Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 2429 ggr
TwistTwix
0

Juckar eller revir

Hej! Jag har två gerbiler, dom heter Twist och Twix, båda är hanar. Det jag har märkt nu är att Twist har börjat jucka på Twix. Är det för att han ska visa att det är hans revir eller är det så att djuraffären hade fel på att båda är hanar?

ivanhoe81
0

har du någon bild på bådas rumpor (undersidan alltså)

annars så kan det vara rangen (den som är högst i rang juckar på den lägre)

vekan
0

Det är nog ett dominansbeteende, sålänge de inte är av motsatta kön förstås. ;)

Corton
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejhej, jag har bilderna på deras "undersida" nu. Lite suddiga men jag hoppas att det ska synas. Asså jag och Twizt&Twix är vänner så vi har fotat.

Corton
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 Är Twix

Denna är Twizt. Vad tror ni ?

burmesee
0

Twizt är iallafall en kille, men jag är väldigt osäker på Twix kan inte ni ta en skarpare bild på h*n.

Disa, Hollywood's gerbiluppfödning

Duracells-Gerbiler
0

Ja, en skarpare bild på Twix skulle vara bra men jag tycker det ser ut att vara en hona.

[Tassy]
0

första ser ut som en hona och den andra som en hane. Är det så att den andra rider på den första?

Corton
0

Ja den adnra "rider" på den första. Jag ska fota ikväll också.. men hur brukar man se att det är en hona? är det något speciellt eller? för att det är så svårt att fota när dom sprattlar.

burmesee
0

Honor har inte pungkulor som Twizt tydligt visar, dessutom har honan kortare mellan analhålet och "kisspluppen".

ivanhoe81
0

som de andra säger så ser den första ut som en hona, men det var lite suddigt men det andra var klart en hane

om det är så så kan inte den djuraffären skilja på könen så vidare bra

om det inte redan är försent så bör du dela på dom och skaffa nya burkamrater om du inte tänkt få ungar
men då det redan är lite ridning på honan så kanske det redan är försent

Corton
0

#9 Okej, ska försöka fota bättre.

[Katteeen]
0

Den första ser klart ut som en hona…

Skaffa en liten hona på 6 veckor att sätta ihop med Twix och en liten hane att sätta ihop med Twizt. Det är mest troligt att det kommer ungar och om det gör det så hjälper den nya honan Twix med bebisarna och det kommer inte fler.

Lycka till! :)

Angelclaw
0

Tycker också den första ser ut som en hona, dock aningen suddigt. Nr 2 är utan tvekan en kille

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

TwistTwix
0

Okejj så det är alltså Twix en hona på första bilden  och Twizt en  hane

enbartmalin
0

Jag kan inget annat än att hålla med alla andra. Är dom syskon så sära på dom genast..

Tycker att du ska ta en bild på den såkallade honan och lägga upp igen så du kan känan dig extra säker på att det verkligen är en hona.

Hälsningar Malin

Angelclaw
0

#14 Twizt (bild 2 antar jag?) har rätt rejäla kulor vilket dessa krabater har, så han är en snygg liten grabb! Twix är mer osäkert då bilden var så oskarp men det ser ut som en tjej.

Om du håller upp dem och jämför, ser de mkt olika där nere?

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

Corton
0

Joo, inga kulor syns på Twix så jag börjar undra om det faktist är så ?.. Men om dom nu skulle få ungar, vad händer när föräldrarna är syskon?

vekan
0

#17 Ungarna blir sällan missbildade, det finns vissa som ägnar sig åt linje/inavel. Men det är ju inget som rekommenderas för nybörjare, det värsta som kan hända är nog att negativa gener förstärks. Vid linje/inavel är det alltså ännu viktigare att välja rätt avelsdjur. Förhoppningsvis har dina "pojkar" bra gener. Vi får hoppas på det bästa!

Hur gamla är de?

burmesee
0

Om det är en hona och en hane tycker jag att du ska sära på dem och gå tilbaka till affären för att klaga, sånt här är ju så j*vla dåligt stil!

Corton
0

#19 Jo, det är väldigt dålig stil min nu är det såhä att man hinner bli fäst vid dem..

burmesee
0

Det förstår jag absolut!
Men ni behöver inte gå och lämna tillbaka dem utan klaga för tänk om affären har andra hona/hane par, då blir ju fler än ni lidande.
Ni kanske också får ersättning för att de har klantat sig. 

Om ni vill behålla båda tycker jag ni särar på dem nu och när Twix får ungarna och de blir runt 6 veckor sätter ni in en hanbebis till pappan och en hona får stanna hos mamman.

enbartmalin
0

Inavel anser jag aldrig är lämpligt, olyckshändelser kan hända som vid detta fallet. Men nu vet du och bör alltså sära på dom. Vanligen händer inget vid första linjen inavel men det är ändå fel. Om du har tur är hon inte gravid än, det är inte alltid parningen tar. Så sära på dom.

