Fråga om färg...
Har tittat på gerbilbilder för att se färger.
Har inte kunnat se vad det är för skillnad på pied stripped och pied varigated…
Kan det vara grundfärgen som skilljer, eller är det något annat? Skulle vara roligt att veta 
Har två black pv och kommer få några …pv:ar till samt en saffron pied stripped snart 
pied varigated har fläckar över ryggen/kroppen, andra har inte det.
Oki doki.
Tack Tassy 
Kanske blir lättare skillnaden när sötisarna kommer (fast man kanske inte får skriva så om hanar, hihi) 
#1 Men är det inte en Pied collared då?
//Elin
Pied striped heter det nar de har en hel blas. Om en pied collared har hel blas kallas den iaf i SHF for "pied dutch", men det varierat lite. Vissa har varken pied striped eller pied dutch.
Sjalv anvander jag bara pied striped just nu for att beskriva hel blas men inte pied dutch for hel blas + krage. Lite krangel ar det allt. 
S? en collared har ej hel bl?s. Kr?ngligt! :-P
//Elin
Det finns tva namn som inte anvands av alla:
Pied striped - endast en hel blas alt. vissa kallar pied collared med hel blas for pied striped istallet.
Pied dutch - hel krage, hel blas
Sen finns det de vanligare namnen:
Pied collared - krage och flackar alt. blas
Pied variegated - vita flackar pa ryggen, kan vara bade pc, striped…
#6-7 bra förklarat
Den bilden var en super förklaring! Fungerar den på alla grundfärger?
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
#9 Det har fungerar pa alla enfargade gerbiler. Ar det en gerbil med vit mage heter det inte patched langre utan white spot. Annars ar det samma. 
Det här blir inte lätt att lära sig. Men man får väl ta det vartefter.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
tycker vitteckningarna är jätte svårt att benämna :S Sen är jag ju med i SHF och SGS så det blir ju lite olika :) en som är pied collared i SGS blir pied dutch i SHF :S :P Men det är bara att läsa sig til när det är dags :)
Det är min lille Crux som spökar här, han ska ju flytta till gerbil-girl snart :) Jag har gissat på pied striped iaf, han har en hel bläs och ingen krage.
Snyggaste bilden, Emma! Pedagogisk och bra :)
Fast KAN inte alla färger ha en vit svanstofs fast det inte är något som alltid behöver vara där? :)
Disa, Hollywood's gerbiluppfödning
Oj, haha. Det ar klart de ska ha vit svanstofs! Enda som inte behover ha det ar patched/white spot… annars ska den vita svanstofsen vara dar. 
Haha, lite rätt hade jag iallafall :)
Disa, Hollywood's gerbiluppfödning
Hihi, ja det är Crux som spökar :)
Blev nyfiken på skillnaden när jag tittat ut honom. (Fast en av mina black pv:ar har ingen vit tofs på svansen, men det har en helt annan förklaring)
#17 kan det vara så att det var att han tappade den lilla vita svanstippen för ett bra tag sedan då han troligen fastnade med den på något ställe
vilken liten "stor" och fin gerbil crux är på den bilden
#20: Jaa, såklart ;) Crux ska alltid vara störst, bäst och vackrast ^^
#21 hahaha då får han konkurans här då vi har en som tycker samma sak om sig själv
tur att de inte ska bo ihop när han kommer hit hahaha
#22: Ja tur är väl det ;)