Charm och Hope
Nu börjar det närma sig att jag ska hämta och köpa de 2 syskonen harm och Hope av pose-idon (de kommer hem på söndag eftermiddag om jag har tur)
har gjort i ordning en samla-låda som de ska få bo i
skruvat fast ett hus och en hylla i själva lådan så de kommer jag inte kunna flytta på nu
kommer lägga upp bilder på samlan då jag kommer hem, då jag besöker morsan och farsan tills idag
de är 2 söta gerbiler i färgen black, är inte förtjust i black egentligen men det skar till i hjärtat på mig då jag såg bilden hon lagt upp på *till salu och omplaceringstråden*
och jag ville verkligen ha dem
kommer som sagt lägga upp bild på samlan ikväll först icke fylld med spån och sedan inredd med det som jag hoppas kommer passa dem
senast på söndag så kommer väl bilder på de 2 söta töserna upp med (om jag hinner ta några kort på de blyga töserna innan de gömmer sig
locket på samlan ska jag göra om (var inte lyckat men det fungerar iallafall och släpper in luft)
Hope och Charm kommer nog trivas 
//Elin
det hoppas jag med, verkligen
jag blev ju förälskad i bilden på dem som du lagt ut på tillsalu tråden, de såg verkligen glada ut, sparade den på min dator trots att jag vet att det är din copyright på den (det står ju ditt namn och allt på den)
Hope och Charm är jättesöta tjejer, fast lite försiktiga har jag hört. Men lycka till med allting! 
De är så välkommna, även om de kanske är lite blyga…
Hoppas de tycker om att få tidig frukost 
#3 jo det har jag också hört, men jag är ju villiga att ge dom den tiden som de behöver för att lita på mig, mer bråttom har inte jagatt få dem och komma fram och hälsa på mig
lägger ut en bild på dem som pose-idon har copyright på och det var den bilden som gjorde att jag blev förälskad i dem så söta ihop
hoppas hon tillåter mig lägga ut en bild på dem eftersom att jag skriver att det är hennes copyright
bild på samla-lådan kommer senare när jag har laddat batteriet (smarta jag hade glömt sätta det på laddning)
Vad fint!
wow, vilket bygge 
det verkar godkänt
bra med lite dötid så man kan planera och bygga lite
hoppas bara töserna kommer tycka om bygget med
ska inreda det imorgon eller ikväll så det är färdigt tills vi hämtat dem på söndag

Vad fint de får det! Hope o Charm är systrar med mina killar Carat och Spirit. 
J?ttefint!
//Elin
#13 oki
#14 bra att du tycker det
vill ju att de ska få det så bra som möjligt, och tyckte att det passade att ha ett hus sådär på ena hörnet, om de sover i det eller inte är en annan fråga, men de kan ha det ttill lekhus annars
Wow, vad fint du har gjort!
har inrett lite nu spånet går hela vägen upp till huset, i huset har jag stoppat in lite rivet toapapper, men har även lagt en hög på utsidan
sedan har jag lagt in en hög med ängshö åt dem
ett större pappersrör är nergrävt (lite synns ovanför spånet så de kan krypa in i det om de vill det en toa rulle, har ställt in en ungsform som jag ska ha sand i
matskål och vattenflaska är kvar, har inte bestämt mig om jag ska borra ett hål och ha flaskan på utsidan eller göra som vi gör i våra akvarium och låta den hänga på kanten
jag hoppas och tror att de kommer trivas i samlan

fint du gjort i deras bur! :D Hope och Charm är jätte trevliga damer:) och spinner när man håller i dem:3
:) jaså så de är spinnande, jag har aldrig hört en gerbil spinna förut, eller jo 1 gång när bambi fick sin medicin första gången
vill ju som sagt att de ska få det så bra som möjligt när jag har dem i min ägo (eller rättare sagt då de tillåter mig att pyssla om dem tills de dör av ålder)
bara charm och hope som saknas där i nu (förutom matskål och vattenflaska)
Du har verkligen ordnat fint! 
kul att du tycker det
jag kan allt göra något rätt och bra (har bara fått gnäll att jag inte kan göra något rätt under helgen)
tror allt är färdig för inflytt åt dem nu annars så får jag fixa det efter hand
Oj vad fint! Du ska nog sätta den på utsidan, dom har en tendens att gnaga. 
//Elin
oki då blir det fram med borrmaskin och dammsugare (vill ju inte att det ska komma förmycket plastspån i träspånet)
ska se om jag kan få tag på någon trägren med som jag kan sätta mellan hyllan och sovhuset med då de andra som vi har älskar att klättra (plus att det blir en gnagsak åt dem med)

