Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 991 ggr
Vippelicious
0

AKUT HJÄLP!

Hej!
Har just köpt en till gerbil av EmmaJo, men den verkar inte gå ihop med en av mina.

Jag skulle släppa ner den icke-dominanta hanen först till honom (på skrivbordet) inga problem! Kompisar direkt med puts osv.

Den dominanta däremot, där går allting jättebra ett tag, sen flyger han på den lilla. Han lyckades bita honom så att han började blöda i benet innan jag hann få bort honom.

Jag håller i honom och den lilla så att de får nosa på varandra nu och då är det inga problem alls, han gör inte ens en tendes att ogilla honom. Det är så fort han är fri som han blir elak.

Hjälp?! :S Emma svarar inte på mobilen förresten :P

Medarbetare på fantasy.ifokus

Vippelicious
0

Kan för övrigt tillägga att jag nu har den lilles transportbur (med honom i) i SAMLA-lådan, så att de får känna lukten av honom. Rätt eller fel?

Tycker så synd om honom, det blödde mycket ju :( Dock kan han gå som vanligt men i alla fall!!!!Gråter

[ElisabethYL]
0

Har du delad bur?

Gör i så fall som man gör med honor och byt sida på de varje dag, tills de tycker om varandra…

När vi fick Golden, så ville Smaragd först inte veta av honom i början, men efter ett dygn i ensamhet gick det bra…

Vågar inte lova dig något, men det är vad jag skulle göra tills du får tag på Emma…

Men det finns andra här som vet betydligt mer än mig…

Vippelicious
0

Okej, problemet är bara att det blir lite svårt att dela av en SAMLA utan galler och jag ska nu resa bort i 5 dagar imorgon, så jag har lite panik faktiskt ;S

Funkar det att göra samma sak fast med den lilla transportburen?

[Katteeen]
0

Hm, grabbar ska ju bara vara oproblematiska att släppa ihop, de tjafsar lite ibland och sen är det bra.
Men det kan ju gå snett här också, och om det går så långt så att det sprutar blod så vet inte jag..
Men du kanske ska prova med delad bur då…

Hoppas nån annan kan svara lite bättre, nån som kanske har erfarenhet av något liknande :)

Gerbilflicka
0

Vi har snackat pa telefon om problemet och Viktor ska prova sjalv ett tag till med guide fran mig pa telefon, och om det inte funkar far han lamna alla har sa satter jag ihop dem.

Kanns valdigt valdigt konstigt da den har lilla hanen ar precis 6 veckor… men nagon gang ska val vara den forsta. Rynkar på näsan

Vippelicious
0

Ja vi har pratats vid nu :) Har satt den dominanta (Megaman) i transportburen efter att ha badat honom så att han tappar lite av sin lukt för att sedan få lite av lillens lukt. Buren står i den stora buren där lillen och den icke.-dominanta (Peve) skuttar omkring. Visst, lillen är lite skygg för honom också men de bråkar inte alls!

Vippelicious
0

Skriv gärna hur ni gör med honor, kan ju testa det lite mer dramatiska då detta var dramatiskt :(

Gerbilflicka
0

Jag forsoker helt enkelt fa bort all deras naturliga lukt, det ar den enda hemligheten bakom det hela. Men du vet ju lite vad du kan gora nu och du kan ringa mig igen (sa ska jag inte ha pa ljudlos Oskyldig) om det blir problem.

ivanhoe81
0

jag har läst på något ställe att man kan ta någon typ av vaniljpulver över Doftkörteln så detas doft mer eller mindre försvinner, och ju mer det försvinner (vaniljen) så kommer dennas doft fram på ett försiktigt sätt men då är ju den ex honan redan inne i en flock och har mycket av deras doft på sig

obs jag har bara läst detta på något ställe men aldrig provat det

Gerbilflicka
0

#9 Du har helt ratt, det + bad var det jag rekommenderade fran borjan. Det ar vad jag anvander vid svara ihopsattningar normalt satt, brukar funka superbra. Brukar ocksa ta lite vaniljpulver i buren sa att deras "revir" luktar som dem och den nya kompisen. Lite "vi-kansla".

