Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1190 ggr
[jakke94]
0

angående djuraffärer!

hejsan!
om ni ser att tex geriler (eller vilket djur som helst) i en djuraffär inte har det så bra.. pratar ni med personalen idag ?

va i en djuraffär i stan och dem hade hjul till alla gerbiler.. jag gick och berätta för expediten att det inte var bra.. hon tacka att jag sa ifrån.. dock fick jag själv ta bort dem :P
men iallafall hade ni sagt ifrån om ni såg något som inte var bra ? tex då ett motionshjul till gerbiler ?

Jag är inte anti till alla djuraffärer.. dock dem flesta :P  

förövrigt kan jag berätta att under maj tänker jag köpa gerbiler :P från en djuraffär ute på landet =)

[ElisabethYL]
0

Det låter som en djuraffär som lyssnar och tar till sig av råd från kunder… Plus i kanten från mig Glad

UlrikaD
0

Själv blev jag väldigt förvånad när jag var inne i en djuraffäre som har gerbiler häromdagen. De bodde i en vanlig bur med bara ett tunt lager spån i botten. Alltså ingenting att gräva i alls. Då vet jag att en i personalen är reggad gerbil och hamsteruppfödare i SHF. Tycker att då borde väl djuren verkligen ha allt de ska.

[Tassy]
0

Jag brukar försöka tala med personalen på ett sakligt informativt vis, (större chans än om man är nedlåtande/sur/irriterad etc Tungan ute) Samt så brukar jag presentera mig lite kort.

isafisa
0

Jag skulle nog säga till om det var fel, har dock sällan råkat ut för det.  Men som Tassy sa är det nog bättre att inte vara arg/irriterad när man pratar med dem.

Brullebro
0

Jag va inne på en djuraffär för ett tag sen och dom hade plastsaker i buren till gerbilerna och dom hade absolut inget att gräva i. Och jag känner dum som inte sa till om det :( Och där jag köpte mina gerbiler rekomenderade dom hjul. Som dom heller inte ska ha. Men det visste inte jag.

Strumpa
0

#2 usch, det får ju en att undra vad det är för människa egentligen, om det är en uppfödare av dessutom gerbiler, som låter dem bo så. även om de ska säljas och kanske inte bor där under så lång tid så förtjänar dom ju att ha det lika bra som alla gerbiler, med lite saker att göra, sand att bada i, spån att gräva i..

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Asa-S
0

Jag har svårt att förstå varför djuraffärer säljer djur överhuvudtaget. Fiskar är en sak för akvarierna brukar vara välskötta men smådjur kan de oftast ingenting om. De djuraffärerna är få som verkligen har kunskap om de djur de säljer. Inte kan de få in så mycket vinst på att sälja dem heller,foder och grejer till häst,katt o hund är vad de drar in pengar på. Nej,att sälja djur i affärerna är något som inte borde finnas. Hade de sålt hundar o katter hade det blivit ett herrans liv.Många djuraffärer känner nog att de måste sälja smådjur för att det "liksom hör till". Slutar någon med det tror jag att många följer efter. Ett mer "måste" än nödvändighet tror jag att de flesta tycker som har djuraffär.

[jakke94]
0

#7 för det första så finns det många djuraffärer som inte säljer djur utan bara tillbehör.
Jag tycker att man ska få sälja smårdjur och fåglar i djuraffärer men att det behövs bättre relgler som någon ser till så djuraffärerna följer det.
jag känner några som har en djuraffär (svergies största) ute på landet och där mår djuren jättebra och personalen är väldigt kunniga.. dem har så en i personalen har hand om fåglarna, en om smådjuren o.s.v och när tex en kille sluta att jobba där sluta dem sälja han del som var reptiler för att dem inte kände att dem hade tillräckligt med kunskap!

så tycker inte man ska dra alla djuraffärer över en kamm

Asa-S
0

#8 Jag skrev inte att alla är dåliga utan att FÅ har kunskap av de djur de säljer. Det finns gulkorn bland djuraffärer men de är tyvärr FÅ. Hårdare regler vore toppen men det finns en del regler redan men som inte efterföljs. tex att man ska sälja marsvin minst två o två. Står i djurlagen..Gerbiler ska oxå bo minst två, marsvin o kanin är inte samma art och bör inte bo ihop.osv. Bättre kontroll så att alla kan få tillgång till bra o seriösa djuraffärer som tex dina vänner har. Vore toppen om alla var lika serösa och intresserade som de.

