Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikett: ot-fiket
Läst 2424 ggr
Kimmie
0

Vädjan för djuren på Zoozity

Zoozity har enligt rykten legat nära konkursgränsen länge och senast idag hörde jag att de gått i konkurs. De säger nu att alla djuren som inte är sålda på måndag avlivas, och de har väldigt många djur.

Jag vet inte om detta är ett hot/rykte för att man ska köpa djuren, men för mig är det fruktansvärt. Jag kan  tyvärr inte köpa alla djuren även om jag velat, så jag behöver hjälp. Om du bor nära malmö och funderar på att skaffa djur från djuraffär, gå iallafall dit och hör med dem vad det är som gäller.

Det gör ont i hela mig att så många djur ska avlivas bara för att de inte kunde sköta affärerna. De har allt från fåglar till gerbiler, kaniner och ödlor, & fiskar.

vekan
0

Verkligen tråkigt, hoppas att det bara är ett rykte. Har tvärr ingen möjlighet att ta mig dit och rädda några djur. Rynkar på näsan

tjoffsa
0

kan du inte bara gå dit och fråga om de ska stängas ner? Det vore ju väldigt dåligt om dom måste avliva djuren. det låter lite orimligt..

burmesee
0

Gud så hemskt! Har pratat om att rädda djur men får inte för mina föräldrar…
Är det ens lagligt att avliva djur på det viset?

Disa, Hollywood's gerbiluppfödning

tjoffsa
0

låter ju helt absurbt om dom ska nacka alla djur..samtidigt..de måste ju kosta ännu mer om de ska avlivas genom spruta..

tror de är lagligt om de ska nacka..en del djurparker gör det med kaninerna tex. men en djuraffär..nja..skulle inte återkomma som kund dit mer om det är på så vis

Kimmie
0

#2 jag ska dit imorgon

[jakke94]
0

#4 om dem ska avliva tror jag knappast dem kostar på sig sprutor.. spec. inte nnär dem redan ligger inför en konkurs =/
hade gärna men har djurstopp här hemma .. får inte skaffa nya djur försen om några veckor .. =( .. mamma och pappa tycker jag har tillräckligt med djur.. så dem vill se att jag sköter skolan innan jag får .. då blir det gerbiler Tungan ute

har två papegojor,1 kanin, 2 egna hundar, 2 familjehundar.. men jag har tid och plats så :P

Kimmie
0

Jag funderar på att köpa lite av deras djur, och sedan kanske sälja dem/omplacera dem? Tror ni det är någon idé?

Jag har inte all världens plats hemma så jag kan behålla alla djuren, men jag har iallafall så jag kan ha lite fler djur tillfälligt. Jag vill gärna ge dem mer "överlevnadstid" och en chans att få bra hem…

enbartmalin
0

Ryktet stämmer tyvärr.

Hälsningar Malin

Gerbilflicka
0

Helt sinnessjukt… att hota med att avliva sadar… fy fan. Sen lar de val bara sla ihjal djuren som inte blir salda.

tjoffsa
0

men herregud. Förvånad  jag skulle gå ut i tidningen direkt med det!!! Då lär det säkert bli reaktioner kan jag säga!

Man kan ju inte köpa av alla djur heller, det blir väldigt dyrt för en själv och det är inte meningen privatpersoner ska göra det heller.

chokladfudge
0

Vad ska de annars göra med djuren som blir kvar när butiken har slagit igen, låta dem sitta kvar i burarna och svälta ihjäl?

Även om de skulle skänka bort djuren så kommer det med stor sannolikhet att bli något djur kvar.

tjoffsa
0

de kanske skulla va nått alternativ att sälja de till annan djuraffär som då slipper köpa in nya djur..eller kanske om det finns en naturbruksskola som kan ta emot eller liknande.

enbartmalin
0

Hur det blir med djuren i butiken vet jag inte, men att dom ska stänga ner stämmer helt. Avelsdjuren kommer avlivas om ingen tar hand om dom, hur det är med djuren i butiken kan jag itne svara för, men avelsdjuren tror jag knappast finnes i butiken. Avelsdjuren säljes ej utan omplaceras då dom flesta är mycket gammla. Och ja, dom som inte finner hem avlivas, inget hot utan det är så.

