Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 1270 ggr
Candela
0

Chinchillasand vs. smådjurssand?

Har köpt smådjurssand förut, med tanke på prisskillnaden, men sist när jag skulle köpa sand var den slut, så jag köpte lite chinchillasand istället.

Sen jag började använda chinchillasand har jag gjort en mycket märklig upptäckt:
Sanden luktar inte alls illa, när vanlig smådjurssand efter lika många dagar verkligen skulle stinka..!

Nu till min fråga:
Är chinchillasand super-absorberande, eller är det bara mina gerbiler som inte vill kissa i sanden..?

vekan
0

Är smådjurssand den lite grövre sanden avsedd för hamstertoaletter?

Candela
0

Grov och grov.. Jag tycker den är väldigt fin. Men den är väl (troligen?) grövre än chinchillasand.

enbartmalin
0

Jag kan inte svara för varför, men jag har samma här. Har en fiiin DYR! chinchilla sand till min fetsvans gerbil då han inte tål annan sand och bestämde mig för att alla djur skulle få den lyxen(när det kommer till mina djur är det det bästa som gäller ;)). Den luktar mindre av någon anledning, det är dock inte som dom slutat kissa i den då den klumpar sig.

Hälsningar Malin

Candela
0

I min sand är det mycket färre kissklumpar än det brukade vara i den andra.. Mystiskt..

tjoffsa
0

jag vet om 2 typer av chillasand. en klumpar sig och den andra gör det inte. och luktar i princip inget heller, den är superbra och jag har börjat köpa bara den, så slipper jag sand i avlopp med =) pälsen blir superfin och len! Jag köper den på grizzly djuraffär i lösvikt.

Vippelicious
0

Lyckost alla er som har djuraffärer (bra sortiment) i närheten…

Medarbetare på fantasy.ifokus

Candela
0

#5:

Aha, coolt!
Frågan är, behöver man byta sanden lika ofta om den inte luktar illa eller har så mycket klumpar? Det känns ju nästan som om jag slänger bort ren sand.. Obestämd

Den här sanden kostar 40 kr/kg, känns lite dyrt om jag ska fortsätta byta sanden lika ofta som förut. Men å andra sidan så har ju djuren det mycket, mycket fräschare nu!

enbartmalin
0

#6 Du kan beställa via nätet också ;)

#7 Jag tror nästan min sand går på mer :/

Hälsningar Malin

Vippelicious
0

#8 Ja men jag har bara AmEx och inga hemsidor tar det haha xD

Medarbetare på fantasy.ifokus

tjoffsa
0

jag ska fråga nästa gång jag är där vad det är för specialsand egentligen, det ser inte ricktigt ut som sand ändå. svårt beskriva. kan ta en bild =)

jag behöver inte byta den varje dag. kanske var 3e