ivanhoe81
0

jag håller med #8 hur går det med de som vill ha djur och närmaste uppfödare bor säg 25 mil bort?? våran närmaste uppfödare är 24 mil bort

en del kan jag säga att de inte borde sälja djur, medan där vi köpt senast friska, sunda, lyckliga gerbiler som stort sett redan är tama
den affären låter inte köparna lyfta upp djuren ur buren + att de låter dem få en lugn stund från alla människor 1 dag i veckan (söndagar) de blev lugnare av det

och de har så att 1 person har hand om en del i butiken typ gnagare, fåglar, reptiker etc

så dra inte alla djuraffärer över 1 kam, isåfall kan jag säga samma sak om uppfödare har sett flera som missöter djuren och avlar hela tiden etc ska man dra alla över en kam där med??

så tänk efter lite Åsa-S alla kan inte köpa uppfödardjur om det är så långt som vi har till närmaste uppfödare 24 mil

ne nog snackat om det

Asa-S
0

#Vore nog bra om man läser vad folk skriver ordentligt innan…..Läs…FÅ bra djuraffärer är inte allla.. JössesFörvånad

ivanhoe81
0

jag började skriva då du hade skrivit det här inlägget och jakke94 hade svarat

Jag har svårt att förstå varför djuraffärer säljer djur överhuvudtaget.

jag missade att du skrivit efter det

och utav det får jag fram att du vill förbjuda djuraffärer att sälja, du kanske inte menade det men det är så de flesta reagerar

Asa-S
0

#12 Jag tycker att de flesta har för lite kunskap och ja,de borde inte få sälja djur. Borde finnas hårdare regler för att få sälja djur. Har haft en väldigt bra djuraffär här men den las ner tyvärr. Där fanns det kunskap om djuren. Tyvärr finns det dåliga oserösa uppfödare med. Det som jag retar mig på är att djuren far illa och du vet ju av egen erfarenhet att alla djuraffärer inte vet vad de gör eller hur? Självklart kan det vara långt till uppfödare men ofta går det att ordna transport om man planerar. Jag har själv haft uppfödning av marsvin och genom släkt,vänner o köpare kunnat ordna bra transport över 30 mil härifrån. Sen åker jag hellre en bit för att det är värt det om man får djur som man vet har det bra och är friska, trevliga djur.Vill man tex ha en viss hundras kan man ju få åka långt eller? En annan sak är om djur inte såldes i affärerna skulle många oserösa uppfödare få lägga ner sin uppfödning och grossisthandeln skulle försvinna. Ofta så är ungar för små när de köps från grossist och det finns ingen koll över sjukdommar osv. Att få lagar vore bra men ingen har ju koll att de efterlevs nu så frågan är om lagar hjälper. Jag blir så ledsen över att smådjur har så låg status.

ivanhoe81
0

ja jag kan hålla med dig där smådjur har låg status o den djuraffären vi köpte från först borde inte få sälja djur

till den djuraffären vi åker till ligger i karlstad och det är 12 mil enkel resa (jobbigt nog att köra)

transport är inte alltid det lättaste att ordna med smådjur, och vi vill träffa djuren innan vi tar hem dem

nu har ju vi visserligen några små ungar på G från Pose-idon 24 mil bort, men det är bara för att få lite yngre djur som är avvanda och stabila och som bla ev kan sättas ihop med en av våra honor då hon närmar sig 5 månader nu (vad vi har räknat ut)

med sjukdomssidan kan jag förstå att det är bättre med uppfödardjur då man får reda på bakgrunden, men en del djuraffärer är ganska seriösa, bla den i karlstad där frågade de saker 2 gånger innan de ville släppa iväg sina djur och de villa vara noga med att de fick ett bra hem och mycket grävmaterial etc, de tar alla djur på stort ansvar

önskar att alla zooaffärer kunde ta sig den tiden och lära sig så de kan informera kunderna om rätt val etc

Asa-S
0

# Bra att de är serösa! Det är det jag menar..att de ska veta vad de pysslar med. Ha ett genuint intresse av djuren de säljer. Pose-idon har två systrar till mina killar Carat o Spirit! Åktiden..Jag lovar att det kommer vara värt det. Lycka till med de ny små liven!Glad

Pose-idon
0

#15 Hur menar du nu?

