats och slippa planera. Sen ar det bara att avla sonder de djur du har sa lange de orkar. Det javliga ar att den har modellen ar det manga som kor ocksa, och aven om jag inte vet vilka summor det handlar om sa ar jag helt overtygad om att oseriosa uppfodare visst kan tjana bra pa sin avel.

Solaika
0

Jag hoppas innerligt att du har fel i att många gör så Emma. Men nog finns de säkert. Och det är riktigt skrämmande

Does it become a walk?

/Ida

Gerbilflicka
0

Jag vet nagra med sakerhet tyvarr. Det har med att bry sig om sina djur ar inte sa vanligt anda, det finns de som ser dem som nagot helt annat an djur.
Ofta haller sig dessa personer borta fran foreningar for dar kan man fa kritik saklart… Men det ar latt att komma undan med det om man varken har nagon som kan klaga pa en via en forening eller via internet.