Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 703 ggr
Redmoon
2009-04-29 13:09
0

Burstolek

Just nu har jag inga gerbiler, men ja och min familj har i stort sett bestämt oss för att köpa inom en snar framtid. Jag läste inlägget 'Så här kan vi bo' och har lite funderingar.. Jag har funderat på att köpa en Duna på ca 40x60cm. Är det för litet utrymme för två gerbiler? Är jättetacksam för svar, då man inte gärna vill komma hem och få reda på att buren man köpt inte fungerar till sina småttingar..

Mvh Redmoon

[ElisabethYL]
2009-04-29 13:16
0

Nej, de är aldelles för små…

Vill du ha en duna skaffa en marsvinsduna eller maxiduna.

2 gerbiler behöver minst 100 liter, minimåttet säger 54 liter men det är väldigt litet.

Hoppas svaret hjälper, även om det nog inte är mycket till svar

Pose-idon
2009-04-29 13:20
0

Bättre tips är Samla-låda från Ikea! Dom på 130 liter :)

//Elin

Redmoon
2009-04-29 13:25
0

Tack :) Jo jag tycker dom verkar bättre faktiskt. Antagligen inte dyra heller om man jämför med en duna som kostar mycket, när du egentligen får lite? Ska nog försöka satsa på en Samla-låda då :D

ivanhoe81
2009-04-29 14:05
0

ja det är ett bra val

en samlalåda på 130 liter med lock och lås 195:- sedan får man ju köpa lite nät och fixa i ordning locket med, ett bra nät på järnhandeln alt granngården/lantmännen kostar 59,90kr metern (1x1m) maskstorlek 2-3mm

så ca 250 kr totalt för en 130litersbur mot säg runt 1000lappen eller mer för en duna (vet inte riktigt vad de stora kostar)

Solaika
2009-04-29 18:24
0

Det går utmärkt att borra mängder med småhål i locket till Samlalådan oxå. Man behöver inte göra nätlock.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Gerbilflicka
2009-04-29 18:40
0

40x60cm tycker jag inte ar for litet for 2 gerbiler. Att ha en duna daremot ar inte lika praktiskt som ett akvarium… vattenflaskan blir latt overgravd. Annars ar samla fran ikea ocksa jattebra.

ivanhoe81
2009-04-29 20:47
0

#5 oki jag tänkte att det kanske skulle bli lite instängt med enbart lufthål och plast (speciellt nu på sommaren)

för litet och för litet, jag skulle inte vilja bo så trångt om jag var så liten (men det är jag det med)
jag har märkt på våra (konstigt nog) men ju större desto tamare och mer lättfångade är de, men det kan vara våras personligheter med, de som bor i 527 liters akvariumet är mer lättfångade än de i 198 liters akvariumet

Vippelicious
2009-04-29 21:57
0

Kan varmt rekommendera SAMLA. Borra en massa hål i locket, tusentals. Då blir det inte så varmt. I värsta fall (om man har tama gerbiler) kan man ta av locket på sommaren, eller köpa en fläkt ^^

Mina gerbiler kanske inte är så tama så att de överdrivet gärna kommer upp i handen, men när man väl har de uppe är de underbara :D

Medarbetare på fantasy.ifokus

Solaika
2009-04-29 23:01
0

Jag har en samla där det är massor med hål i locket och två samlor där jag faktiskt bara har en glipa i ena änden. Dock är det bara tillfälligt med glipan eftersom vi har flyttat o haft oss. Brukar lägga galler över där och ha locket mer avdraget. Sen ser jag till att rummet de bor i inte blir för varmt. Skiner solen så drar jag ner persiennerna och öppnar så det fläktar lite genom rummet.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Asa-S
2009-04-30 11:42
0

Sen kan du spana lite på annonser efter akvarium. Det brukar(med lite tålamod) gå att få tag i billiga akvarium för några hundralappar. 100 liter bör du ha.

Redmoon
2009-04-30 18:24
0

Tack så mycket för alla svar :)

Tog mig till Ikea redan igår och köpte mig en samla-låda! Det blir nog att jag borrar hål i den så snart som möjligt, men så länge får jag nog ha den litet öppen och hålla uppsikt över lådan :P (gerbilerna ska köpas idag) Vill hälsa alla en trevlig sista April =) <3