//Elin

ivanhoe81
0

Jo de är seriösa så det var det som gjorde att jag reagerade på det med djuraffärer, ber om ursäkt från min sida

jo jag vet att det är värt tiden men jag brukar få ont i ryggen om jag kör för länge det är det som är det jobbigaste

jaså har hon det, vi kommer köpa 1 hona och 1-2 hanar av henne, daisy och viggo är föräldrarna till dem vi ska köpa

de ska sättas ihop med juvel och smaragd då vi har upptäckt att det var hona och hane och vi beställde enbart honor och de garanterade oss att det var honor, pytsan och sedan fick vi en utskällning av dem då vi ringde och sa att de kunde riva den andra beställningen för vi hade redan fått nog med problem från djuren från dem
det är en oseriös affär medan Parva Zoo verkar vara riktigt seriös (iallafall i karlstad)

Pose-idon
0

Haha värst vad ni pratar om mig då xDOskyldig

//Elin

ivanhoe81
0

ja gör det något eller?? vi kanske tycker om dig :)

du kom bara på prat om gerbilerna vi ska köpa från dig istället för en djuraffär

Pose-idon
0

Nejdå, det gör inget. haha :)

//Elin

Asa-S
0

#16 Att Hope o Charm är systrar med mina eller att jag tycker att det är en bra ide att köpa djur av dig istället för djuraffär?Skrattande

#17 Ni får ta bilresan som en utflyktFlört. Ta pauser se er omkring!

Pose-idon
0

#21 Jag missade ett inlägg så jag vart förvirrad xD

//Elin

Asa-S
0

#22 SkrattandeOk

ivanhoe81
0

#21 ja de får vi göra, har ju visserligen sett ganska mycket av vägen mellan grums (utanför karlstad) och örebro då jå jag veckopendlade dit (gick i gymnasium där) men det har kanske blivit lite förändring på de antal år sedan jag gick där hoppas jag

hoppas jag blev förlåten att jag skrev som jag gjorde, men det var min första reaktion

Asa-S
0

#24 Fölåten för vad? Helt okej att tycka som man villGlad! Det måste alltid finnas Peace and Love även om man tycker olika. Jag blev inte sur på det.

ivanhoe81
0

#25 oki det verkade bara så först men jag läste väl inte mellan raderna

jojoem97
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har inga gerbiler men ska kanske skaffa så ska jag inte öpa et hjul till dom då?? för dom kan skada sig elr

Pose-idon
0

#27 ALDRIG hjul i huvud taget. Dom kan bli beronende och skada ryggen.

//Elin

[Tassy]
0

lite sent svarat kanske, men missade lite.

#2 Det har jag också varit med om i en zooaffär, också SHF uppfödare och en dålig affär, undrar om det kanske kan vara samma affär vi varit på? Kan ta det via PM, så minimerar vi risken att nån blir utpekad.

Strumpa
0

I L80 står bl.a.:

Utrymmen

10 § Ett förvaringsutrymme ska vara tillräckligt stort för att möjliggöra de rörelser och den motion som varje djur behöver.

11 § Ett förvaringsutrymme ska vara försett med bottenmaterial och bomaterial om det behövs för att tillgodose djurens behov. Bottenmaterial och bomaterial ska då finnas i en för djurarten och djurens ålder tillräcklig mängd och vara av god kvalitet samt i övrigt beskaffat så att djuren inte kan skadas av gifter, mögel eller damm.

Bottenmaterial

13 § Guldhamstrar, dvärghamstrar, gerbiler, taggmöss, chinchillor och degusråttor ska ha en bolåda med tak eller bohåla med rent och torrt bomaterial.

15 § Gerbiler ska ha ett gångsystem av rör eller liknande, eller sådant bottenmaterial som de kan gräva gångar i.

16 § Gerbiler, chinchillor och degusråttor ska ha ren och finkornig sand för pälsvårdande sandbad.

Foder

20 § Guldhamstrar, dvärghamstrar, gerbiler, brunråttor och möss ska ha fri tillgång till foder.

Vi gerbilägare följer ju dessa lagar/rekommendationer (förhoppningsvis) men har zoohandlarna också en skyldighet att göra det? Har inte hittat det någonstans, bara att de är skyldiga att sälja djuren med ett skötselråd-informationsblad om just den arten.

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV