Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettot-fiket
Läst 1105 ggr
Pose-idon
0

Ökas risken?

Blir det ökad risk för gerbilens del om man har en katt i hemmet?

//Elin

[Katteeen]
0

Det är klart att det blir…

Smasken
0

Tycker inte jag. läs andra tråden.

Raaata
0

#2 håller med dig! Gerbilen kan fortfarande utsättas i risk även om det finns en katt i hemmet eller ej.

Jag har 4 katter 2 rådisar och 2 gerbiler och katterna har lärt sig att inte gå på iallafall råttorna :) Dem gillar varran:) (råttorna och katterna ^^, kanse inte hör till ämnet men.xD

Smasken
0

#3 Precis ! dom kan tex, rymma och gnaga hål i väggen så att man inte kan få ut dom osv..

Raaata
0

#4 Ja, man gör ju vad man kan så att de inte ska rymma men ifall de gör det eller blir tagna av ex: katten av misstag så skulle jag inte anklaga katten. Visst skulle jag bli arg och så men katter har instinkt liksom hundar jue xD

Brullebro
0

Jag satte fel på andra råka ta nej .. Ja jag tycker det är ökad risk. Gerbiler måste ju gräva, annars mår dom ju inte bra. Det är som katter, deras instinkt är ju att jaga. Man kan bara inte bryta på en sak för ett djur. Men det går ju att lära dom. Min katt tex vågar inte röra mina gerbiler. Han bara tittar på dom.

[Katteeen]
1

Frågan var angående: **Ökad risk.
**Det är klart att det blir ökad risk för gerbilerna om man har katt, sen kan ju alltid andra olyckor hända även om man inte har katt, men det hör ju inte hit.
Och ja, katter har instinkter, men det är mer en anledning till att man inte ska klandra katten när olyckan väl varit framme, men jag tycker inte man kan säga att "katter har instinkter, så risken ökas inte", för det gör den, även om man inte ska skylla på katten.

Brullebro
0

Nej det har du rätt i..

ivanhoe81
0

en hund är lika hög risk som katt, de är ju ursprungligen från det vilda med och jagar och äter allt från smått till stort

skrev i den andra tråden att jag sett en hund käka upp en tam mus

men ser man till att djuren inte är i samma rum så ökas inte risken ett dugg

[Katteeen]
0

#9: Som sagt:

Hundar kan inte hoppa högt.
Hundar kan inte klättra.
Hundar är inte speciellt smidiga.
Hundar är inte lika klyftiga.
Hundar är inte lika sugna på att helt spontant käka upp en gerbil som en katt är.
Hundar är mycket lättare att hålla ute ur rummet där gerbilerna bor.

Jag tycker inte att man kan jämföra katter och hundar på det viset faktiskt.. {#emotions_dlg.undecided}

ivanhoe81
0

#10 jaså inte hoppa tycker att 2 meter högt uppe i luften är ett hopp

vi har haft hundar som älskat klättra i träd (förstår inte hur de lyckats katthundar kanske)

inte lika smidiga kan jag hålla med om

de är minst lika klyftiga som vi de vill inte visa det bara

det att de inte är sugna på att äta dem, kan jag också hålla med om, men risken finns ju att de dödar då jaktinstinkten kommer in

lättare att hålla ute ja om man har en större hund men om man har en sådan hund som morsan har (2st) (som gärna attackerar mindre djur) där är en katt lättare att hålla ute i storleksmässigt synpunkt då en katt är större än de hon har

men jag håller med instinkt att fånga så är en katt större risk än en hund om de är i samma rum, men man bör inte glömma att det finns en risk att en hund också tar och biter ihjäl dem om de smiter och jaktinstinkten sätts in

de är lika stora risker fast på helt olika sätt det är min åsikt

nu så ska inte jag vare sig skaffa hund eller katt till oss för att de ska få det så lugnt som möjligt (våra gerbiler alltså)

Pose-idon
0

Om en hund av nån anledning dödar en gerbil, så är det nog i dom flesta fall för att dom bara vill "leka" och hundars lekar kan ju gå vilt till och dom förstår inte att det dom leker med är omtåligt.

En katt käkar nog i dom flesta fall inte helt spontat upp en gerbil, skulle dom får chansen och är hmm… hungriga. ja då tar dom väl chansen. Om du var hungirg och fick en chokladkaka gratis, skulle du inte ta den då? (Om det var det enda som fanns och du nu gillar choklad-kaka)

//Elin

ivanhoe81
0

#12 bra liknelse

jo de flesta katter och hundar vill bara leka med dem, min katt som var rädd för näbbmöss ibörjan älskade att leka med dem efter ½år lät dem ligga lite framför dem för att attackera dem då de rörde sig, gerbiler liknar ju möss o råttor ganska mycket o då är det ju självklart att den instinkten sätts in

det finns så många konstiga saker med djur som man inte kan förstå ibland och aldrig lär kunna förstå heller

Raaata
0

#13 Ja våra katter ville kolla vad det var först och så men de lärde sig att de fick inte röra, med de struntade de i men de fattar iallafall att de inte får "skada" gerbilen/råttan. Men 3 av våra 4 katter är innekatter den andra är utekatt eller har det. Så katter som inte har varit ute så mycket kanske är lite "snällare?" eller har mindre instinkt då det är inte så vana vid jakt förutom leksaks möss??