Håller med alla, vilken fin bur du gjort åt dem! Imponerande, verkligen!
Ett tips från mig som har flaskgnagande gerbiler i ena akvariet, köp en flaska som är gul! Iallafall så har de inte gnagt en endaste gång på den. Vi har aldrig haft en flaska så länge hos Penny och Candy. Förut fick vi köpa nya jämt och ständigt.
Kan ju vara värt å testa om det funkar på andra flaskgnagare!
oki ja en del färger drar verkligen dem till sig
vi har röda och gröna, de gröna gnager de knappt på medan de röda så är flaskpipen ganska gnagd (inte sönder men den vassa kanten är borta), men så älskar de torkade jordgubbar med såklart
märkte på 2 gnagsaker som egentligen ska sitta på ett gnagarspjut där fanns det en röd och en gul boll, lade ner dem hos dem lösa
den gula finns fortfarande kvar medan den röda påminde om ett uppkäkat äpple i en kalle anka tidning
gula har inte jag sett här i närheten men mängder med röda
får väl ta mig en tur till till ica maxi i karlstad och kolla, hittade ju våras favoritgodis där
vitakraft Happy drops (choklad-drops som jag kallar dem för då de har den färgen) kanske finns några andra flaskor där
tror att jag hittade deras favogodis (nyare påse måste det vara här)

ja, vi har nog haft mest röda förut, så det kan stämma!

:) Jag har en röd flaska som de inte alls har gnagt på:) Fast min sitter på utsidan så det är nog derför xD Hahah
Hope och Charm var Hopplös och Charmlös när Elin fick dem men nu är dem mycket trevligare:) Har för mig att nån är lite svår att få tag på men dem är jättetrevilga i handen.Kommer att sakna dem
du får väl komma till värmland mot norska gränsen och hälsa på dem då
jo jag har förstått att hon har lagt ner lite jobb på dem, men jag kommer försöka lägga ner ännu mer jobb så de inte är så blyga av sig
har lyckats bra med smaragd iallafall, hon sprang bort såfort man blinkade med ögonen, nu kan man vicka på foten i takt med lite musik eller något, och då kommer hon krypandes fram och luktar på den bra mycket framsteg bara där
tror inte att charm och hope råkat ut för samma sak som smaragd har gjort, vi misstänker (obs enbart misstankar) att den som födde upp bla henne dödade de gerbiler som inte dög framför burarna, eller så blev hon misshandlad av den grossist-uppfödaren (aldrig mer därifrån)
varenda en därifrån har haft lite psykiska problem men de har utvecklats rejält sedan de flyttade in hos oss
jag längtar till jag ska hämta dem på söndag (önskar bara att någon kunde dra fram klockan till söndag morgon nu så vi kunde åka)

Gerbiler låter inte när de spinner, de vibrerar ;) Låter de så är de tjuriga på nåt ;P
Det där med att de inte gnager på gula flaskor stämmer då inte på mina frön iaf. Det gnags lika mycket på dem som på de röda. De blå har fått vara ifred.. men det kan bero på att det är grabbar som allmänt inte gnager på sånt de inte får som har såna.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
#34 oki så det är så man märker om en gerbil spinner

#35 Första gången jag märkte att mina grabbar spann trodde jag att de frös eller var rädda tills Pose-idon sa att dem spann ;)

Haha min gerbil spann för första gången igår, rätt oprovocerat faktiskt :P Satt helt stilla i min hand, kollade läget och spann som en hel leksakshund (ni vet sådana på br som går omkring, vibrerar och skäller inför juletid?)
Medarbetare på fantasy.ifokus

