Fungerar mossa?
Hej!
Har för mig att jag läst om detta, (om det nu var på gif vet jag inte men på iFokus åtminstone ;) ), men kan man ha något slags skogstema i buren nu när det börjar bli sommar?
Hade tänkt så lite kattgräs efter inspiration härifrån (underbar idé!) och ha i lite mossa (?) om det nu går?
Tacksam för svar och idéer :D
Medarbetare på fantasy.ifokus

Sen kan ni gärna ge förslag på mer teman i buren! Har en 130 liters SAMLA så jag får plats med hyfsat mycket!
Typ som Ökentema osv. Sen gärna hur man ska genomföra det också :P
Mossa funkar till sjusovare och pygmémöss så varför skulle det inte funka till gerbiler :)
Hälsningar Malin

Perfekt :D Måste man frysa det innan då?
Har du något förslag på om man kan "dela av" buren så att en del kan vara mossa så att gerbilerna fortfarande kan gräva så mycket som de vill? (=
Ska man koka allt man har i buren / frysa det innan man använder det?
tar man det från naturen så bör det kokas / frysas för att få kol på alla kryp och bakterier
Du kan alltid sätta in en glas skiva i lagom höjd som dom kan hoppa över. På ena sidan grävmöjligheter på andra sidan "skog"
Du bör frysa varesig du tar hem från skogen eller köper i affär
Hälsningar Malin

#5 Det där låter som en riktigt bra idé. Tjuhooo jag ska göra en skogsdel :D:D:D:D Några löv som går att använda när man ska designa egna träd? :D
Kanske måste torska dem men jag vill fortfarande att de ska vara gröna? :)

torka löven*
Här kan du få mycket inspiration!

JAA TACK VEKAN! :D
#9 Hehe, varsågod! 

Sååå nu kommer mer frågor i anknytning till mitt planerade skogstema :D
Vilka växter kan man ha till gerbiler? Är det ungefär samma som till möss?
T.ex Ormbunke, Ampellilja? Kattgräs vet jag ju fungerar, men jag skulle vilja ha lite mer :D
Ormbuke och lilojor har jag för mig är giftiga växter. Och jag tror personligen att gerbilerna kommer äta av växtera. :P
//Elin

tänk bara på att när man fryser går många småkryp i dvala och vaknar sedan då det blir värme igen. <Jag vet inte hur pass dom klarar sig i kyla, men kan vara bra att tänka på. Koka mossa kanske inte fungerar så jättebra, men det kan säkert bli väldigt snyggt!
Det bästa för gerbilen hade nog varit ett ökentema med lite gräs och sten till.
Testa typ stenar och pinnar osv. Var noga med att läsa på vad du stoppar in till dom så dom inte får nåtgot farligt!
//Elin

Har läst på mus och råttforum om t.ex växter. Om man micrar mossa och växterna i 2 minuter dör allt oönskat småkryp :)
På musforumet sade de iaf att ormbunke och ampelliljor var ogiftiga, ville kolla om någon hade erfarenhet av annat "/

putt
du får lägga ut en bild senare på det :P

Jobbar på't :P