Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 2066 ggr
ivanhoe81
0

mina pojkar

kan man ha bättre gerbiler, köpte 2 hanar igår för att ha till den hanen som vi beställde (och de sa att det garanterat är en hona)

de började stort sett leka med varandra med en gång, tränger ihop sig i ett litet hus o sover

en av de nya älskade att leka med min kusin-dotter (inte bott hos oss i 1 dygn o redan tam, bra för zoo-djur)
det var nicke (nicke nyfiken som hon döpte den till)

sedan har vi grålle (en hel grå gerbil och ingen ferguson traktor som har det smeknamnet, om ni inte redan förstått detGlad) höll på att somna medan jag masserade honom lite grann på ryggen (livs njutare) ramlade ihop o rullade ner pfrån spånhögen mot sovhuset o kollade upp som om han menade, "vad gör du varför buttade du ner mig" o upp igen till min hand o samma visa igen somnade o föll ihop
kan man inte kalla grålle för livsnjutare så vet jag inte vad

sedan är det lilla golden som vi fick som 4-veckors unge som bröt bägge högerbenen pga rädsla (och oförsiktighet från mig att han hoppade ur handen på mig o landade fel) som leker o puffar på de stora pälsklädda bollarna som är dubbelt så stora (nästan) det hade väl fått plats 1,5 golden på en grålle eller nicke (i storlel)

bilder kommer så fort jag tagit dem

[Katteeen]
0

Är Goldie alltså en hane?
Roligt när det går så bra med gerbilerna :) Lycka till med de nya tillskotten :)

ivanhoe81
0

japp vi upptäckte att hon var en hane, roligt att upptäcka det när han började sätta på juvel (igår, trodde inta att han var riktigt könsmogen än) men upptäckte kulorna kvällen innan så tjejen min ringde parva zoo i karlstad med en gång o åkte snabbt dit o köpte 2 hanar med en gång (12 mil enkel resa i snöstorm)

de är hur mysiga som helst, visst har den ena lite skavsår på nosen pga gallerbur som de har i djuraffärer, de vet att de inte är bra, men det bästa för att kunderna ska få hälsa på dem

men de trivs o är glada

vekan
0

Lycka till med gerbilerna - ni verkar ha det mysigt tillsammans. Glad

ivanhoe81
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

det har vi, alla verkar ha mysigt med våra gerbiler bara man tar det på deras villkor

det märkte jag med nicke och alicia (min kusins dotter) varken nicke eller alicia varkade ha haft roligare tidigare

nicke in under tröjan o busade tittade ut genom armen o in igen etc o jag måste berömma mitt kusinbarn då hon verkade lyssna på vad han ville (verkar ligga lite i min släkt att man vet vad djuren vill)
hon är inte så värst gammal (ska jag säga som är gammal som gatan 28 år) skulle tipps på mellan 5-8 år (jag kan inte gissa ålder o födelsedagar vet jag knappt vad det är om man inte har uppskrivet (mittet är förbaskat bra, men ännu kortare än näsan sticker ut))

nu kommer lite bilder på pojkarna

först golden o grålle (ser det ut som på baken)

ivanhoe81
0

grålle och nicke

ps ursäkta den dåliga skärpan, det är inte lätt att ta kort genom plast o objekt som rör sig

ivanhoe81
0

de här 3 pojkarna kommer få ta över disney-familjens 198liters akvarium då de får flytta till ett på 600liter (de behöver större)

ivanhoe81
0

katteeen vad tror du om man kollar på bilden med golden (fd goldie) o grålle ser de ut att ha det bra tillsammans??
kan inte förstå hur jag kan ha fått så mysiga gerbiler som anförtror sig till mig med en gång (även gerbil-girl med såklart tillslut)

[ElisabethYL]
0

Nu bor de i en marsvinsduna, vilket var det bästa jag kunde hitta när jag köpte Grålle och Nicke… (fanns en bättre duna, men den hade jag inte pengar till)

Åkte till jobbet 04.45 och kom hem ca 18.30 sen upp och jobba dagen efter - eller jobba och jobba (snarare sitta vid datorn på bilverkstan efter att ha jobbat ca 20 min på hela arbetsdagen)… Tur man slutar tidigt på fredagar…

När jag kom hem igår så satte vi ihop de och det var en hit Flört

Alla är goa och glada små krabater…, men de nya sover än när det är frukostdax - hehe, men de lär sig nog vilka mattider som gäller här…

ivanhoe81
0

hmm en liten fråga som jag inte kommer göra något av men hur många hanar kan man sätta i ett 600liters akvarium 2m x 60cm x 50cm (längd x bredd x höjd), kommer som sagt inte skaffa en massa hanar enbart till det akvariet då mina 3 grävar-honor ska få flytta in i det och de här 3 hanarna ska få flytta in i deras 198 liters akvarium (det kommer bli trångt i våran lgh, men men vad gör man)

ivanhoe81
0

Sådär nu har jag fixat nya kort på pojkarna (hade fel inställning på kameran som vanligt så hade någons fingrar varit där o ändrat, o det sämsta är att jag kan inte skylla på någon annan än mig själv)

Pose-idon
0

Om du undrar över färgerna så ser Grålle ut att vara en Lilac och Nicke som en agouti :) Jättefina!

