Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1211 ggr
ivanhoe81
2009-05-04 16:36
0

smaragd

kan hon vara dräktig om man kollar på hennes vikt

vi har vägt henne

14/4    65gram
30/4    73 gram
4/5      73-75 gram

kan hon vara dräktig eller har hon bara käkat lite mer mat tro

håller på att bygga en delad bur åt juvel (hanen) och smaragd (honan) då vi vill sära på dem för att slippa få ungar
men samtidigt inte vill lämna smaragd helt ensammen för att ta hand om ungarna helt själv ifall det kommer ungar

vi har tingat några ungdjur som är färdiga i slutet på den här månaden vet inte om vi ska ta bort tingningen på honan eller ej
men det märker man väl snart ifall smaragd börjar bli rund om magen eller ej

Raaata
2009-05-04 17:11
0

Jag har inte så bra erfarenheter av gerbiler som varit dräktiga men jag tror faktiskt att hon skulle kunna vara gravid. Sära på  honom och hanen (om ni inte redan gjort det)Annars blir det ungar.

ivanhoe81
2009-05-04 17:24
0

honom och hanen??? tror du menar henne och hanen jag förstår precis vad du menar

smaragd bor i en marsvinsduna medans jag bygger en delad bur som jag kan ha smaragd på ena sidan och juvel på andra ifall det blir ungar (smaragd skulle aldrig klara av att ta hand om ungarna själv

så de får bo på varsin sida tills vi med säkerhet vet ifall det blir några ungar eller ej

ivanhoe81
2009-05-04 19:32
0

okey vem har bytt ut smaragd nu??

det är inte smaragd längre som bor i dunan bara en som är exakt identisk med färg och teckning

det är inte den blyga och försiktiga smaragd längre som springer och gömmer sig så fort något ror sig på utsidan buren

det är en glad och lycklig smaragd som gräver, hoppar, kramas, söker mänsklig kontakt och frivilligt klättrar upp på armarna (allt detta positiva har hon aldrig gjort förut)

så nu kan jag säga att juvel inte kommer flytta tillbaka till smaragd ifall det blir ungar, då går hellre jag in och passar ungarna ifall smaragd vill gå ut och gå lite i rummet (visst inte lika bra som en gerbil själv kan göra men för att avlasta henne)
Juvel var verkligen ingen bra kamrat till henne, så det var på sätt o vis tur att juvel var en hane

juvel var ju den som var tuffast medan smaragd var den som skyggade tillbaka

juvel är ju förtfarande den tuffaste men han har fått konkurans av smaragd, hon är nästan lika tuff som han är

ivanhoe81
2009-05-04 21:39
0

Blir inte riktigt klok på den här tösen, hon måste ha byts ut

nu hoppar hon själv upp på bänken där hennes gamla bur står (med lite hjälp at saker som står brevid) och försöker gnaga sig tillbaka in till juvel

innan stötte hon mer eller mindre bort honom, det skär i hjärtat att se henne försöka göra allt hon kan för att ta sig in i den buren och sedan att man tar bort henne därifrån

hon försöker ju hoppa upp i takgallret på marsvinsdunan och gnaga av både galler och det nätet som vi spänt upp över för att ingen ska rymma ur den dunan

hon är verkligen inte som den gamla smaragd var, den gamla smaragd vare sig hoppade eller klättrade upp i handen och upp på axeln och var inte så envis som hon är nu
hon gjorde väl runt 35-40 hopp innan hon kom upp på bänken och buren, innan har hon inte hoppat en cm ens nu hoppar hon minst 30-40 cm rakt upp

ivanhoe81
2009-05-05 00:48
0

Aaaa blir tokig klarar snart inte av det här längre, mår så extremt dåligt för smaragds och juvels skull

smaragd gör allt hon kan för att ta sig ur buren som hon har nu och in i sin gamla bur, får ångest bara jag ser på henne och ser att hon klättrar i taket i buren hon har nu, medan juvel försöker gnaga sönder gallret i deras gamla bur

hade jag inte redan ångest innan så lär jag verkligen ha det nu, vet inte hur mycket mitt psyke pallar

visst att smaragd mår bättre psykiskt men ändå så vill hon tillbaka till juvel (men hon bör inte göra det pga att hon kan få ungar om hon inte redan är dräktig)