Jag tror alltså inte detta gäller djuren i själva affären.

Allt jag skriver är hörsägen och allt som än så länge skrivits av alla andra här är hörsägen. Innan ni blir upprivna och börjar rota i det här på fel sätt bör ni ta reda på fakta. Så skärp till er.

Hälsningar Malin

tjoffsa
0

Är det en privatägd djuraffär?

med tanke på att de har avelsdjur. eller finns zoozity i andra kommuner? hur många avelsdjur kan det handla om? eller arter?

enbartmalin
0

#14 som jag förstått det hela är det en anställd som avlat och dessa djur är väl omhämdertagna.

Det handlar om 5 kaniner, 2 marsvin, några råttor, några hamstrar, gerbil avelspar med ungar och möss.

Hälsningar Malin

tjoffsa
0

ok, men då äger ju en anställd djuren. hoppas hon/han hittar nya hem åt djuren då.  Då har det inte varit i fråga om nå hot om ingen köper så kommer dom att avlivas.

håller med, man ska vara försiktig med att gå ut om rykten.

Kimmie
0

#13 det är inte bara enbart en person som har djur till affären, har en vän till familjen som satt marsvin där. Och vad jag har hört och förstått så är det djuren i affären som kommer avlivas om de inte säljs före stängningsdagen eftersom det är ingen som kan fortsätta med skötseln, så, som djurvän har man all rätt i världen att bli upprörd OM detta rykte stämmer. Ska som sagt dit idag och fråga dem.

Kimmie
0

#16 jag har skrivit ända från början att det troligen är ett rykte, har inte fastslagit att det är så.

Royalz
0

Vart ligger denna butiken?

Kimmie
0

#19 I malmö, en bit ifrån värnhem… vet inte riktigt var du bor så vet inte hur lönt det är att förklara ingående (A)

Kimmie
0

Nu har jag varit där, hela butiken är nu nedstängd och går inte att besöka mer.

Vad som gäller var detta, de har lite djur, kaniner, gerbiler, hamstrar, råttor som de anser inte går att sätta i djuraffär (för gamla) då de som köper i djuraffär vill ha unga djur. Alltså, dessa djur som är lite äldre kommer att avlivas om de inte omplaceras, men ganska många har redan blivit omplacerade.

I gerbilväg fanns där ett avelspar med fyra ungar (jättefina föräldrar). Dessa har jag sagt ifrån att jag kan ta om de inte får nytt hem.

Så, lite missförstånd och snabb ryktesspridning ledde fram till detta, och jag brukar vara mer kritiskt men skrev i all hast igår när jag var upprörd. Det är självklart synd om något av djuren avlivas och jag hoppas verkligen de hittar omplaceringshem till de andra också även fast de är lite äldre.

Caspia
0

# 21. Hamstrerna är omplacerade. Nu finns det kanin, råttor, mushanar, jordekorre och chinchilla kvar.

Låt oss vara konstruktiva och försöka hjälpa till att lösa situationen istället för att kasta skit.