#37 xD jag tropr jag vet :)
nu har jag borrat mig in i samlan för vattenflaskan, måste bara ta bort en bit av kanten då flaskan tar i den, eller om jag behåller den och gör en distans så vattenflaskan inte åker hela vägen in i nederkant
kunde inte sätta flaskan under den kanten för isåfall så hade de fått suttit under hyllan för att ha vatten (hade tagit i hyllan precis om jag tog flaskan precis under kanten)
jaja det duger iallafall, nu kommer de kunna dricka vatten med utan att gnaga sönder flaskan för mig

Ser jätte fint ut :D!
#43 jag bockar och bugar för det positiva betyget
vill ju som sagt visa upp min positiva sida (fantasi) och försöka utnytja det när jag bygger / inreder burar
har redan en beställning på själva hyllan av gerbil-girl (3 st) till hennes samlar-lådor då hon tyckte det var smart istället för att sätta in en pall med ben etc ska bara göra en pappersmall först då jag testade mig framåt på den här hyllan
tänkte att det var lika bra att anpassa hyllan efter formen på samlan så det inte finns någon springa som de kan fastna i
inbucktningen sågade jag ut perfekt först men så kom jag på att jag skulle ju ha ett hål där med som de kunde hoppa ner i med (de pallar som jag har byggt till akvariumena har sådant och de är perfekta för våra de älskar att hoppa upp och ner genom de hålen), blir nog en stressfaktor mindre för dem om de har minst 2 vägar att fly på (ifall de skulle bli skrämda)
har lagt in lite mat och godis i spånet med så de kan nosa sig fram till det, lagt lite av hamstergodisblandning, happydrops, lite torkade jordgubbar (som jag delade i mindre bitar) etc som är lite halv nergrävt alt ligger på ytan, glasspinnar som de kan gnaga på (våra andra älskar det) toarullar både med och utan toapapper på
ska göra iordning några paket med godis eller underlatblandning i med som de får arbeta lite för att komma åt
Elin skrev att de behövde mycket aktivering för att undvika att de gnager så mycket på allt

#45 Ja Elin har rätt de ganger nästan på allt x) de små sötingarna 8)
#46 kan det vara så att de kallas för gnagare då de gnager tro?? hehehe
ja du hoppas de inte blir understimulerade hos mig iallafall, har ju inte råd att byta samla varje dag ju
för isåfall får jag väl byta till ett akvarium i glas istället lite mer svårtuggat tror jag
ska försöka få tag på lite galler så jag kan göra en hage åt dem, läste på elins hemsida (tror jag) att en av dem älskar att springa i en rastgård och det vill jag ju inte ta ifrån dem om de tycker om det
någon som kan ge ett tips på vart man kan få tag på billigt galler till hage, antagligen på internet eller här kring krokarna (Årjäng / värmland)

#47 jo dem älskar det hon har sattit dit massor av gångar och toaröd och hus och krukor som dem gömemr sig i och så har dem sandbad och lite annat :) det är jätte fint. Kanske kommer och hälsar på dig imorgon när du ska hämta dem ;)
du är välkommen för våran del, frågan är om du är välkommen för elin (men det tror jag nog du är) så du får säga hej då till de 2 små gnagande sötnosarna
krukor kan jag ju tänka på att stoppa ner, men jag tror inte de jag har nu är lagomt idealiska för det (plastkrukor)
rör kan jag allt stoppa ner lite mer av har ju mängder med toarullar, men kan stoppa ner lite längre och hårdare rör med
vi tar med kameran så kan vi ta lite kort på hur hon har inrett buren innan hon städar ur den (tips för oss och våra minnen är inte det bästa så det är bättre med bilder)
men det blir inte sista gången vi åker till elin (eller rättare sagt för gerbil-girls del) då vi ska hämta några av de från daisys kull som hon har nu till våra zoodjur som visade sig vara hona och hane (dåliga djuraffärer eller rättare sagt grossistuppfödare som skickar fel kön till affärerna då de inte hade hemma utan beställde)
håller på att göra samlor till dem med
konstigt par är dom iallafall den ena för vild och tuff för sitt egna bästa (springer ut på ställen som det varit ett bord etc innan men inte just då)
den andra blyg och försiktig men är den dominanta i den flocken (kan vara för att det är honan) (men på bättringsvägen förut kunde man inte vara i samma rum utan att hon sprang och gömde sig, nu kan man kliva över grinden till rummet utan att hon knappt bryr sig, men det har varit en hel del psykologiskt arbete för att hon fått känna sig såpass trygg som hon är ute)
men vi försöker ge alla den tid och stimulans som de själva behöver, det är ju oftas olika från personlighet till personlighet, tuffingen juvel behöver springa av sig i hela rummet och behöver knuffa och väcka mig om jag somnar i soffan (busen tänk om jag vill ligga o snarka)
än så länge så kan jag enbart se att våra mår bra, livsglädje som lyser ur ögonen, går upp eller ner i vikt (de som behöver det), sociala och klättrar gärna upp i handen på en

