Hoppsan!!
Nu har jag fått reda på att Glenn är en hona och väntar ungar..
Chockad och har ingen erfarenhet om gerbil avel..
Räknas det som farligt i gerbilvärlden också med inavel?
/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus
Det finns bra artiklar här på Gif om avel. Oftast är det inget farligt med inavel. Det enda som händer ienligen är att både dom dåliga och bra generna stäks extra mycket (Tror jag) Hur gammal är hon? Hon ser ju ung ut!
//Elin
Farligt och farligt, det beror helt på generna och chansen att man fördubblar dåliga gener (sjukdomar, missbildningar etc) är rätt hög. Det är absolut inte bra med inavel som inte är mycket noga beräknad av kunniga uppfödare som tar med såna risker i beräkningarna.
Eventuella ungar bör ej gå till avel med andra ord, men det är nog ingen större fara med bara ett led. Det är en ökad risk att få sjuka djur helt enkelt.
På bilden var hon inte gammal. På denna är hon äldre.
Hon är ungefär 17 veckor.
Det va lite skönt o höra att det inte va farligt, eftersom henned båda bröder varit på henne…..
/ Lisa
Du behöver inte vara orolig sen när du får ungarna, är inte alls svårt att ta hand om dem, mamman sköter ju om dem jätte bra själv oftast :) Så egentligen är det mest mysiga stunder som väntar ;) Sen är det enda att få iväg dem till nya hem som är det svåra :) Om man vill behöver man ju faktiskt inte bry sig om ungarna särskilt mycket den första och andra veckan. Och efter det brukar det flyta på :)
#3 Okej, hoppas det går bra. Om hon bara är 17 veckor nu så kommer hon nog stanna i växten har jag hört. Lycka till med ungarna! Skaffa en liten bebiskompis till henne (hona då)
//Elin
#4 Jo det har jag hört om. Det är ju smidigt hehe :)
Jo det kan nog vara lite knivigt o få iväg dem, särskillt eftersom det är inavel :/..
#5 Jo hon är jätteliten redan nu, o lär inte växa så mycket till..
ska behålla en honunge till henne.
Tack så mycket!
/ Lisa

Skulle du ha för svårt att bli av med dem, finns det nog vänliga själar här inne som kan tänka sig en eller två till hemma :-)
#7 det får jag hoppas :) jag får höra mig omkring :)
/ Lisa

skulle gärna ha tagit några men jag får inte ha fler än 2 än så länge men när jag fyller 13 kan det bli nåra fler