//Elin

ivanhoe81
0

tack, jag trodde att nicke var en "agouti" men var inte säker
så det är så en Lilac ser ut, har hört mycket men inte riktigt fått någon ordning på hur den ser ut

de är verkligen jättefina o jättemysiga. Tama redan från djuraffären då jag vågade låta min kusins dotter leka med nicke o båda hade jätteskoj

nu har de alla 3 trängt in sig i det lilla sovhuset som grålle tittar ut ur (obs nicke och golden är inne i det huset samtidigt som kortet togs)

ivanhoe81
0

lite nya bilder
nicke och grålle först

ivanhoe81
0

golden och grålle som står på stocken o nicke i bakgrunden

här ser ni pälsskadorna som golden har (nicke har exakt likadana) Vi gissar på lite rangbråk mellan golden och nicke då grålle inte har några pälsskador

Solaika
0

Golden ser nästan ut att vara en Nutmeg på den bilden..

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

[ElisabethYL]
0

Det är mycket skugga på den bilden, men du kan färgerna mycket bättre än oss…

Vi vet i stort sett bara hur vi ska veta vem som är vem Flört

Solaika
0

Har ni nån nytagen bild lite närmare på bara honom? Vad har han för färg på underpälsen? Han ser för mörk ut för att vara DEH. Men bilder kan luras. Är han en Nutmeg kommer han att bli mörk när han fäller.

Does it become a walk?

/Ida

[ElisabethYL]
0

Ska se om jag kan kolla det efter jobbet. Har inte kollat så noga. Kan se om vi kan ta nån bild på honom i ett annat rum, så kanske det blir en bättre bild.

[Tassy]
0

Jag tycker han har konstig kroppsform? Var det han som var för liten när han kom till er? Han ser underutvecklad ut.

ivanhoe81
0

japp det var han som var för liten då han kom till oss

kroppsformen kan även bero på att han verkar ha lite påbrå av egyptisk gerbil  men jag vet inte
vi beställde egyptisk guldfärg
och jag har läst att egyptiska gerbiler är lite mindre än de mongoliska
men jag vet inte

huvudsaken är att han mår bra o leker för fullt med de andra

sedan tycker jag att det är starkt av honom att komma ensam, lyckes bryta bägge benen på vänster sida (tror jag att det var, minns inte) och till det här slut recultatet än så länge

men vi ska ta en bättre bild på enbart golden när tjejen kommer hem

[ElisabethYL]
0

Ska jag vara riktigt ärlig, så tror jag att den uppfödaren ger minsta möjliga mängd mat till de små…

Alla jag köpt i Karlstad har varit större än de jag köpte i Töcksfors, men Golden var extrem - ville bara gråta när jag såg honom första gången…

Nu får han ordentligt med mat (ej "fet-mat") och kärlek, som alla djur behöver…

[Tassy]
0

#20 det ser inte ut som en egyptisk gerbil tycker jag. Däremot ser han ut att ha halkat efter lite, men det förklaras ju om det var han som var för liten vid leverans. Han äter nog upp sig snart Glad

ivanhoe81
0

jag skrev att han har påbrå av egyptisk inte att han är egyptisk
nosen liknar en på en egyptisk iallafall tycker jag, sedan har svansen inte lika mycket päls som en mongolisk

jaja men om den är underutvecklad kanske pälsen kommer mer där med

ps ursäkta om jag låter irriterad jag är bara ganska trött o ska gå och lägga mig igen

[Tassy]
0

#23 intressant, jag visste inte att de kunde ka egyptiskt påbrå Glad Då kanske gerbilen ska se ut så ändå? Berätta gärna mer om denna lilla krabat Skrattande Jag menar absolut inte att kritisera eller nåt, det är bara jag som har en viss benägenhet att uttrycka mig klumpigt.