Envishet och drömmar

Pose-idon
0

Synd att man bor så långt bort och inte har någon plats Obestämd

//Elin

ZorroR
0

Jag hämtade 2 Guldhamstrar idag :)

Jag tror ej det är ett hot att för att man ska köpa, med tanke på att nästan alla djuren ger dom bort :?

enbartmalin
0

Endast några hamstrar kvar nu, annars är alla djuren "räddade"

Hälsningar Malin

Kimmie
0

Nejnej det är absolut inget hot! :) Det var bara i början man trodde det eftersom man inte visste, men nu vet man situationen och de är verkligen mån om att djuren hamnar rätt :)

Pose-idon
0

Då klarar sig nog alla djuren, vilken tur! :D

//Elin

ZorroR
0

#10 : De flästa gnagarna ger de bort gratis, så det kostar inte så mycker ;)

Brullebro
0

Va bra att dom får det bra :)

Caspia
0

# 25. Vem sa det om att det bara fanns hamstrar kvar? När jag pratade med den ansvariga kl kvart i sex ikväll sa homn inga hamstrar däremot råttor, möss, chinchilla, jordekorre och kaniner fanns kvar.

Envishet och drömmar

enbartmalin
0

#30 fick mejl av en som känner cicci.

" Tusen tack alla ni som kämpat för dessa djur!   Tack vare allas insatser är så gott som alla djur nu räddade!   Endast några hamstrar kvar.   Vidarebefodra gärna detta till dem ni i er tur skickade vidare nöropet till, Cici är jättetacksam! Nu finns det inte fler avelsdjur där!"

Hälsningar Malin

tjoffsa
0

rykten kan lätt misstolkas. det är bra om man inte drar förhastade slutsattser, även om man säger att man inte är säker på nåntong. folk tar lätt på rykten tyvär.och histoerier ändras sig rätt snabbt och lätt.  men nu blir det säkert jättebra för djuren.

Caspia
0

# 31. Men det var ju Cicci själv som sa det till mig?

Envishet och drömmar

Kimmie
0

#32 Okej förlåt, sånna här trådar ska aldrig mer upprepas då från min sida. Tanken med hela mitt inlägg var att OM det var sant så var der bråttom för djurens skull, men men det känns ju inte så kul att försöka göra det rätta längre då.

tjoffsa
0

många djurbutiker kanske inte har det alltför bra för djuren och många gånger så får djuraffären mycket kritik och lite att man tar mer för givet ifall de är nå så går det pang på mer kritik. det är jättebra att du ändå uppmärksammad detta så det nu löser sig för djuren. men med den text som man läser i ditt första inlägg misstolkas det. jag och kanske även andra trodde licksom att de hotas med att avlivas även om du skrev att enligt rykte tror du att de kan komma att avlivas om ingen köper dom.

Kimmie
0

#35 Ja, men det var ju så ryktet gick ? Vad skulle jag skrivit då "det är ingen fara om djuren inte säljs, då tar de hem dem till sina egna hem" ?

Faktum är ju faktiskt att dessa äldre djur, OM de inte blivit omplacerade så hade de tagits bort, så det är ju lite sanning i det hela ändå.

tjoffsa
0

Man kan tex skriva.  zoocity är i konkurs och nu behöver de hjälp med att sälja återsående djur. enligt vad jag hört kan de komma hotas att avlivas om ingen köper dom. men det är inget jag vet är sant, men det kan vi väl försöka ta reda på.

men var det inte en person där som ägde dom äldre djuren privat.? som avelsdjur till butiken?

Kimmie
0

"Jag vet inte om detta är ett hot/rykte" Redan här förklarar jag att jag inte vet om det är sant eller inte.

Och jo, NU, har vi ju kommit fram till att det är så det ligger till, men vad jag fick höra från början var att djuren i affären skulle avlivas, och dessa är det zoozity som äger.

Och ja det är klart att det är hennes ansvar, men menar du då att ingen ska hjälpa henne och att djuren hellre ska avlivas då eller vad är det du menar? förstår inte riktigt din poäng

Och det här med att dra förhastade slutsatser, det var du som skrev att du skulle gått till tidningen direkt medan jag i inlägg förklarat att jag skulle dit och höra hur det låg till först… så du säger emot dig själv lite ibland, vilket jag säkert också gör här o där, det är lätt att ändra ståndpunkt under en disskussion.