Jag känner Elin sen lekis så jag får komma har pratat med henne och ska sova där. Ja då ska jag säja hej då till Hope och Charm:)
Elin har iallafall inte plast krukor hon har ler krukor(?) eller vad heter dem?
jag förstog det att du kände henne sedan tidigare
menar du de vi har??
juvel och smaragd (hanen och honan) är de som ska få nya kamrater men sedan har vi allt några till hanflocken golden, grålle och Nicke
sedan 3 honor som trivs så extremt bra i sitt "lilla" akvarium på 527l Bambi, Bianca och Tröttis
sedan så kommer vi ta hand om några till från katteeen med (undrar vad vi år slänga ut nu bara för att få plats med burar men det är värt bekymmret)

#51 aa hah, nej jag menade krukorna :P
Tröttsi x) Vilka ska bo med dem från Daisys kull?
oki det är juvel och smaragd som ska få bo med daisys kull då de just nu bor ihop och är hane och hona
tröttis fick sitt namn pga en synvilla det ser ut som om hon går med halvslutna ögon, men det är bara pga att hon har mindre ögon och mörkare kring ögonen etc (de har ju ett disney tema i den flocken och tröttis är omgjort namn av trötter)

#53 Haha okej, Men juvel och smaragd är ju oner så varför bor det tillsammans med en hane?
Vi upptäckte förut att juvel är hane och smaragd hona…
Det är alltså en av varje… Bingo 
Ren tur att det inte blivit ungar, men vi vill inte låta de bo ensamma tills nykomlingarna kommer - tycker det är för lång tid för de att bo ensamma…
Vilken bra djuraffär - ingenting har stämdt, bortsett från att de tre första har varit vitbrokiga, en vet vi är hona, en hane och en av okänt kön från första omgången… Från andra omgången fick vi en hane och de ville inte att han skulle komma med någon kompis utan ensam… Fast vi hade sagt att vi ville ha en flock alt 2+2
som gerbil-girl skriver så är juvel en hane och smaragd en hona (bingo)
så det är därför vi behöver nya kompisar åt varandra, vill ju inte ha ungar av dem då vi är ganska osäker på deras hälsa då, pga den djuraffären som vi köpte dem från som tydligen tog in djur med dåligt hjärta (av av våra dog pga stress vid tandklippning) den senaste vi fick därifrån var en misshandlad 4 veckors nutmeg hane (vi beställde en egyptisk guldfärg hona)
har kollat lite hur de djur som de har inne mår (fiskarna) och de verkar inte må bra alls
sedan fick vi en utskällning när vi ringde och sa att vi ville säga upp resten av beställningen som skulle komma en vecka senare, då vi ansåg att vi hade ganska mycket jobb på att få i 4 veckors ungen mat o vatten då han var hungrig och lite uttorkad då vi fick honom och inte åt fast föda eller drack ur vattenflaska
tur att vi hade juvel som vi fortfarande trodde var en hona som tog hand om honom så han inte blev så präglad av mig (jag satt ju och värmde honom och såg till att han fick i sig mat och vätska)
förresten det kommer kanske upp bilder på töserna imorgon om de tillåter sig att fotograferas