Solaika
2009-05-05 18:58
0

Is i magen, de har snart glömt varandra helt. De försöker inte ta sig in till varandra utan de försöker ta sig ut för att inte vara ensamma. Spendera tid med dem en o en. Gerbiler glömmer varandra på några dagar så det finns ingen anledning för dig att ha ångest. Du läser in för mycket i deras beteende.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

ivanhoe81
2009-05-05 19:14
0

jag vet att jag gör det, kan inte rå för det, smaragd skickade så extremt mycket bilder till min hjärna så jag trodde att den höll på att explodera, ja jag kan läsa vissa av djurens tankar och det är jobbigt

de bilder som smaragd skickade till mig var juvel och sin gamla bur
idag är hon mycket lugnare, såpass lugn att hon var deppad

nu är hon uppe och springer fram och tillbaka över min rygg och ut på skrivbordet, sedan busar hon med Gerbil-girl en hel del

hon börjar få självförtroende nu iallafall

det var mest igår som det var jobbigt för mig då hon höll på som hon gjorde

ivanhoe81
2009-05-05 23:11
0

nu ska hon skrämma livet ur mig har hon tänkt sig, kollade att hon inte var i närheten så öppnade jag locket till charm och hope (smaragd var i andra änden av rummet) men inte så länge till för helt plötsligt så var hon på soffan och hoppade ner till charm och hope, innan ja fick tag på henne så var hon redan under hyllan, konstigt nog blev det inget bråk utan smaragd och charm kom ut från under hyllan och busade lite

men hon fick inte ha kvar sina nya kompisar längre ville inte ha något blodbad mellan några av dem

tänkte bara varna de som har en gerbil ute på golvet på andra sidan rummet, öppna inte en till för att kolla ner, de är snabba som tusan och ska ner i den buren man öppnat precis då
det tog ca 1 minut innan hon upptäckte att jag öppnat 1 bur till tills hon var i den

ivanhoe81
2009-05-06 00:58
0

blir aldrig riktigt klok på den här tösen

igår gjorde hon allt hon kunde för att ta sig tillbaka till juvel

idag gör hon allt hon kan för att ta sig tillbaka till charm och hope

gör hon allt det här bara för att hon inte vill vara ensam eller??

ivanhoe81
2009-05-06 01:25
0

nä nu blir jag tokig här, hon måste verkligen känna sig ensam, nu försöker hon hoppa igenom glaset på akvariumet som står på bänken bakom samla-lådan där charm och hope bor där som våra 3 hanar bor

Vippelicious
2009-05-06 01:43
0

Hon känner väl bara lukten av dem och känner sig ensam? Som sagt, du får vara lite kall, oavsett hur svårt det än är

Medarbetare på fantasy.ifokus

ivanhoe81
2009-05-06 02:56
0

jo det är det som jag tror med att hon känner sig ensam, hon har suttit på min axel den närmaste halvtimmen och mysat medan jag har kollat på tv
hon söker sig så mycket hon kan till den hon kan

svårt är det och jag blir tokig som hon beter sig när hon är ute på rakartyg, nu har hon gått och lagt sig någonstans i rummet för att sova (tror jag), hon är inte i sin bur och jag ser henne inte någonstans heller

busfröt som jag har

[Katteeen]
2009-05-06 12:59
0

#9: Jag tror absolut inte hon gör så för att hon vill tillbaka till någon av de andra, utan som Solaika säger så vill hon bara ut för att hon är ensam. De glömmer bort varandra så pass fort och jag vet inte om de är särskilt benägna att faktiskt sakna en annan gerbil på det sättet.
Snart bör hon lugna ner sig och det fröjer väl inte allt för länge tills hon får sällskap kanske? De vänjer sig, fast man blir lite nere av att se dem deprimerade så blir det alltid bra när de får en ny kompis igen.

