Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettavel-uppfödning
Läst 913 ggr
Eternity90
0

extremt liten hane på 2v

Min Iwa blev tjuvparad vid 4 månaders ålder och det resulterade i 8 ungar. Men en unge står det inte det rätt till med. Han är 2 veckor gammal nu men ser ut som en veckas unge. Hans syskon väger 10-13 gram medan han ligger på 5 gram. Jag har lagt in honom hos en kull som är född senare och de väger runt 5-6gram men de är nästan en vecka yngra. Jag funderar på hur han ens har överlevt så här länge och antagligen måste det vara en tidsfråga innan han dör. Han är ju mer än hälften så liten som sina syskon. den som är näst minst väger ju ju dubbelt så mycket och den största väger 8 gram mer.

vad ska man göra i sådan här situation?

Solaika
0

Tror du har gjort helt rätt. Om du inte vill nappa, vilket är en stor risk eftersom de lätt sätter i halsen, så kan du bara hoppas att han klarar sig bättre i den yngre kullen om han inte får lika stor konkurens om maten där som han har med sina stora syskon.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Eternity90
0

Ne, jag vill ge honom en chans. Visst har naturen sin gång. Men även en liten ynklig gerbilunge kan bli en fin sällskaps gerbil åt en familj. Han lever fortfarande och skulle man inte veta att han var äldre så hade man trott de var i samma ålder förutom att han har päls. Han är verkligen långt efter sina jämngamla syskon. De skuttar runt i buren och poppar, dessutom är de minst dubbelt så stora. Han skuttar inte runt utan är som de yngre. vi får se hur det går. Som sagt får han en chans

Gerbilflicka
0

Tyvarr brukar bebisar som din inte aterhamta sig. Rynkar på näsan Hade ju en pearl-kille bland alla mina agouti-flickor men han hamnade efter i utvecklingen och aterhamtade sig aldrig.
Jag tror du har gett honom dem storsta mojliga chansen da han kommer fa mer naringsrik mjolk nu och mer uppmarksamhet. Hoppas pa det basta och haller tummarna!

Eternity90
0

ne, tyvärr är det så. Han är så bakom så jag skulle bli förvånad om han överlevde. Men om han dör så gör han det, det är ju naturens gång. Han har fått en större chans. Han ska till och med bli 17 dagar imorgon.. himlens att han ens blivit det.

När dog din?

SKa skriva upp allt som han är efter i:

*kullsyskom väger nu 11-13 gram, han på 5,5gram

* Kullsyskon har päls på magen, han är lite fjunig bara på magen

*Kullsyskon är poppiga, han är lika stillsam som de yngre fast han går bättre än dem.

[Matilda92]
0

Hade också en unge som kom kraftigt efter i vikt och utveckling. Hon dog vid 25 dagars ålder, då vägde hon 9g och hennes syskon 18g om jag minns rätt. Har skrivit om henne på min zoon. Där står även hur vi gjorde för att hon skulle kom ikapp mm…. Artikeln heter "Lillan"