När kommer ungarna till Juvel och Smaragd? Jag tycker verkligen ni bör sära på dem omgående. Jag vet att det är hemskt att ha dem ensamma. Men de klarar det. Vi hade vår Ester ensam i nästan 3 månader innan hon fick nya vänner. Det va verkligen inte kul men de klarar det och det är mycket bättre så än att de får ungar. Det handlar ju knappast om 3 månader för dem eller hur? Ungar är härliga men man måste se till att man avlar på friska och bra föräldrar och inte "hoppsan det va en av varje" när man kan undvika det. Vill inte vara elak o hård.. men det bästa är om ni delar på dem så fort som möjligt, trots att de blir ensamma ett tag.
Does it become a walk?
/Ida
jag vet att vi bör sära på dem få se nu ungarna föddes den 15 Apri och de bör vara en 5-6 veckor då vi hämtar dem i slutet på maj om jag räknat rätt
visst ja du hade en ensam i 3 månader det hade jag glömt bort
vi vill ju absolut inte ha ungar av de här, vi får dela på dem när vi kommer hem imorgon (efter att vi hämtat hope och charm) hinner inte innan, gerbil-girl ligger och sover nu och vi åker tidigt imorgon (är ju ändå 19,5 mil enkel resa till pose-idons hem)
sedan måste vi fixa burar åt dem med våra andra samlor är inte färdiga än för inflyttning
de har ju bott ihop ganska länge så det är konstigt att det inte blivit ungar tidigare då de här var de första gerbilerna vi köpte i januari/feburari någon gång
jag minns hur det var med smaragd och juvel då vi fick golden då juvel hade flyttat in med honom båda var deprimerade trots att juvel hade sällskap, mer trötta och ledsna gerbiler har jag aldrig sett, när jag släppte in smaragd till de 2 igen så var båda glada och pigga med en gång

Jo, de kommer säkert vara lite deppiga. Men de klarar faktiskt det. Det tar några dagar o sen har de glömt varandra. Men det dröjer ju inte allt för länge innan de får nya vänner.
Does it become a walk?
/Ida
de klarar det nog ja men vad ska man säga om oss då??? vi som nästan känner oss tvingade att göra allt som vi kan för att få dem och må bra och knappast klarar se ett djur vara deppiga
men vi ska göra iordning deras burar imorgon så kan de få flytta in ensamma ett tag i burarna, det kanske blir enklare att få dem ihop med nya kamrater då med

Jag vet.. man har sjukt dåligt samvete varje minut. Men man får ta det helt enkelt. Vi spenderade massor med tid med Ester. Hon va med oss så fort det gick. I soffan när vi tittade på tv osv.. man får göra det bästa av situationen.
Does it become a walk?
/Ida
jo det är ju så
känns som om allt arbete sm jag lagt ner på smaragd kommer gå åt pipan, har ju arbetat på henne ganska mycket för att få henne så att hon inte är så rädd för allting etc
Juvel känner jag att han kan klara sig bra, han är ju så extremt tuff för sitt eget bästa
såg lite roligt ut förut idag gerbil-girl kom in med honom till datorn där jag satt, sa att jag kunde försöka hålla ett öga på honom medan hon satte grinden för dörröppningen i vardagsrummet, gick ju galant, not, han ner på golvet och jag skulle fånga honom, sprang på i sitt vanliga tempo med mina dryga 90-100kg stutsande efter sig utan att bry sig
gerbil-girl sa bara jaså du som skulle hålla ett öga på honom med ett leende på läpparna
efter det så skulle han springa upp på locket på samlalådan som brukade stå brevid soffan men problemet var bara att den inte stog där just då, han hoppade bara som vanligt med sin springande fart och rakt ner i golvet (han såg lite fundersam ut just då som om han sa stog det inte något här förut som jag kunde springa på)
Jag tror att det är bättre att ha dom ensamma så det inte blir några ungar som kan bli sjuka osv. än att det blir det.
//Elin

Förstår att det kan vara jobbigt men om du ska ju hämta 2 hanar och 1 hona senare hos pose-idon och ifall jag har fattat rätt så är det ett tag dit så ska du ha smaragd och juvel tillsammans under den tiden? :/
#65 vet inte än hur vi ska göra det är ju islutet på månaden som vi ska hämta 2 hanar och 1 hona
de bor ju ihop just nu och har gjort det sedan de föddes som jag förstått
men de får bo ihop tills vi fixat burarna iallafall

#66 okej:) Fast är de släkt? Juvel och Smargad altså?
tror det men man vet aldrig (djuraffärer)
men med den hälsan som de andra som vi fått därifrån så vill vi inte ha några ungar från dem

