Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 870 ggr
Zaphix
0

Avlivning av sjuk gerbil..

Jag tog för drygt ett år sedan hand om en vanvårdad gerbiltjej. Hon var i risigt skick när jag fick henne, men hon kryade på sig snabbt och blev jättego och mysig.

Men nu har hon blivit riktigt sjuk, kan inte öppna ögonen, har diareé och det knäpper när hon andas. Har även magrat av och orkar knappt röra sig.. Det har gått så fort!
Men idag ska jag ta tag i det och åka till vetrinären och avliva henne.. Känns jättetrist, men jag hoppas att det är rätt beslut..

Min fråga är, hur avlivar de henne?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

vekan
0

Jag tror att de använder en avlivningsspruta, har lyckligtvis aldrig behövt göra detta. Tråkigt att hon blev sjuk, men det är fint och osjälviskt av dig att låta henne somna in, så att hon slipper lida.

Zaphix
0

Okay, avlivningsspruta lät bra.
Ringde just en kompis som jobbar på en djuraffär för att höra hur de avlivar gerbiler där.. Och på det sättet vill jag inte att Labolina ska dö.

Mår riktigt kasst nu av att se henne så dålig, hon ligger och sover i min hand nu, sötnosen.

Min och Dackes blogg

Brullebro
0

Finns det ingen chans att kunna rädda henne ?

tjoffsa
0

#2..vad fick du höra då???

[jakke94]
0

#4 antagligen slår dem ihjäl dem eller bryter nacken.. dem tänker på pengar och att avliva hos vetrinär är dyrt :P har praoat på en djuraffär.. men egentligen.. om man är kunnig så känner dem ju ingenting :P

[Katteeen]
0

#5: Spelar ingen roll att de kanske inte känner så mycket, jag tycker inte det är speciellt värdigt.. :/

[jakke94]
0

#6 nej kanske inte, själv skulle jag ej göra så

Gerbilflicka
0

De avlivar gerbiler med en injektion i buken.

Zaphix
0

#8 Ja.. Det blev så. Men jag blev lite chockad över hur mycket de sprutade in!

Men hon har det bättre nu i alla fall, lilla Labolina.

Min och Dackes blogg

Zaphix
0

#3 Nej, ingen idé att försöka rädda henne. Kändes bättre att ta bort tösen så slapp hon lida. Hon var riktigt dålig. :\

Min och Dackes blogg

Dea-
0

De avlivar gerbilen genom en injektionsspruta med en garanterad överdos av sömnmedel som gör att djuret dör. För att yttligare försäkra sig försöker de hitta hjärta med nålen och dra upp lite blod, har för mig det kallas stickning. Är lite svårare att göra på mindre djur eftersom det kan vara svårt att hitta så exakt. Sedan lyssnar de efter hjärtljud med ett stetoskop för att höra att hjärtat har slutat slå.

tjoffsa
0

Jag har praktiserat på djurklinik då dom har gjort "stickning" när de försökt avliva djuret genom lugnande först och sen injecera igen. Då stickningen avnvändes var när djuret inte dör och ibland tar det väldigt länge. Då injecerar dom genom en nål direkt i hjärtat istället. Och de dör direkt.

Nu brukar de som vill ta en överdos av sömnmedel direkt så de inte tar så lång tid för djuret att dö.

Iallafall på hundar. När min hund avlivades valde jag direkt överdos på sömnmedel och hon dog rätt omgående utan att göra ytterligare nå undersökning på hjärtat.

Dea-
0

Okej, jag läser djursjukvård och våran lärare är utbildad veterinär och när vi avlivar djur brukar hon först ge överdos av sömnmedel, sen stick som extra försäkring och sedan lyssna så att djuret är dör. Men alla gör väl lite olika kanske..

Glader
0

R.I.P Labolina !

Angelclaw
0

Sov i ro lilla vän :(

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

Corton
0

Det är så himla osjälviskt, det du har gjort. Jag har själv blivit tvungen att avliva min hamster och jag vet hur det känns. Men hon har det bättre däruppe, utan lidande. R.I.P.