Och vad får denna bebis för färg då?
En vecka gammal och minst sagt fläckig. vad kallar man färgen för?
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
hmmm nu är inte jag något bra på färg men jag tycker att den liknar våran juvel (vuxen hane)
och han har black pied varigated, men jag kan inte säga om din är samma, bättre någon som kan mer om färger svarar, skulle vara roligt om jag har gissat rätt men det skulle ändå vara roligt att få veta rätta färgen om jag gissat fel med
Black pied varigated
//Elin
jag gissade rätt
Det är alltså svarta med vita fläckar även på kroppen? Inte bara krage och bläs.
Wrooom!
Japp, black pied variegated.
Tycker det ar bland de finaste fargerna som finns.
Jag har tre stycken i kullen. Den jag fotade var den som hade mest fläckar. Sen är det två black, en burmese och en burmese pied. Här är hela gänget.
Wrooom!
Dom där två är inga burmeser. Det är väl en Nutmeg och en Nutmeg Pied Variegated :)
kan hålla med där om nutmeg då den ljusa utan vit fläck på sig påminner om golden våran nutmeg som var kallad för dark eye honey ibörjan
så här såg han ut vid 4 veckors ålder (då djuraffären sålde honom) innan han fällde och fick sin riktiga päls
jag tycker att jag kan se en likhet där mellan honom och din
Pappa är svart och mamma är burmese. Mamma har dock en syster som är nutmeg. Hur sjutton ser ni att de är nutmeg? Dom har båda mörka öron och mörk nos och svans och tassar är mörka.
Jag är dålig på färger men vill lära mig. Det där med nutmeg är ett riktigt mysterium för mig. Jag vet att de byter färg när de fäller första gången, men hur ser man att dom kommer att byta?
Wrooom!
ja du det är lite svårt att förklara, jag kan inte riktigt det än men jag lär mig det med tiden
ska se om jag kan hitta sidan där de visar bebis päls färdig päls etc
här är den engelska sidan med färger
men namnen är inte alltid samma som det svenska
Japp och det som är så roligt med just gerbiler är ju att man har inte den blekaste aning om vad man får för något. Tycker det är kul att det kan bli så många varianter i en och samma kull.
Nu ska jag bara försöka könsbestämma dem också. Det ska bli intressant. Hoppas för guds skull att det både är tjejer och killar i kullen. Det blir ju så mycket enklare då. Ska ge mig på den biten snarast innan de blir "popcorn". De har redan börjat bli lite fart på dem. Fast helst håller de sig nere i boet som mamma och pappa byggt i en rejäl hög med spån blandat med halm de strimlat.
Wrooom!
jaså är det jobbigt att kolla dem när de är i popcorn åldern hehehe är de för vilda tycker du
våra bygger bon av hö, toapapper, spån etc vad de nu får tag på
vi får se om vi startar någon uppfödning här hos oss (så vi slipper fler djur från zooaffären i töcksfors, dålig kvalite och olika kön på flockarna man får, iallafall vi) men det beror på hur stor efterfråga det är här hos oss med
Jag tycker det är enklare att se könen när dom är riktigt små innan päls osv. Vid popcorn-åldern är dom ganska jobbiga :P
//Elin
jag tycker faktiskt att jag kan se nutmeg bäst av alla färger tidigt :) Konstigt faktiskt, men nutmeg är en färg jag känner igen :) Men jätte fina ungar det där!!! Blir så bebbe-sugen när jag ser andras ungar ^^
Vad är det som avslöjar att det är en nutmeg och ingen av de andra ljusa färgerna?
Wrooom!

En burmesebebis är helt gråbrun typ. Nutmeg o DEH kan vara svårt att se skillnad på när de är bebisar men de där är solklara nutteungar. Nutmegen har en väldigt speciell gulfärg på kroppen som ingen annan har även om andra gula kan vara liknande.
Jättesöta är de verkligen! Jag är tokkär i nuttar, har ingen egen just nu dock :/
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
#18 du som har en del gerbiler som jag förstått så har du ingen nutte
vi har ju
1 Nutmeg
2 agouti
1 Argente
2 black PV
1 Lilac
1 Dark Eye Honey
sedan ska jag hämta 2 black + att vi väntar på 1 PEW 1 Agouti pied varigated och 1 black pied varigated till plus att vi kommer köpa några av katteeen med
tusan ska vi öppna zoo tro hehehe
Tack Pose-idon! Det var ju mina bebisar upp i dan. Inget tvivel om saken. Det är två nutmeg, en pied?
Wrooom!

#19 jo, 22 stycken har vi just nu. Har haft en nuttetös, lilla Ellen. Men hon dog i höstas :(
Does it become a walk?
/Ida
#21 jag beklagar

#22 Tack. Hon va ett riktigt gostroll trots sin historia. (Hittades ute i regnet med sin mor/syster)
Men nu har vi halkat ifrån topic.
Does it become a walk?
/Ida
#19 Fast Kanel är en grey agouti pied varigated, jag ska visa bilder sen 
//Elin
#24 oki jag har inte ändrat på något i vare sig papper eller något, sedan skrev jag av det som stog på din hemsida
för oss behöver du inte visa bilder vi kommer ju imorgon och kollar
Jo men jag ska lägga upp bilder endå hade jag tänkt :S Måste visa upp dom nu när dom börjar se 
//Elin
oki
#20 Eftersom den har vitt på kroppen så är den en Pied Variegated :)
OK
Wrooom!
Om man ska prata utställnings mässigt så får en pied varigated vara upp till 50% vittecknad på hela kroppen :)
Väldigt fina pluttar :)
Hälsningar Malin
Man Tackar! Hoppas att jag får till några bra bilder vartefter de växer.
Deras föräldrar är väldigt sociala och när man letar efter deras bebisar i spånet så mer eller mindre hjälper de till. Visar ingen aggretion när man tar upp deras bebisar. Sen när man lämnar tillbaka dem så kommer de fram och kollar läget. Ungarna märker man givetvis tycker det är lite läskigt att bli upplyft men sen somnar de i handen på en. Blir väl en helt annan sak när de öppnat ögonen och bara har utforska i huvudet.
Wrooom!
#9: Nutmegs ÄR mörka på tassar, nos, svans och öron när de är små, men de är inte colorpoints för det :)
Ok!
Så då kan jag vara säker på att de är nutmeg.
Wrooom!

Ja, något annat skulle göra mig mycket förvånad ;)
Does it become a walk?
/Ida