Pose-idon
0

#14 Fast instinkten kan alltid vakna. Så man ska fortfarnade vara försiktig :) (Vilket jag vet att du är)

//Elin

[Katteeen]
0

#11: Jag menade att de inte kan hoppa upp på hyllor och liknande som katter gör utan problem.
Och jag menar inte att de inte är lika klyftiga som oss, jag jämförde med katterna.
Jag är hundvän också vettu, och jag har inte sagt att vi är smartare än dem, snarare tvärtom. Hundar har ofta bättre insikt i vad som håller på att hända och finns alltid där när de känner att nåt är på tok.

Och jo, en katt skulle helt spontant vilja käka upp en gerbil, de sitter och lurpassar ideligen och skulle de kunna, så skulle de käka upp dem eller "leka" dem till döds.

Jag vet inte om jag tänker diskutera detta mer, enligt mig går det inte att jämföra hundar och katter såhär, och det verkar vara svårt att få fram det jag menar så nu slutar jag innan allt för mycket blir missuppfattat.

ivanhoe81
0

#16 oki ursäkta mig för det igår, hade sovit dålig med och hade migrän och då ränner allt ur mig

det är svårt att jämnföra katter och hundar, men som jag skrev så attackerar ju en katt typ en gerbil bara h*n ser den medan en hund så måste jaktinstinkten väckas till liv

jag är inte van att katter brukar äta upp möss (jag har haft ca ett 30tals under min uppväxt) men de leker dem till döds, en hund är likadan om förutsättningarna finns ser de en liten sak som springer så kan jaktinstinkten komma plus att de vill leka på sitt sätt, fånga dem och ev bita till

en hund och katt är lika smarta men katten använder det mer än en hund

jag är ju i grunden en kattmänniska mer än en hundmänniska så det blir automatiskt att jag tar en katts sida vid sådant här
visst alla djur ligger tätt intill hjärtat på mig men kattdjuren ligger närmast, då jag fått dem att göra det jag vill mer eller mindre och att de har lyssnat mer på mig än hundar

jag menar att man kan jämnföra en katt och hund som en risk men på helt olika sätt

men jag håller med dig att det inte är någon ide att diskutera det då det ena efter det andra kan leda till missförståd och irritaioner mellan varandra

[Tassy]
0

Har inte läst allt till 100% men vill inflika att många av terrierraserna är i grunden framtagna som råttjägare, och de kan precis som katter ta sig till både det ena och det andra, vilket jag fick erfara när jag var hundvakt åt två kinesiska nakenhundar. Värt att tänka på. De gick inte att ha hundarna och gerbilerna i samma rum. Hyllor hjälpte inte ett dugg, hundarna flög upp efter dem och skällde och bokstavligen skrek när gerbilerna rörde sig. Heltokiga.

Smasken
0

#10 hundar inte är lika klyftiga? va? Dom är smartare en katter. Varför går det annars att lära dom sitt,ligg och trixen mer en dubbelt så snabbare en katter.

En hund kan lära sig sitt. på en timme.

En katt kan lära sig sitt. på 1 vecka.

Visst kan katter lära sig sit ligg och dom men inte snabbare en alla hundar. så mitt ord i det ämnet.

Hundar är klyftigare en katter. Och vilke hund som helst skulle kunna börja leka med en liten hårboll som plötsligt springer över marken. dom kan ju inte se vad det är!

[Tassy]
0

#19 Därför katter är mer egensinniga. Du kan lära en katt, men aldrig "tvinga" den till något. En hund är mera lättmutad eller hur man nu ska förklara. Intelligens är individuellt, man kan inte säga att ena parten är smartare än den andra.

Smasken
0

Djuren är smarta i olika "Ämnen" Katter kanske är smartare inom jakt men annars är dom lika smarta. hunden något smartare.

ivanhoe81
0

håller med tassy en hund och katt är minnst lika smarta men katten är mer egensinnig och bryr sig om sig själv i första hand

ropar man på en hund så kommer den med en gång
ropar man på en katt så får man svaret jag kommer senare

Raaata
0

#22 Alla katter bryr sig inte om sig själva!  (menade inget illa :/)

[Katteeen]
0

#21: Nu skrev ju jag KLYFTIG och inte SMART, stor skillnad i det jag menar.
Hundar är smarta, ja. Katter är smarta, ja.
Hundar är inte särskilt klyftiga, nej.
Katter är hemskt klyftiga, ja.

Men klyftig menar jag att katter kan tänka ut små detaljer som kan hjälpa dem att komma in till gerbilen och göra den illa, den kan sitta och fundera och komma på häpnadsväckande lösningar.
En katt kan öppna ett burlock med tassen, det gör allt för att ta sig in. En hund står där och skäller och blir frustrerad, men de kommer inte på vad de ska ta sig till för att komma in till gerbilerna, så det ger upp till slut och går därifrån efter en stund.

Detta är bara jag som talar, men jag ser ingen likhet i hundar och katter i detta ämne.
Så NU ska jag sluta skriva i den här tråden, känner att jag blir mer och mer frustrerad…

Raaata
0

#24 Bra sagt . Fast det finns väl såna dära grejer som man kan spänna fast locket med? Har sett att Pose-idon har köp sånt från IKEA.

Pose-idon
0

#25 jo såna har jag. Jag har även magnetlås till akvariumen.

//Elin

Raaata
0

#26 Väldigt fiffigt då kan inte Lucky komma in och gerbilerna kan inte komma ut förän du öppnar :D Everybody happy:D

[Tassy]
0

Stänger tråden av samma anledning som andra likvärdiga tråden stängs.

Inlägget är låst för nya kommentarer