Vatten =)
Hej jag undrar om man kan ha en gerbil i sitt badkar med bara pyttelitevatten i asså typ 2 liter eller ngt så de bara blir lite lite på botten vid avtappningen !, kan de funka eller är de ohälsosamt för dem?
Tacksam för svar =)
Mvh Maliin

jag kan tänka mig att de blir förklylda av det. Plus för halt och otäckt. Sandbad duger för att hålla dem rena. Men säkert någon som vet bättre?
Varför undrar du??

Nej, det är inte att rekommendera. Gerbilerna är ökendjur från början och har inget utbyte av att vistas i vatten, och de är dessutom väldigt känsliga och kan få inflammationer och förkylningar av det. Dessutom kan de drunkna.
Det är lag på att gerbiler ska ha tillgång till sandbad, och det är där de "badar" och gör sig rena, precis som chinchillan.
/Sanna
medarbetare på Nattsudd och TV

Badar man dem förlorar de dessutom sina dofter vilket innebär att burkamraterna kanske plötsligt inte känner igen sina kamrater längre = bråk. Så nej, vattenbad är inte att rekommendera
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Nej, man ska absolut inte bada sina gerbiler i onödan, som skibenterna ovan redan förklarat varför.
oki=) bra att veta, tack för svaren :)
varsågod. Bra att du frågade först 

Nej. Det kan du inte. Dom är ju som sagt ökendjur och är inte vana vid vatten. Dom håller ju sig rena med chinchillasanden också.
De flesta gerbiler som man badar drar på sig en lugninflammation och dör om man ite behandlar det i tid + att det är svårt att behandla på ett sånt litet djur så vattenbad är inget att rekommendera =)
#8 Vad grundar du det på? Möjligen att de kan drabbas av det om man plaskar på så illa att man skvätter vatten i nosen på dem eller liknande. Annars är det väl förkylning de riskerar att drabbas av om de blir nerkylda. Menar inte att låta kaxig eller något, jag är nyfiken :)
Okej =) Jag läser djursjukvård och det har vi läst om och våran veterinär på skolan har pratat om det. Visst att de oftast blir förkylda men de kan utvecklas till lugninflammation. Har haft kompisar som har haft råttor (inte samma sak men liknande) och de fick lugninflammation och dog pga. att de blev för kalla när de kom, inte på grund av vattnet dock men av efterföljderna.. Vissa klarar väl sig bättre än andra - "de flesta gerbiler drar på sig en lugninflammation" - kanske inte stämde helt riktigt, tänkte nog inte riktigt så när jag skrev. Men det är alltid en risk. Sen borde man inte bada gerbiler av det skälet att de är ökendjur och badar i sand och badar själva aldrig naturligt i vatten :)
#10 Ja nu hänger jag med bättre (och förhoppningsvis många andra som läser, därför jag ställde motfrågan från första början
) i vad du menar. Tack så mycket.