Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikett: bilder-berättelser
Läst 1134 ggr
Emelie-tex
0

hur ska jag kunna ta kort??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu vet jag att jag skriver mycket. . . men hur ska jag få bra kort på mina gerbiler, de vill ju vara med ALLA på en gång, gärna 1 cm från kameran :-P Hur gör ni?

Emelie-tex
0

Detta vart dock bra, fast så nära

Emelie-tex
0

Här ska Ozsu vara med, stackars pucko är i bakgrunden

Emelie-tex
0

Här ska jag ta på pucko, då kommer Ozsu hoppandes förbi

Emelie-tex
0

…

Faxlin
0

Åhh, jag önskar jag kunde hjälpa dig. Men själv har jag bara fotat gerbiler en enda gång. Och det resultatet vart inte bra kan jag säga. De är snabba som sjutton och inte ett lätt djur att fota.
tycker ändå du har fått till några bra. De foton som man får flera med kan man beskära bort sådant som inte passar in så får man ett fint kort i alla fall. Ibland kan ett kort vara helt misslyckat, men kikar man närmare ser man att man fårr fokus på ett huvud eller något som blir lite häftigt om man beskär till det så bara det med fokuset finns kvar. Våga leka med att beskära dina bilder så du får fokuset rätt i efterhand.

haha, sorry om jag var lullig. Men det är svårt att komma med något direkt konkret när man har testat en gång på ett djurslag och dessutom med taskigt resultat.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Faxlin
0

Tänkte jag kunde visa några av de foton jag tog på gerbiler. Nu får ni försöka ha lite överseende då detta var första gången jag fotade dem.
Och om ägaren till dessa sötnosar inte vill ha bilderna utlagda så får hon ta bort dem.

Audiatur et altera pars

Faxlin
0

Ett foto till som också är beskuren i efterhand. Precis som det kortet ovanför.

Audiatur et altera pars

Faxlin
0

Ännu ett kort.

Audiatur et altera pars

Faxlin
0

Och ja hör och häpna. Ännu ett kort :-)

Audiatur et altera pars

Faxlin
0

Ännu ett kort.

Audiatur et altera pars

Faxlin
0

Ännu ett kort. Och jag kan säga att alla dessa kort var rätt så röriga innan jag beskar dem.

Audiatur et altera pars

Faxlin
0

Och sissta kortet, nu ska jag inte terra er mer. Men jag ville bara visa hur ett första gångs försök kan bli. Hoppas verkligen jag får fler tillfällen att fota gerbiler. Skulle vara roligt att kunna utveckas där.

Audiatur et altera pars

Dalna
0

Jag tar mååånga kort… med mina små snabba småttingar så blir kanske högst vart femte kort användbarbart. Har massa kort på svanstippar, suddiga kort och rör som det just då inte tittade ut någon gerbil ur :)

sissie
0

Digitalkamera är bäst när man fotograferar gerbiler. Har man best pic-funtion är den användbar. Jag kör med macro intställning på min och utan blixt. Då blir det inte så jobbigt för deras ögon och pälsen kommer mer till sin rätt.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Solaika
0

Det är ju mina pälsklingar Åsa o det är helt okej att du lägger ut bilderna. Jag får gärna mina sötnosar uppvisade :D

Men det är som Dalna säger oxå, ta MÅNGA bilder. Jag har säkerligen 10000 bilder på mina djur.. kanske 500 av dem är bra och 50 RIKTIGT bra. Gerbiler är grymt svåra att få bra bilder på eftersom de ständigt är i rörelse och inte lyssnar på kommando ;)

Åsa, det är klart du ska ha fler tillfällen att fota gerbisar, du vet ju vart jag bor ;)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Faxlin
0

#15: Ja men visst är det dina :-) de är ju de enda gerbiler jag har träffat :-)
Och jodå jag kommer helt klart att komma och hälsa på dig igen. Den gången ska jag i alla fall fota fler än tio kort. Det vart inte mer då jag var hos dig sisst. Och ja, sju av dem ser du här ovan. ;-)
Men du har rätt, det är svårt med ett djur som man inte kan få att göra som man vill. Jag tyckte mina illrar var svåra, men de kan jag lura med kommandon som sitt fint och sådant numera. Det går inte riktigt på en gerbil :-)

Audiatur et altera pars

Gerbilflicka
0

Ja… jag anvander max 5-10% av alla kort jag tar skulle jag tro.
Mitt basta tips ar bra ljus, macroinstallning och att zooma in istallet for att satta kameran nara gerbilen. Utan blixt blir finast men med blixt blir skarpare och inte suddigt om gerbilen skulle rora pa sig.

Pose-idon
0

#15 Tyckte väl det var dina Oskyldig

Mitt tips är att ta många kort och ha med kameran en stund. Stå där länge så blir dom vana vid dig och kameran Tungan ute

//Elin

Dalna
0

#15 Ja det var ju du som tipsade mig om det först, och det är verkilgen sant. De flesta bilder är det någonting fel på. Men till slut lyckas man :)

Solaika
0

Jag skulle vilja se en gerbil som lyder kommandot sitt fint :P Men ibland har man tur så de vill visa upp sig. Timmy var ju alltid den som var lättast att fota av Tovasockorna :) Han satt gärna still o undrade vad man pysslade med :)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

annaforsgren
0

har man aqvarium kan man alltid ha kameran utanför glaset och fota:) så zommar man in. Då blir gerbilen inte så nyfiken på kameran som om man hade haft kameran innuti buren och fotat.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus