Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 1343 ggr
Katter3
0

Bygga ny hylla

Jag har en hylla i gerbilernas akvarium som jag byggde i träslöjden innan jag skaffade Ratman. På den har jag mat- och vattenskål och under den sover de. Jag tänkte bygga en ny hylla eftersom de ofta kissar ovanpå den, så den är inte så fräsch. Jag har för mig att man kan lacka hyllan så att kisset inte tränger sig ner i träet. Men vad ska man använda för lack?

Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

Gasoline
0

Vet inte riktigt om lack är så hälsosamt om de börjar gnaga på hyllan, men detta är ju en ren chansning.

Katter3
0

#1 Är lite osäker, men har för mig att jag hört att man kan lacka.

Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

Gasoline
0

#2 Jag tycker det låter onyttigt, men man kanske kan lacka mitt på, och inte på kanterna, för det är ju där de gnags. Vi överlåter helt enkelt svaret till någon annan ;) Men det borde finnas fler allternativ om man tycker det är äckligt, kan bara inte komma på något.

ivanhoe81
0

man ska inte lacka om man inte får tag på något som garanterat är giftfritt till 200% och jag har inte hittat någon lack som är det, det kan finnas vanliga färger som är det, viss hobbyfärg från någon hobbybutik, tror inte det finns någon lack där men man kan ju fråga

Xanon
0

Jag har exakt samma problem, kisset tränger in i hyllan och gör så att hela akvariumet stinker. En gång varannan dag så tar jag ut yllan och skrubbar rent den med vatten och grumme grönsåpa med citrondoft. Det hjälper lite.

A dog may be man's best friend, but the horse wrote history.

fridelfina
0

Hm, våra gerbiler kissar i sandburken, gör inte alla det?

Solaika
0

#6 Vissa tokstollar pinkar lite överallt :P

Jag diskar min pall med vanligt diskmedel. Funkar hyggligt.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

konstgjordenergi
0

Jag skulle inte lacka något som gerbilerna har i buren.. men lägger du en karrongbit över hyllan kan de hända att dom inte kissar på den.. Eller om du låter ett lager strö ligga på den. De funkar här hemma iaf. :)

vekan
0

#6 Mina gör det bara i sandskålen. Flört

Vikke
0

Det finns nåt slags sak man kan använda i kaninburar gjorda av trä så att urin m.m inte drar sig in i träet men det är allt jag vet, ingen aning om det ens funkar till gerbiler

//

Vikke Medarebetare på Hockey.ifokus

Norrskens Gerbiluppfödning

ivanhoe81
0

#10 det skulle jag gärna vilja veta vad det är så man kan kolla på det, blev nyfiken nu

Katter3
0

#10 Menar du kallasfalt? (Eller vad det nu heter.)

Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

Vikke
0

#11, #12 ingen aning om vad det heter.. Bara hört talas om det

//

Vikke Medarebetare på Hockey.ifokus

Norrskens Gerbiluppfödning

Katter3
0

Puttar upp

Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

sissie
0

Det finns vanliga oljor som man kan använda och inpregnera träet med. Typ som våra matlagningsoljor. De kan man säkert också använda men riksen finns att det luktar efter ett tag.

Kan tänka mig att linfrö-olja kan fungera bra. Eller linolja. Det använder man just till att förlänga träet hållbarhet. Fast har också hört att just linolja kan ge lösa magar . . .

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Katter3
0

Man kanske skulle kunna ha en lös tunn träbit i samma storlek som hyllan ovanpå. Lättare att plocka ut och rengöra och lättare än att göra nya hyllor när den nuvarande blir för äcklig. Vad tror ni om det?

Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

isafisa
0

#16 låter som en smart idé :) Blir säkert bra :)

Katter3
0

#17 Det tror jag med! :)

Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se