ivanhoe81
0

#24 det är lungt, jag kan själv vara lite klumpig med ord

jag ser likheter med både egyptisk och mongolisk gerbil, det som förknippar med egyptisk är mest nosen, svansen och storleken burkompisarna är ungefär 2,5 veckor äldre

då vi bestälde honom så beställde vi en egyptisk guldfärg (gerbillus gerbillus), först så trode ida att han var en liten dark eye honey nu verkar han vara en Nutmeg, hehe han byter skepnad hela tiden verkar det som

ska se om jag kan hitta någon bild på en egyptisk gerbil och lägga ut, såg någon sida på en som skaffat 2 egyptiska gerbiler för att kanske avla på och jag tycker att jag känner igen nosen på den mot den som sitter på golden

den enda som jag kan helt 100 % säker att det är mongolisk det är nicke

men jag lovade en bättre bild på golden och han är ljus i underpälsen

kommer några bilder på golden när han klättrar över mig

ivanhoe81
0

en bild där han inte ville visa nosen

ivanhoe81
0

en till

ivanhoe81
0

måste bara lägga upp en bild till på nicke när han är på ett av sina favoritställen andra är uppe på min skalle

ivanhoe81
0

visst ja på bilden med nicke inlägg nr 28 ser ni skadan på nosen som han fick i djuraffären(/uppfödaren) och i gallerbur

[ElisabethYL]
0

Golden kanske inte är en gerbil över huvud taget… Haha

Han är nog en märklig kameleont - byter både färg och kön…

Bara skämtar, men det verkar nästan så…

Solaika
0

Näe, på de där bilderna ser han då inte ut som en Nutte.. Vi får helt enkelt vänta tills han fäller o se vad det blir av honom. Där ser han ut att vara en ljus DEH.

Sen måste jag säga, efter att ha googlat lite på egyptisk gerbil, att jag inte alls tycker att han ser ut att ha något sådant i sig. Det långsmala ansiktet tror jag snarare är att han är ung och lite underutvecklad. Mina senaste småtjejer har oxå haft ganska långa nosar i hans ålder. O att han har lite päls på svansen kan ha massor av förklaringar. Storleken tror jag oxå har med ålder och utveckling att göra. Det är inte hälsosamt för dem att tas för tidigt från sin mamma.

Jag menar absolut inget illa, men jag är 99,9% säker på att det är en ren mongolisk gerbil ni har där.

Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
0

ja nu ser man tydligt på de senaste bilderna, det är en mongolisk gerbil precis som Solaika säger. Färgen däremot vet jag inte riktigt vad det är, men det visar sig ju. Lutar mer åt nutmeg tycker jag, men då gissar jag vilt.

ivanhoe81
0

oki annars tyckte jag att nosen liknade en egyptisk men jag kan ha fel
vi tar inte illa upp så det är lungt, bara bra om ni informerar oss nybörjare om saker, vi tar till oss infon och lär oss
tack så mycket

lite konstigt när man beställer en egyptisk guldfärg, får en unge på 4 veckor med förklaringen att den färgen är så ovanlig att de inte ville vänta längre
inte ens den veckan tills de andra var leveransklara från samma uppfödare

ne aldrig mer därifrån, hellre där ifrån de andra kommer från parvazoo i karlstad, där är du ju pigga och glada (tyvärr lite runda om magen) inte helt tama men stort sett, de har grävinstinkt (som golden nu håller på att få), är väldigt nyfikna

det som ni ser nicke göra på bilden det gjorde han redan stort sett redan då han kom till oss, han ville inte bli nersläppt i buren utan skulle upp på axeln o putsa mig i nacken

Solaika
0

Lite rund om magen är bra mycket bättre än att de är små och undernärda :)

Does it become a walk?

/Ida

ivanhoe81
0

visst ja angående det med nosen så tycker jag att 99,9% av de mongoliska brukar ha lite mer rundare nos, den här är ju mer spetsig som jag har sett att de egyptiska verkar ha

men undernärig verkar han lungt vara, det håller jag med om, men han har vuxit en hel del sedan han kom hit både i storlek och i sitt självförtroende

ivanhoe81
0

här kommer ett litet kollage på golden från den dag han komm till oss

ni har redan sett alla bilder men ändå

Pose-idon
0

Ett tips är att ge honom lite mer solrosfrön etc, bara bra att han gå upp om han nu är underviktig Glad

//Elin

ivanhoe81
0

ja men problemet är bara att ge enbart honom istället för de runda burkamraterna som behöver banta, han har ju nästan precis börjat äta torrfoder o dricka ur vattenflaskan så han kommer nog gå upp (han var ungefär 4 veckor då djuraffären fick hem honom) vi har haft honom i drygt 2 veckor (om jag nu minns rätt, jag och dagar går inte ihop)

[Tassy]
0

här kan du jämföra med min lilla spetnosiga dam, hon är också vanlig mongolisk gerbil

[Tassy]
0

här kommer en lite bättre bild

ivanhoe81
0

oki där ser jag bildbevis med, då är han en mongolisk gerbil då

Solaika
0

#36 Jag lutar nog ändå mer åt Nutmeg utifrån de bilderna :)

Does it become a walk?