#68 Det är bra att du inte tänlt ta ungar på dem :) + i kanten xD
Funderat lite… Hope och Charm, kommer ud ta ungar på dem eller har Elin sagt något om det?
#69 Nej, han ska inte det.
//Elin

#70 Okej:P
#69 som elin säger så kommer jag inte avla på dem, för det första så har jag inte någon plats för dem sedan så är jag mer för sällskapsdjur än avelsdjur (även om jag kan tänka mig att avla för att slippa de djuren från den djuraffären vi fick våra första från, bla juvel och smaragd men då måste det finnas plats åt dem här hos mig och intresse för att köpa ungarna)
men jag kan inte lova att det inte blir någon tjuvparning ifall det är en hane som smiter samtidigt som en de här töserna gör samma sak

#72 Bara för att en gerbil smiter betyder det inte tjuvparning, men det kan ju hända. Hade tänkt att ta ungar på Oregon eller Texas, när de blir vuxna fast då kanse inte ungarna är till avel då Elin tänkt att ta på Colorado, tror jag.
våra ungar ville hon inte att det skulle bli någon avel på (hon ville inte sprida deras linje för mycket om jag förstått rätt)
tror att du fick ta en kull men jag vet inte riktigt hur hon pratade om, mitt minne är förbaskat bra men det är lika förbaskat kort med
#74 Just för att det kan bli flera som kan få en kull från första kullen vill jag inte att några ur andra kullen ska få ungar.
//Elin
fy vad tiden går fort, snart dax för oss att å upp vi har planerat att åka om ca 7-8 timmar och jag har inte orkat somna än, någon som har en slägga eller knölpåk så får ni gärna komma och slå mig medvetslös så jag är utvilad tills vi ska åka
oki det är så det är
jaja nu ska jag försöka gå och lägga mig

#76 Lite långt att åka annars skulle jag komma xD Näe skojja bara, vila då det funkade för mig när vi skulle åka långt:P
var hon inte i småland eller har jag uppfattat fel tro
ja det blir nog att försöka ta sig en vilostund, gäsp….två saker som somnat på mig iallafall vänstra benet och högra ögat bara resten av kroppen kvar som ska följa med in i sömnen
Jag är ju hemma nu ;D
//Elin

Ja Elin är hemma nu xD
vet det men vi pratade om vart du var i morse jaha hon redigerade sitt inlägg ser jag nu
hin sa att jag skulle fråga dig vart du var i morse om det här med att åka långt

#83 Neä det var jag som ändrade vad jag skrev :P
Väm frågade du? 0.o
jag menade att du skrev att jag skulle fråga elin och det var det jag svarade på om småland
Jag fattar ingenting av vad ni skiver 
//Elin

#84 Jaha okej.,
#85 Haha xD
det är knappt att jag själv gör det
vi lägger ner det nu har virrat bort mig själv (och det är inte svårt) sätter väl snart skorna på huvudet och en keps på fötterna eller nåt
lika bra att jag går och lägger mig så det inte blir som jag skrev nyss
bilder på charm och hope kommer som sagt ev imorgon kväll om de är såpass lugna så att det går att ta ett kort på dem

#87 Precis ;)
kanske är försent att dela juvel och smaragd vägde henne idag 73 gram den 15/4 vägde hon 65 8 gram mer uan förklaring
vi får avakta och se hur det blir där

Även om det skulle vara ungar i magen så är det inte för sent att dela dem. Delar ni dem inte så kommer det två kullar och det är definitivt inget att sträva efter. Så dela dem ändå och vänta o se om det blir ungar.
Does it become a walk?
/Ida

