Gerbiler i en boll ?
ska snart skaffa gerbiler så försöka ta reda på massor av fakta och det har jag fått här :)
menmen, har läst att man kan ha en boll till dem.. som dem kan springa i .. jag tycker det låter lite konsitgt och undrar har ni någon sådan boll som dem springer i när dem rastas ? finns dem isåfall i djuraffärer? är det bra för gerbiler ? och slutligen, har någon av er någon bild på en sådan boll ? gärna med en gerbil i 
jag skulle aldrig ha gerbiler i en springboll då jag tänker att ryggraden och svansen blir exakt likadan i en boll som i ett springhjul
ja dem borde finnas i djuraffärer etc men jag tror inte sådan är lämplig för just gerbiler men det får någon annan svara på
okej.. inte om man har en stoor boll ? :P tycker det låter praktist men vill ju inte göra någon som är dåligt för gerbilerna :P
Jättebra att du letar info och frågar!!!! 
Nu är ju inte jag någon proffs eller något sånt…
Men jag har hört att gerbiler har extra känsliga ryggar (i förhållande till hamstrar och andra liknande djur) och i kombination med den långa svansen får de lätt ryggproblem i hjul (troligen även bollar). Jag har personligen aldrig hört något minimått på hjul till gerbiler…
Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att man "stänger in" djuren i springbollarna?
Det finns säkert andra som kan svara bättre än mig, men det är vad jag har hört…
tackar för svar .. nej hjul vet jag att dem ej får ha.. men visste inte riktigt med bollarna för lästa på en annan sida att man kunde ha det :P och har läst att en person här inne också har det så därför fråga jag :P
Sånna bollar är inte bra varken för gerbiler, hamstrar, möss eller råttor, det blir dels väldigt varmt i dem och en onaturlig ställning som skadar djurets rygg.
Husdjuret tycker dessutom att det är mycket mer spännande att få springa omkring och lukta eller upptäcka istället för att vara i en plastboll.
Disa, Hollywood's gerbiluppfödning
okej då skippar jag bollen :) tack för svaren jag fått 
Måste berömma dig för att ta reda på så mycket infomartion! :)
tackar :P är så rädd att göra fel med mina djur så jag läser på tills jag tycker jag är kunnig nog att köpa djuret.. har i nuläget kanin, dvärgpapegojor och hundar :P gerbil köpet blir förhoppningsvis nångång mellan mitten av april och juni :P man ska ju ha tid till djuren också :P
Ok, vad ska du köpa för gerbiler?
hos en djuraffär på landet, jag vet att vissa tänker: inte bra :P
men jag känner ägarna och dem anställda och dem är väldigt kunniga och sköter djuren bra.. och sen tar dem in djur efter friska föreldrar.. :P gerbilerna där har mycket spån, fin chinchillasand, bra mat, klättermöjlighet och är i akvarium :P
blir en black + en annan som inte är bestämd :P
#10 det är såna djuraffärer man vill stötta, så det blir fler seriösa :)
I övrigt har du redan fått bra svar, skippa bollen, samma sak som hjul, fast man låser in djuret i bollen.
Jag s?g en gallerboll p? en st?llning s? st?ngde man in djuren d?r! Usch -.-'
//Elin
Jag s?g en gallerboll p? en st?llning s? st?ngde man in djuren d?r! Usch -.-'
//Elin

motionsbollar är säkrare än motionshjul eftersom djuret inte får konstant vara i det och den ändrar ställning i bollen. Dessutom får den hjärngympa av det.
Det finns en boll som är mer än 3dm i diameter som jag tycker är ganska riskfri att använda till ett litet djur. Men som sagt finns det många risker med bollar och många som säljs är så små att man kan fundera över hur ens djuret finns plats. Men sedan som jag vet är finns inga bevis för att djuret skadas i ställning utan detta är spekulationer. Dock är det säkrats ta det säkra före det osäkra.
Men det har visats sig att råttor som hade motionshjul började producera fler hjärnceller än de som inte hade tillgång till det. Så det finns både för och nackdelar. Men anledning till osäkerheten att använda detta är att svansen är en förlägning av ryggraden ovh muskler kan tränas fel.