Vad kallas teckningen?
Jag har en DEH hane som är vittecknad. Men han har bara en liten prick i pannan. Alltså ingen krage eller så. Bara pricken. Vad kallas teckningen? Är den ovanlig (jag har inte sett något liknade innan). Om man skulle avla på honom skulle då hälften av hans ungar få en prick i pannan?
ska försöka hitta ett bra fotd där man ser hans teckning

Men du, det där har jag sett på Sunny nyligen med! :O
Hon har inte sådär sotor fläck, men hon har en liten vit prick i pannan som jag inte ens har tänkt på förr.
Hon fick ju ungar med Gus som är vittecknad, och jag hoppas verkligen inte att man kan räkna hennes lilla fläck som vitteckning, för isånafall innebar det döden för några av deras bebisar.
Vet inte vad det kallas dock, eller om Sunny ens har samma som din bebis…

Hoppas någon kan ge oss svar då
#3: Ja :)
Jag antar att den som vitteckning kallas white spot eller patched… for den teckningen kan ju vara riktigt, riktigt minimal! Kanske Ida kan visa bilder pa sin grey agouti white spot hon har ifran mig, dar kan man snacka minimal vitteckning.
Ser ocksa ut som det mina ef-deh/nutmeg far ibland helt utan anledning fast ingen av foraldrarna ar vittecknade.
#2 varför skulle det innebära döden för de små??
de kan väl inte bli sämmre sällskapsdjur pga en liten vit fläck??
jag kanske har missuppfattat allting men jag ser absolut inget fel i sådant
förresten #1 söt bild på honom
En fråga bara. Om man prar två vt så säger ni att det betyder döden för 25% av ungarna. Men hur vet ni det? Man kan väl inte veta sånt på ett sånt litet ofött djur. Föresten så borde inte djuren plågas om dom dör och försvinner innan dom föds 
//Elin
#6 Jag tror hon syftar pa att 25% av bebisar till vittecknade foraldrar dor redan i magen pa mamman.
#7 Det ar teorier mest. Dubbel uppsattning av genen som orsakar vitteckning gar inte att ha for ett levande djur. Men om det paverkar djuren… det tror jag faktiskt inte. Varfor skulle det gora det liksom? Om en "bebis" forsvinner innan den knappt hunnit bli till, det ar som naturlig abort av foster som aldrig borde fa en chans att fodas. Naturlig urval pa micro-niva.
#9 Men borde inte t.ex cb/ch eller g bli så också. Det borde ju också bli dubbel uppsättning. 
//Elin
#10 Det ar inte dodliga gener. Det handlar om att vissa gener kan man inte ha en dubbel uppsattning av, medan manga andra funkar utan problem.
#11 Aha, det är bra att du förklarar iallafall :)
//Elin
#6: Jag har PM:at gerbil-girl om detta och förklarat så bra jag kan, och jag menar absolut inte att gerbilerna blir dåliga sällskapsdjur, de föds aldrig "bara"..
#8 oki då förstår man mer, visste inte det att det kan bli så på de med vittecknade
man lär sig något nytt hela tiden

så då är hans prick en white spot då. trodde de hade mer man där ser man.
#13 oki jag visste inte då jag aldrig hört talas om det tidigare
men nu har jag lärt mig lite mer ursäkta om jag missuppfattade det du skrev
Det finns de som sager att para vittecknade med vittecknade skulle kunna forstora pa sikt om man gor det for mycket… ocksa att kullarna skulle bli mindre. Men sa vitt jag vet finns det inga bevis for nagot av det.

Jag har inga bilder tillgängliga på Emma just nu. Har inte hårddisken inkopplad. Men det finns en bild på www.vastergardsgerbiler.se under Gerbilerna. Men ja, hon har verkligen ingen stor teckning ;)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Jättefin teckning är det iallafall :)
//Elin
Sött med bara en liten prick i pannan. :)