Håller med. Hoppas att hope och Charm trivs hos er:P

Vad fint du har ordnat åt dom! Dom kommer säkert trivas! :D
#91 oki vi har bara tänkt att ifall det blir ungar så känns det hemskt ifall smaragd ska få uppfostra dem själv men vi vet inte än men vi ska göra ett försök att dela på dem ändå
hope och charm trivs så bra hos oss än så länge, det pappersröret höll bara till karlskoga sedan var det slut (förutom en liten bit då)
det som kommit till sedan de sista bilderna är lite mer pappersrör, lite godis och godismat etc utspritt i spånet
bilder kommer så fort de gjort sig mer hemmastada här hos oss, men de rullar sig i sanden, och hoppar och springer som bara den, gräver så spånet srputar som om man kört en snöslunga genom snö
tror att de mår så bra så
#94 Men hon kommer ju i så fall inte behöva uppfostra dom själv eftersom den nya kompisen kommer bli som en extra mamma, och hjälpa Smaragd.
Haha dom verkar må bra:D
//Elin
#91 Är det "lätt" att få in en ny hona om Smaragd redan har fött? (Jag menar alltså om det finns risk att Smaragd ska försvara sina ungar mot Basilika… Vi vill ju inte att den lilla ska råka illa ut…
Vill veta för om det är som jag tror så borde ungarna komma runt den 17 maj och Basilika den 20-22 maj… Kanske blir norge-tema på den kullen då ;) - suttonde mai…
om hon hinner föda ska ni absolut inte sätta in en hona innan ungarna har lämnat mamman.
#98 det var det vi med hade räknat ut att vi inte skulle göra
en annan fråga om vi skulle ta basilika ändå och vi vill ju inte låte henne vara ensam
kan vi typ göra iordning en stor bur och göra den delad och ha basilika på ena sidan och smaragd med ungar på andra och sedan låta basilika gå ihop med en av ungarna
vi vill ju inte ta bort tingningen på henne ifall det är så att smaragd inte är dräktig, vi är ju ganska osäkra på det här
plus att basilika var så extremt söt
eller ska vi köpa en hona till och sätta ihop med basilika, blev ju som sagt förälskad i henne med idag
hur ska vi göra?? delad bur med basilika på ena sidan men det kanske inte är bra för smaragd (stressfaktor)
eller skaffa en hona till och sätta ihop med basilika eller låte elin få sälja henne till någon annan??
När är Basilika leveransklar? Sära på Smaragd och Juvel om det inte redan är gjort, föder hon inte inom 25 dagar är hon inte gravid.
Det går inte att ha hona + ungar på ena sidan och en annan för henne okänd hona på andra sidan utan att det riskerar att stressa mamman så hon dödar ungarna.
Är hon gravid och får en kull och ni drar tillbaka tingningen så kan ni alltid lämna en hona ur kullen med mamman sen, och är det ingen hona i kullen så kan ni köpa en hona då, sen.
Annars om di har bestämt er för Basilika så som sagt, när är hon leveransklar?
hon är 2,5 vecka nu så som tidigast runt den 20-22 maj
vi har inte delat på dem än, då vi tänker att ifall det blir ungar så kommer den kullen ta knäcken på smaragd om hon ska ta hand om dem ensam
men vi håller på och gör iordning 2 samlor som de ska få bo i, var ganska utsliten efter resan då vi hämtade charm och hope idag
#102 men särar ni dem inte så kommer det komma ungar, garanterat. Särar ni nu så minimerar ni den chansen. Är ni oroliga så sätt dem i delad så länge, då har de sällskap och ni kan i lugn och ro se om det kommer bebisar.
oki det var ju ett bra tips med delad bur där så långt hade vi inte tänkt
tusen tack för tipset
nu blir det att göra iordning en samla till delad nu då istället, får göra en ram som vi sätter lite finmaskigt nät i (vi har inget galler och de delade burarna vi beställt har inte kommit och vi var lovade att de skulle komma strax efter den 5 aprill eller nåt (nu kommer vi inte beställa något från grand-prix igen då vi nästan får skriva och skälla ut dem för att få något svar om burarna)
#104 ja ibland stirrar man sig lätt blind på problemet, det är då det är så bra att man kan ta hjälp utifrån 
jo det brukar vara så
det gäller även det som jag brukar skruva på bilar, ibland stirrar man sig blind (både jag och min morbror som håller på i samma hobbygarage på samma sak) ibland får vi ge upp och be en som har en bilverkstad kolla och klura ut då går det, enda kruxet är att jag aldrig får betala honom för arbetet bara för delar om han behöver något
då blir det att bygga 1 till 2 ramar imorgon ikväll orkar jag inte tänkte att det blir väl bäst med ram, nät ram (så att ingen kommer åt att riva upp nätet som vi har då det inte är svetsat utan bara flätat)