ivanhoe81
2009-05-06 13:12
0

ja jag hoppas ni har rätt, för hon har varit deppad sedan hennes ena kompis dog (läs tråden "kan det ha varit mitt fel" eller vad den nu hette) och då hade hon ju ändå juvel som kompis men sedan Rubin dog så har hon inte varit sig själv, men det kan ha varit minnena som höll sig vid liv då hon bodde tillsammans med juvel (hennes och rubins burkamret sedan början)

visst blir man lite nere när man ser henne så här men hon börjar bättra sig, hon är verkligen inte samma gerbil som vi plockade ur buren hos juvel

då var hon rädd och försiktig (eller blyg), höll sig så lång från en som hon kunde, höll sig i sin egna del men samtidigt tillsammans med juvel

nu är hon tuffare, glad och lycklig men ensam, hon har börjat gräva, klättrar upp för både ben och armar, sitter gärna på min axel en lång stund
imorse väckte hon mig på ett juvel-vis genom att vara och knuffa på mig och lade sig brevid mig en liten stund ihoprullad som en boll (vid halsen)

gud vad jag har längtat att se henne på det här sättet, så glad och inte rädd, plus att jag har velat sett henne gräva och nu slutar hon inte gräva med baktassarna då hon hoppar från mig till Elisabeth

tror att hon är lycklig fast hon vill hem till sin gamla bur, med eller utan juvel, tror att det är buren hon vill till, men vi ska byta ut den för juvel med

[Tassy]
2009-05-06 16:10
0

Gerbilers korttidsminne är uppskattat till ca 3 minuter, så Hope och Charm lär hon redan ha glömt bort. Juvel däremot kan hon komma ihåg i upp till någon vecka om det vill sig.

Men håll ut, det blir bättre snart!

ivanhoe81
2009-05-06 16:18
0

ja då det börjar redan bli bättre med henne, hon blir tuffare och tuffare hela tiden

tack för att ni alla stöttar mig då jag känner mig så skyldig till hur hon mått etc

men som jag skrev imorse så kom hon och väckte mig för att kunna krypa in under filten för att sova tätt intill mig, det har hon aldrig gjort förut, hon blir mer och mer som en gerbil ska vara och det är det som räddar mitt psyke för den här gången

hon har aldrig grävt förut, nu plöjer hon sig igenom spånet, hon har aldrig velat komma fram och klättrat upp i famnen, det gör hon nu
hon har alltid varit feg och blyg det är hon verkligen inte nu

så hon blir bara bättre och bättre och det är det som jag blir lugn av

Vippelicious
2009-05-06 16:51
0

Haha vad gulligt att hon kom för att sova med dig :D

ivanhoe81
2009-05-06 16:54
0

visst var det, det har hon aldrig gjort tidigare så jag fick en chock när det var hon kom knuffade på mig för att jag skulle lyfta filten som jag hade över mig i soffan, lade sig med nosen utanför först innan hon rullade ihop sig till en boll

tror att hon ville ha sällskap, värme plus att hon börjar tycka mer om mig

Vippelicious
2009-05-06 16:56
0

haha naaaaaaaaahw vad gulligt :D Så vill jag att mina också ska göra :P

ivanhoe81
2009-05-06 17:22
0

hehehe jaså vill du det, kan ju säga att smaragd stort sett är den enda som gör så, visst att juvel kan komma och lägga sig hos mig med men det är mest på ryggen på mig ovanför filten do han är ute

gulligt var det iallafall, när man först enbart ser nosen sticka fram lite grann (i typ någon minut( sedan känner att hon rullar ihop sog som en boll tryckandes mot mig

Raaata
2009-05-06 19:39
0

Mina pojkar kommer oxå upp i handen när de är framme och vill mysa sitter och spinner:3

ivanhoe81
2009-05-06 22:20
0

#21 kul

hur länge klarar hon sig utan kompis tro?? hon kollar in i varenda akvarium och mot sin gamla bur plus att hon försöker gräva sig in till charm och hope (och de 2 busarna försöker hjälpa till genom att hoppa på locket, försöker gnaga upp öppningar (som de inte kan göra))

finns det ingen som har en ranglåg hona som är leveransfärdig nu i helgen, om inte så väntar vi på Basilika från pose-idon (om smaragd inte har ungar i magen såklart)

vi bor i årjäng i värmland men kan åka till örebro eller göteborg etc (vi kan säga 20 mil omkrets)

stamtavla och dyligt är ointressant, viktigast är det som är mellan öronen