Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettmat-utfodring
Läst 4165 ggr
dorislinn
2009-04-19 16:23
0

Avocado-Gerbiler?

Kan gerbiler äta avocado? Är det något mer man ska akta sig för?

Skriv de siffror de inte kan äta :

1. Kött

2. Pasta

3. Avocado

4. Rå/kokt potatis

5. Fisk

Är de allätare?

Raaata
2009-04-19 16:33
0

Nä, Avokado är en stenfrukt vilket är gifitgt.

Kött vet jag intem Pasta kan dom äta. Resten vet jag inte heller.

//Pose-idon :)

Gerbilflicka
2009-04-19 17:21
0

Kokt pasta och potatis gar bra, ra pasta svaller i magen! Fisk och kott… tror inte du far i dem det, ge agg istallet for proteinernas skull. Absolut INTE avokado!

[Katteeen]
2009-04-19 18:19
0

Man kan koka kött har jag för mig, men det skulle nog inte uppskattas av mina kinkiga busfrön iaf.
Man kan ge ägg (som EmmaJo sa), groddar, ärtor och mjölmaskar (inte alla som gillar det) om man vill få i dem lite extra protein :)

Och stenfrukter ska de ju inte äta då, det finns såklart fler stenfrukter än avokado, googla om du inte är säker på vilka frukter/bär som faktiskt är stenfrukter, inte alltid så lätt att veta faktiskt. :)

[Katteeen]
2009-04-19 18:20
0

Tillägg: Bland annat hallon är stenfrukter, det är det inte många som tänker på… :)

Solaika
2009-04-20 02:05
0

#4 Fast hallon o björnbär kan de faktiskt äta utan problem. Några mängder ska de väl inte ha, men det ska de inte ha av nån frukt egentligen :)

Jag ger faktiskt mina okokt pasta ibland, mycket sällan, men det händer. O de lever o mår bra allihopa. Men det är klart att det alltid är bättre att ge dem kokt.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Gerbilflicka
2009-04-20 02:10
0

Men man ska veta om att okokt pasta svaller i magen och kan spracka magsacken om de har atit for mycket av det.

[Katteeen]
2009-04-20 08:49
0

#5: Jo jag vet att de kan äta det, men som sagt så ska man ju tänka på hur mycket :)

vekan
2009-04-20 18:23
0

1. Det går bra att ge kokt köttfärs. De kan även få animaliskt genom barnmat, favoritsorten hittills är Pasta och Kyckling. Men även barnmat med nöttkött går hem. I djuraffärerna kan man köpa mjölmaskar som vissa gerbiler tycker om. Även ägg är rikt på proteiner.

2. Ja, både kokt pasta och makaroner brukar vara uppskattat.

3. Nej, Avokado är en stenfrukt. Vilket är giftigt för gerbiler.

4. Det går bra, jag tror att man helst ska koka potatisen först.

5. Kokt fisk tror jag ska ska gå bra, men det finns ju så många olika sorter. Så du bör kolla upp vilka som går bra för gerbiler.

Hoppas du fick svar på dina frågor. :)

Strumpa
2009-04-20 18:39
0

Det är just blåsyran i skalet på avokadon plus kärnan som är jättegiftigt, kan även vara giftigt för människor. Blåsyra i stora mängder kan man dö av, både vi och djuren, fast vi får äta väldigt mycket av det i så fall :) Linfrön t.ex. ska alltid ges i måttlig mängd, helst krossad.

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Gerbilflicka
2009-04-20 18:51
0

Sag en kille ata avokado med skal pa for bara nagra dagar sedan… heh. Obestämd

Strumpa
2009-04-20 18:52
0

#10 okej, vilket pucko:) det är ju inte ens gott antar jag Cool

/Sanna

Gerbilflicka
2009-04-20 18:54
0

Jo, jag blev lite fundersam. Vem gor sant liksom? Haha.

Angelclaw
2009-04-21 04:32
0

#12 nån mycket förvirrad med taskiga smaklökar? ;)

I övrigt har alla andra redan kommit med kloka inlägg. Ingen advokado. Kött o fisk skulle jag inte ge mina, utöver i barnmat

(även här är favvon pasta och kyckling men nu verkar de ha slutat med just den jag köpt tidigare så man får testa fram lite nytt ;) )

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

sissie
2009-04-21 09:06
0

Rå potatis är giftigt. Till och med kaniner har dött utav att ha fått rå potatis så det lär vara ännu farligare för våra små.

