Behöver råd
Hej.
Jag och min sambo köpte ett par gerbiler för en vecka sedan i en djuraffär. Och vi har nu ett litet problem.
Vi köpte två hanar, trodde vi, men det verkar som att det faktiskt än en hane och en hona. Och då vi inte hade planer att skaffa små-gerbiler står vi nu inför ett problem.
Vad kan man göra? Vad ska man göra?
Vi har hunnit fästa oss vid båda två så vi vill gärna behålla båda. Men hur svårt är det att sära på dessa som levt tillsammans i hela deras liv (dom är 13 och 15 veckor gamla ungefär). Kan man köpa en hona och en hane till och sedan dela på dom vi redan har? Eller vad finns det annars för alternativ?
Och med tanke på att vi inte planerat att ha någon uppföning här så har vi inte tagit reda på hur man ska sköta ett par blivande föräldrar och deras kommande ungar.
Jag hade varit otroligt tacksam om någon kunde ge mig lite råd om hur vi ska göra med detta, då vi båda står här och känner oss en aning hjälplösa.
Tack på förhand =)
dela på dem och få in nya kompisar ifall ni inte planerat kull alltså 2 burar med 2-3 gerbiler i vardera
obs använd delad bur vid invaning av de nya till de ni har
vi ska dela på en hane och hona som är runt 5 månader (4 veckor i vardera månad så blir det 20 månader) men vi får inte deras nya förrän om dryga månaden (säg 5 veckor till)
Dela på dem, annars är risken stor att honan blir dräktig. (Om skadan inte redan är skedd.) Om de får nya burkamrater är det inte särskilt svårt att sära på dessa, gerbiler har ett ganska kort minne. Det fungerar oftast bra att introducera en eller flera icke könsmogna gerbiler till en könsmogen. Alltså; Hade jag varit i din situation hade jag särat på paret och köpt varsin unge av samma kön till dessa. Räknade jag rätt är honan 3-4 månader, då är honan för ung för att få en kull. Till unga honor är det extra viktigt med näringsrik och bra mat, t.ex. pannkaka, välling/gröt och äggfoder. Leta runt bland artiklar härinne och på Zoonen för mer information om avel. Är du helt säker på att de är av motsatta kön? Kanske kan du fotografera deras …ja, så att vi kan försöka avgöra. Att gerbiler av samma kön bestiger varandra är ett dominansbeteende och innebär inte att de parar sig. Vi håller både tummar och tassar. 
#3 skriver du till mig eller sinnober eller båda 2
#4 Cinnober, kanske blev lite förvirrande eftersom jag skrev; er och ibland du. Men då syftade jag på hon och hennes sambo. 
oki ja det blev lite förvirrande, då vi skrev att vi ska sära på våra
de har bott ihop i 5 månader och honan har inte blivit dräktig än hoppas det håller 1 månad till bara tills pose-idons ungar blir leveransklara
#6 Okej, jag har ju Florida och Dakota efter Viggo och Daisy - de var tama redan från första stund. Jättefina flickor. 
Ja den första är en hona och den andra en hane :)
Det är inte så svårt att fixa detta, bara det görs innan honan blir dräktig (så fort som möjligt alltså). En liten bebishane till hanen, och en liten bebishona till honan :) Nemas problemas ;)
Om det skulle vara så att honan trots allt är dräktig redan, så ska hon ändå sättas ihop med en liten bebistjej, den nya honan skulle bli en extrasyster/mamma åt bebisarna.
I det fallet är det bara att läsa på och försöka göra det så bra som möjligt för mamman och kullen :)
Men nu hoppas vi på att det inte är så ;)
Tack så mycket för svaret, då vet vi.
Får ge oss ut på jakt imorgon då och fixa detta så fort vi kan =)
Hej
Nu har vi varit och köpt en nya hane och en ny hona. Och nu kommer nästa problem. Honorna verkar inte alls klara av varandra då dom springer runt och bråkar hela tiden. Den som vi haft längst gav sig på den lilla nya direkt och dom håller på att flyga runt i buren som tokar båda två.
Hur vanligt är detta? Vad ska man göra? låt dom hållas? Känns så plågsamt att se dom hålla på, är det vanligt? Hanarna håller också på men inte alls lika mycket…
Vad ska vi göra?
Kan tillägga att den nya tjejen sitter i en annan bur för tillfället med ett sår på ryggen och haltandes… Så här sitter vi med två honor i varsin bur och vet inte alls hur vi ska lösa detta…Hanarna verkar komma bättre överrens iallafall…. Men just nu känns allt hopplöst.
Vi ville bara ha två lyckliga gerbiler men nu sitter vi med 4 stycken som inte alls verkar så glada. =(
#14 Hur gammal är den nya tjejen? Har ni använt delad bur?
//Elin
Den nya är 7-8 veckor sa dom. Och i affären sa dom även att det bara var att sätta ihop dom tillsammans direkt, men det verkar ju inte funka och vad jag läst nu här så är det absolut inte så man ska göra… :S
Vad menas med delad bur?
Honor kan vara svårare med ihopsättning särsilt om dom är över 7-8 veckor. Man ska inte sätt ner dom direkt. Delad bur menas att man delar av med nät eller galler och byter sida varje dag så dom får vänja sig med varandra.
//Elin
Okej men ska vi göra likadant med hanarna också? Även om dom inte slåss så är den äldre på den yngre väldigt mycket.
Hur länge ska man byta sida och så då? Hur vet man när dom är redo att träffa varandra?
Ha hanarna under uppsikt, han vissar säkert bara att han bestämer. Det beror på individer. Vissa tar det upp till 1-2 veckor. andra bara nån dag. Dock ska du hålla honorna isär några dagar tror jag eftersom dom har bråkat, Lycka till!
//Elin
Tack så mycket =)
Hoppas jag inte sa nåt fel nu… :/ Tror inte det men nedå… :)
//Elin