Vippelicious
0

Exakt det gjorde jag nu och de slåss inte nu :) En buff vart det men det är faktiskt godtyckligt, det är nog bara för att markera "Håll dig på mattan!" Nu nosar de på varandra utan slagsmål, hoppas bara det varar :S

ivanhoe81
0

då låter det som ett bra sak

men håll koll på dem ett bra tag så det inte blir något bråk efter ett litet tag

Vippelicious
0

Mm vågar inte släppa buren ur sikte :P När är det dags att ha i mer spån? Nu har jag lite så att de inte kan gömma sig för varandra och frysa ut lillen

ivanhoe81
0

#13 det vågar inte jag svara på, hur mycket spån har du i ny tillochbörja med?? jag skulle åtminstånde ha upp till 5cm i början, men det är jag det

jag skulle väl säga mer spån när man ser att de ligger och sover tätt ihop och busar med varandra

Vippelicious
0

Typ så mycket spån.
Nu är nog det värsta över, han biter honom inte, dock har han buffbititknipitvadsomhelst utan att det blivit blod två gånger men det verkar mest som "Kom inte så nära ÄNNU" liksom. Kan det vara så?

ivanhoe81
0

lite nafsing och lite bus verkar det bara just nu, tror att det kan vara som du säger eller så är det påväg attspänningen släpper mellan dem

kan inte så mycket om det där då jag max har haft gerbiler sedan december / Januari (tror jag, kommer inte ihåg när tjejen köpte de första)

Vippelicious
0

Hoppas att det är som så…Sjukt orolig om han ska klara natten. Visst, den dominanta har inte gett sig på honom hårt ännu men gah…Sen ska jag resa bort imorgon i 5 dagar. Detta kunde ju ha kommit lägligare…!

Vippelicious
0

Hur tror ni att det kommer fungera utifrån dessa fakta?

Lillen sitter själv i hörnet, piper lite när de andra kommer i närheten, men de attackerar honom inte osv. Ibland vågar han sig fram (rätt sällan) men då ignorerar de honom :S Hur ska jag göra för att få in honom i flocken!?

ivanhoe81
0

ojojoj, tror att det är lugnt om det inte är något stort blodbad i buren imorgon så kommer det nog att gå bra

men håll koll och hoppas du sover lätt ifall det händer något att du vaknar

trevlig resa förresten, men håller med det kunde ha kommit lägligare, du får väl köra hem dem till emma medan du är borta om du är extra orolig för ihopsättningen som hon skrev i #5 då hon vet alla tecken (som jag förstått) hur en gerbil beter sig

Vippelicious
0

Har ingen tid att köra hem dom till Emma det är det som är problemet >< Och jag sover som en stock :S Hoppas det är som du säger, skulle vara sjukt hemskt om lillen blev dödad :(

ivanhoe81
0

förstår dig

nu är ju jag ingen expert på gerbiler men jag tror att det kommer gå bra

har du något hus eller hö alt toapapper åt dem och lite gnagsaker (mina glömde bort det sura på varandra och satt och gnagde sida vid sida så fort jag stoppade ner ett halvstort trähus (de har det kvar fortfarande men det är inte lika fint)) plus att de älskade att hoppa runt i höt och busa med varandra med toapapperet

det är bara mitt tips men det kanske inte passar, men det kan vara bra om de får något annat och tänka på, det har jag märkt, vi håller på och ger en av våra medicin och släpper ner henne ensammen i en duna efteråt och busar med henne för att hon ska glömma just det hon var med om och ha roligt, nu är hon lika lätt att få upp ur akvariumet som innan vi började ge medicin

Vippelicious
0

Han har överlevt natten kan jag i alla fall rapportera. Dock är han väldigt skygg mot de andra två, men när jag håller i honom så att de kan nosa på lillen ser jag inga tecken på aggressivitet.

Får hoppas att när jag kommer hem igen på söndag så leker de så fint så.

Tack så mycket Icanhoe8 :) Det kommer jag garanterat ha, men sömn blir det nog lite av ;)

ivanhoe81
0

om han har överlevt natten utan bråk så borde det värsta vara över

då de inte är vana vid varandra så tror jag att det kan bli så med skygghet, men jag vet inte, de ihopsättningar som vi har gjort har gått smärtfritt (utom den ena honan som gav sig på lilleman men efter en dags ensamhet så provade jag igen fick en chock då var det lillen som gav sig på den dominanta honan (började butta på henne etc) utan att hon gjorde något tillbaka, 5 minuter efter att jag släppt in henne med hennes gamla burkamrat så låg hon och lilleman och sov tätt intill varandra i sovhuset

nu har lilleman fått flytta in hos 2 killar som vi köpte så att han skulle få burkamrater, den dominanta hanen provade vi först, inga problem lite nosande sedan lekte de, sedan den icke dominanta då var den icke dominanta som var skygg, när vi släppte ihop alla 3 så var det inga problem alls, nu är han en av flocken (mellan hanen i rangen tror jag)

hoppas det går bra tills på söndag med dina små