Caspia
0

Kimmie, det var inte dig jag syftade på när jag skrev "kasta skit". Jag tycker att du är konstruktiv, te x i meningen Om du bor nära malmö och funderar på att skaffa djur från djuraffär, gå iallafall dit och hör med dem vad det är som gäller.

Jag har pratat i telefon med Cicci som är butiksansvarig, hon sa att de stängde i onsdags.

Envishet och drömmar

tjoffsa
0

jo jag läste det klart å tydligt, men sen i texten kan man tyda på att det verkligen är så då ursäkta, du vill försöka köpa alla för annars kan de komma att avlivas. och då är det lätt att misstolka och tro på riktigt att det verkligen kan va så. ett hot om ingen köper.

nä, jag mena på att i så fall var inte dom djuren i butiken som säljdjur från början bara. om hon har de privat kan hon i så fall ha d som d är tills nån vill köpa dom och inte eventuellt måst behöva i  avliva direkt så, men ja, jag vet ju inte.

Caspia
0

# 40. Det är inte så. Det är inte hennes husdjur.

Envishet och drömmar

Kimmie
0

#39 Ingen fara, reagerade inte på det. Jag vet mycket väl att som djurvän är det lätt att bli tagen av situationen och göra den större än vad det är, jag kanske handlade fel men jag försökte göra det bästa för djuren :)

Ja, jag pratade också med en tjej idag, vet inte om det var hon Cicci men hon förklarade allt mycket bättre och jag förstod hur det låg till då, de är mycket mer mån om djuren än vad jag först trodde enligt ryktena, så absolut igen skitkasning mot zoozity :)

tjoffsa
0

#42. jo, det händer alla att man kan reagera väldigt starkt i första stund. Men nu hjälper vi dom med det här så kommer det bli jättebra! som skrivet tycker jag att det är bra gjort att du uppmärksamma detta ändå så det blir ett bra slut =)

enbartmalin
0

Har fått höra att jag verkade lite hård tidigare i tråden så jag ber nu om ursäkt om det uppfattats så, det är inte min plats att rätta er här inne då jag varken är Medarbetare eller Sajtvärd här inne.

Blev ganska irritrad när jag läste vad folk skrivit då det är någons rykte som hamnar på spel pga just vad det var, ett rykte och ingen fakta(ibörjan). <-- Bara en förklaring till varför jag reagerade som jag gjorde.

Som sagt, ber om ursäkt.

Hälsningar Malin

Kimmie
0

#43 märkte i mina inlägg att jag lät väldig aggresiv och sur, ber om ursäkt för det för det var verkligen inte menat så, missförstod dig bara och tog det lite personligt, men, som sagt, det ser ljust ut för djuren och som vissa säger så är det nästan inga kvar :)

ZorroR
0

#39 Ja, de stängde i torsdags, men om man ringer så finns det fortfarande personal där inne, så kommer dom och öppnar vid personalingången.

[Tassy]
0

Jag måste säga att trots het diskussion som balanserat på kanten lite här, så blir jag glad att se att ni löser det snyggt utan att jag behöver bryta nånstans.

Rykten är väldigt känsligt/svårt område, och djuraffärer är också ett knivigt ämne, och så när det handlar om (i detta fallet misstänkt) avlivningshotade djur så ser dom flesta rött.

tjoffsa
0

#45 nej, jag menade dig inte personligen. utan rent allmänt. även om jag skrev typ de du skrev i första inlägget var det inte menat iallafall att du skulle ta åt dig så. det var bara ett exempel.

jag kan vara väldigt analyserande och ibland på kvällarna vet man knappt till slut vad man heter. Obestämd

Dannesgnagare
0

Inga djur finns kvar.

Efter samtal från ansvariga på djuraffären.

Ansvariga tackar så mycket för hjälpen för att djuren har fått nya hem så snabbt. Skrattande

Så vill jag be er att inte ringa längre då de inte hinner med det andra de behöver göra.

/ Daniel