Som protein kan man ge små syrsor. Fast mina fattade inte vinken med dessa små hoppade kryp.Skrattande

Mjölmask fungerar bra till dem. Men ge inte zophobas. De kan bitas och jag tror inte gerbiler uppskattar mat som bits.Skrikandes

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

ivanhoe81
2009-04-21 13:46
0

levande kryp, det skulle jag aldrig ge mina, det låter ju mer som reptilmat inte gerbilmat

Pose-idon
2009-04-21 13:53
0

#15 Gerbiler tycker det är kul att jaga t.ex gräshoppor och dom äter ju sånt i det vilga ;) Jo visst, gerbilerna vi har är tama. Men vadå. dom får ju gärvmöjlighet, snadbad m.m varför skulle dom inte kunna få gräshoppor? Flört

//Elin

ivanhoe81
2009-04-21 14:00
0

oki det var mer än vad jag visste, jag trodde de levde på bär, frukt (de som finns) fröer och nötter etc men men man lär sig hela tiden

men jag får ändå insekter till reptilmat i skallen lite svårt att koppla det till gerbiler

jaja man märker att man är långt ifrån fullärd (blir väl inte det ens innan man dör)

Xanon
2009-04-21 14:19
0

Våra har faktiskt ätit avokado, och dom älskar det. Dom slickar på stället där det låg när det har tagit slut. Givetvis så får dom bara fruktkött som inte har varit i kontakt med skal eller kärna, och detta har gått väldans bra hittills.

A dog may be man's best friend, but the horse wrote history.

[Tassy]
2009-04-21 15:18
0

Nu blir jag vä halshuggen här, men egentligen, vi är rätt bra på att begränsa oss och haka upp oss på vissa specifika saker, eller hur?

Jag tror att det är så att avocado i större mängder inte är bra för dem, och nu vet jag inte hur hög halt av denna syra det finns i avocado, men jag gissar att i köttet i en mogen avocado är det inte särskilt högt. Därmed inte sagt att det är nyttigt. Avocado är ju dessutom väldigt fett, även om det är bra fett.

Däremot handlar det väl om en onödig risk att ge dem avocado. Cissa hävdar att man ej ska ge hö pga risk för ohyra, andra säger att bananer ska man inte ge för de kan få hål i tänderna, och avocado kan de alltså bli förgiftade utav om man har otur. Samma sak med att ha en stor honflock eller sätta ihop vuxna djur, det är risker i varierande grad. De dör inte knall och fall av en bit avocado, dom får inte brakhål i tänderna av en bit banan och inte heller kryllar hönskvalstren efter nåt höstrå. Inte alltid ryker en honflock ihop och ibland kan man lyckas få ihop vuxna djur. Sen är det väl upp till var och en att tänka till lite och dra sin egen gräns.

Personligen skulle jag aldrig ge en gerbil avocado då jag själv inte ser vitsen med det. Däremot får de både hö och banan ibland.

Xanon
2009-04-21 18:21
0

#19 Bra sagt!

A dog may be man's best friend, but the horse wrote history.

[Tassy]
2009-04-21 19:07
0

#20 tack :)

Gerbilflicka
2009-04-21 21:32
0

Jag har val ocksa en egenskap att bli halshuggen ibland… Skrattande Jag har aldrig forstatt varfor det ar sa mycket tjafs om att vissa ger den det ena och det andra, varfor behandla sina djur som ett labb-experiment?? Prova lite chips… far den cancer kanske? Prova lite avocado, gissa sig till om gerbilen skadas… Du kan knappast se alla skador som gors pa en kropp. Kanske levern tar stryk av nagot t.ex? Det vet vi inte. Skulle aldrig, aldrig chansa med att ge nagot som skulle kunna vara skadligt for dem. Dessutom kostar avokadon har 20kr/styck nu sa skulle jag vilja prova att forgifta mina djur finns det sakert billigare satt ocksa. Tungan ute

Strumpa
2009-04-21 21:36
0

#22 jättebra skrivet, det kanske inte märks något första gången på gerbilen, inte heller andra gången, men sen då? vi kanske aldrig får veta, eller så får vi ett besked vi definitivt inte vill ha :)

/Sanna

[Tassy]
2009-04-21 21:45
0

#22 väl talat som alltid Emma Glad