/Ida

[ElisabethYL]
0

# 37 Kan man kanske ha en skål med solrosfrön som man ställer in i buren när vi leker med Nicke, då Grålle är normalviktig?

# 38 Golden kom till oss den 25 februari, så det blir väl 2,5 veckor nu?

Solaika
0

#43 Ja gör så. Mandelspån är oxå ofta uppskattat och bra fett för små frön som behöver öka lite i vikt.

Does it become a walk?

/Ida

ivanhoe81
0

oki bra tips då blir det att ev handla lite till då

[Tassy]
0

Vetegroddar är också smaskens för dem. Proteinrik mat i lagom mängd hjälper dem att bygga upp muskulaturen också. Viktigt att de inte bara blir stora snabbt, utan att det blir en bra massa också, inte bara utfyllnad Glad Över lag är nötter och fröer väldigt bra för dem. Jag ger ofta "paraktitblandning" (fågelmat) i min gerbilmat för att få alla dessa extra små frön. Annan fågelmat går också bra bara man håller koll så det inte ligger konstigheter i, papegojmat brukar till exempel innehålla chili.

Pose-idon
0

#39/#40 Är det där verkligen samma gerbil? Tungan ute

//Elin

[Tassy]
0

#47 nää, två olika mongoliska med spetsig nos Tungan ute haha Cool

Pose-idon
0

#48 Ahaa, tänkte väl Cool

//Elin

[ElisabethYL]
0

När jag kom ut i vardagsrummet för att ge gerbilerna frukost såg jag något som gjorde iaf mig glad och lättad…

vi har gått och oroat oss över Goldens tänder, vi har tyckt de vart (för) långa och knappt sett han gnaga på nånting och när vi sett honom gnaga har han gett sig på så stora grejer att han omöjligt kan ha slipat ner tänderna i underkäken… imorse gnagde han på säkert tio-femton små kvistar långt in i munnen… Äntligen!!!! Iof jättetunna (2-4 mm tjocka), men det betyder ju att han är på väg Glad

isafisa
0

#36 jag skulle säga att jag är 99,9% säker på att det är en fin nutmeg :)  Ser riktigt gyllenfärgad ut och blir nig superfin efter fällning :D

Denna kommentar har tagits bort.
[ElisabethYL]
0

Vid vilken ålder fäller de? Flört

ivanhoe81
0

han kanske fäller nu då pälsen på magen blivit ganska tunn, sedan tycker vi att svansen börjar bli mer mörkare än den var i början

och pojkarna har fått ett nytt trähus då de lekte demolering med det huset min svärmor byggde med träpinnar och snöre (för råttleksaker, som måste blötas upp ordentligt)
så nu vill de inte ligga och sova under stjärnarna längre då de flyttat in i det lilla huset

någon som är intresserad av ett sovhus som är i behov av lite renovering?? det är bara 4 pinnar som sticker upp kvar (som i ett indian tält)

ivanhoe81
0

sådär lite uppdateringar om golden

han börjar få lite mer hull nu och den rätta pälsfärgen börjar komma fram, han är bra mycket mer nyfiken och glad nu än innan han fick flytta ihop med pojkarna

skickar lite nya bilder på honom

första på själva ansiktet så han går mot kameran

ivanhoe81
0

här ser ni att han fått lite mer hull

vekan
0

Ja, han ser redan mycket större ut. Glad Söt liten filur. Flört

ivanhoe81
0

visst gör han, det på första bilden hade han inte gjort tidigare utan mer eller mindre sprungit till andra sidan jordklotet om man ville ta kort, nu är han mer framåt

han kröp själv upp på armen på gerbil-girl och det har han inte gjort tidigare

vekan
0

#58 Det är så mysigt när de kryper upp på armen, det brukar min tjej också göra. Glad

Solaika
0

Sötnöt. Helt klart en nutte iaf :)

Does it become a walk?

/Ida

ivanhoe81
0

Jag vägde Golden idag (läs 15/4) då vägde han 65 gram då vi fick honom runt den 25/2 så vägde han 20-22 gram

43-45 gram på lite mindre än 2 månader, han börjar bli stor nu lill-killen (kommer alltid bli kallad det av mig)

tänkte att ni kanske ville veta att det verkligen går åt rätt håll, och han vill inte sitta still en enda sekund bara busa och ha sig