låt alla träffas på neutral mark först, och försök sen i en städad bur. så har jag lärt mig iaf, men en delad bur är nog bäst med tanke på åldern och att det är honor.
/Sanna
medarbetare på Nattsudd och TV
du kan släppa ihop dem först när örenen inte ligger bakåt utan nyfiket framåt då man använder delad bur där de kan känna varandras doft
har läst ett par gånger om dagen så ska de byta sida med varandra så de kommer in i den andres doft och på det sättet vänja sig vid varandra den vägen (jag skulle väl ta 1 max 2 gånger per dag så man vet att deras doft verkligen stannar i den halvan)

Honor ska man alltid sätta i delad bur innan man sätter ihop dem. Honor är revirkrävande på ett helt annat sätt än hanar. (Förbaskade djuraffärer som inte kan något
)
Sätt dem i en delad bur och byt sida på dem 3-4 gånger per dag. Har du tur så kommer de att lägga sig intill gallret och sova nära varandra efter ett tag. Annars handlar det om att ta det lugnt och hålla koll på reaktioner. Jag brukar sätta in en sandskål hos den som är äldst så hon får skita ner sanden ett tag. Sedan får skålen stå kvar medan jag flyttar sida på honorna. Då får de samma doft efter ett tag o det går då bättre att få ihop dem.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
#24 oki är det så man ska göra på bästa sätt då vet jag det då det blir dax för oss att dela på våra djuraffärsdjur som de garanterade oss att det var honor
den andra djuraffären sa åtminstånde vi kan garantera att det är samma kön (och de hade rätt)
vi har ju haft tur med våra andra som vi köpt (hanar) då har det tagit max 20-30 minuter så leker de, men det är olika från individ och individ

Hanar är sällan något problem. De kan man låta sitta delat en halvtimme så de får bekanta sig med varandra sedan kan man släppa dem på ett neutralt ställe o hålla koll på dem. Ingen av mina har någonsin bråkat med en bebishane. Så där är det inga problem :)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
vet ej hur du ska göra det.. men ni har väl berättat för djuraffären att dem gjort ett misstag ? för alla dem säljer till kanske inte ha möjlighet med 4 stycken gerbiler i 2 burar när det var meningen med 2 gerbiler i en bur
aja lycka till iallafall!
#26 vi körde inte ens med avdelningsbur, vi hade en neutral plats och var beredda att kasta in händerna för att dra ut dem, men det behövde vi inte
#27 djuraffärerna lyssnar inte alltid på en vi fick en rejäl utskällning av den som vi köpte från först
det var meningen att vi enbart skulle ha max 2 flockar 5-6 gerbiler, nu har vi 8 och beställt 3 till pga att djuraffären inte kunde vara seriös
så vi kommer ha 11 gerbiler + att jag ska köpa charm och hope av pose-idon då är vi uppe i 13 tillsammans, 5 flockar alltså
får nog göra om det tredje rummet till djurrum istället för kontor / skrotrum