Sen är du ju det att om du inte särar på dom kommer du få kull på kull på kull på kull. Absolut inte bra för honan. Väntar du att sära på dom tills hon fått ungar kommer hon vara gravidigen troligen samma dag hon föder första kullen.

Ditt alternativ är att ha två burar om du inte vill lämna tillbaka en.

Hälsningar Malin

Solaika
0

Blir det ungar kommer det högst troligtvis inte vara något fel på dem. Jag har 6 småfrön där föräldrarna är syskon (olyckshändelse) o de 6 är nog de goaste vi har.

Men sära på dem så fort som möjligt, troligen är hon redan dräktig men du kan ha tur. Skaffa små vänner till dem så de slipper vara ensamma. Eftersom du inte vet om honan är dräktig så skulle jag inte vänta med att skaffa vänner. Du kan ändå behålla ungar om du skulle vilja.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

ivanhoe81
0

#19 då vi klagade på våran djuraffär så började de skälla ut oss och nästan krävde djuren tillbaka för att sälja dem till någon annan som inte klagade (2 av 4 honor var hanar (1 hona är osäker då hon dog inom 1 månad pga stress)

dålig stil av den djuraffären, men klaga en del tar klagomålen på allvar, då jag hade marsvin så dog den av oförklarig anledning då fick jag 2 som tröst av dem (parva zoo som vi köpte de senaste gerbilerna från, de som vi har hemma alltså)

TwistTwix
0

#16 jo dom ser väldigt olika där nere

TwistTwix
0

#23 men hur ska jag sära dom jag har ingen extra burTyst

Duracells-Gerbiler
0

#26 Då bli du väl tvungen att köpa en till. :)

[Katteeen]
0

Precis, man måste räkna med att det kan behövas en extra bur när man har gerbiler. :) Lite vad som helst kan hända som gör att man blir tvungen att dela på dem.

Solaika
0

Köp en samla på ikea så länge. 65 litern räcker ju så länge om inte annat.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

enbartmalin
0

Vaddå??? Har dom inte särats på än!!??

Hälsningar Malin

burmesee
0

Malin, jag tycker inte att du ska skriva sådär, hon gör så gott hon kan.
Det kom ju som en chock att det var två olikkönade bara för ett par dagar sen, om man inte har någon bur, vad ska man göra?

ivanhoe81
0

ja vi haqr 2 olikkönade gerbiler som bor ihop än vi väntar och skära på våra tills vi fått nya burkamrater, de borde väl vara färdiga om ca 3 veckor eller något sådant
(vi vill ju inte att de ska bo ensamma och bli deprimerade)

än så länge har det inte blivit några ungar, men vem vet det kan fortfarande komma för våran del och då tar vi tag i det då

att vi inte har särat på våra är ju pga barmhärtighet då ingen av dem mår bra av att bo ensamma

men som jag föreslog i deras nya inlägg så finns det ett billigt alternativ istället för akvarium som de borde kunna köpa om de har ett ikea inärheten av sig som jag även ser att ida har föreslogit i det här inlägget med

[ElisabethYL]
0

#30 Tycker det var ganska fult skrivet…

H*n visste ju inte att det var olika kön när hon köpte de…, om det nu är hennes/hans första gerbiler så kan man aldrig begära att de ska förutse något nånt..

H*n gör ju så gott h*n kan nu!!! Det är väl gott nog?

Pose-idon
0

#30 Ta det lungt, hon har ingen bur, det kommer :)

//Elin

[Tassy]
0

Nu lugnar vi ner oss här.

Corton
0

Pauliina ( Twix&Twist ) Ska få låna en Ikea låda från mig nu. Vi bor ju vid Sveriges största Ikea - affär så det löser sig nog. Jag har bara en fråga som nog låter jättedumn ut för er som är experter på sånt här,, men kan man kastrera gerbiler?

Och så , hur ser man att honan är med ungar ?

vekan
0

#36 Nej, man kastrerar inte gerbiler då det är både riskfyllt och smärtsamt för dem.

Om honan är dräktig kommer hon att bli större och öka i vikt.

Lycka till med allting nu! :)

Pose-idon
0

Honan blir större och rundare om magen, om man är försiktig och låter hen ne "glida" genom handen så kan man känna att det är små knölar. hon går också upp i vikt mycket. Vissa blir klumpiga, Daisy hade svårt att gå och hon fick 6 (kanske nån dödfödd)

//Elin

Raaata
0

#37 bedövar dem inte gerbilerna:O ?Eller varför gör det ont ?

[Tassy]
0

#39 dom får inget smärtstillande efter ingreppet.

Raaata
0

#40 fy vad hemskt!

[Tassy]
0

#41 ja, det är därför man oftast blir nekad ingreppet. Det är djurplågeri

Raaata
0

#42 >.< Då ska man absolut inte göra det.