Problem-råtta
Hej igen, har ny uppdatering, nu är det så att min gamla gerbil kissar på mig, biter i mig och mot bebisen stampar hon som hon inte gjort på ett par dagar, hon håller på att förfölja henne och vara på hennes rumpa hela tiden, plus att hon gnider sig på henne hela tiden.
Nu har det gått så långt att vi har fått plocka fram ett annat akvarium och ha dom delade för att det ser ut som att den stora kommer flyga på den lilla plus att den lilla har blivit skygg mot alla, hon fösöker trycka sig undan.
ajdå hoppas ni får någon lösning där annars så kan den stora vara en av de få chanserna (typ 1 på miljonen) som vill vara ensam och då bör du skaffa en till till den lilla om det inte finns någon inärheten som kan ta hand om den och behöver en ny kamrat till sin
låt den lilla vara ifred och sträck dig inte mot henne utan låt henne komma till dig med andra ord det ska gå på hennes vilkor
inte så lätt att skriva och säga hur man ska bete sig mot djur speciellt inte för mig som verkar sända ut lugnande signaler så att stort sett alla djur lugnar ner sig och får förtroende ganska snabbt för mig
men min rekomendation täck över den lillas bur (till hälften) så hon känner sig tryggare, når du ser att hon verkar lite tuffare så kan du stoppa ner handen i ena hörnet av buren, om hon kommer dit ganska snabbt så går det bra annars så är det lite terapiarbete för henne (du bör göra så någon gång varje dag tills hon vänjer sig, men skaffa en till som du kan sätta ihop med henne så hon slipper vara ensam
problemråttan kanske du bör åka till en uppfödare och be att dom sätter ihop med någon som du kan köpa en då de bor ihop, vet att det blir 2 flockar då men det är nog det enklaste lösningen, för den lilla mår tydligen inte bra med den stora