Dexter
Jag köpte min Dexter på en djuraffär men han bits och jag kan inte få han tam:(
Har någon något tips om hur jag kan få Dexter tam?
Eller iallafall så att inte bits…

Har du honom ensam? Där kan du ha förklaring nr 1 i så fall. Annars är det tyvärr allt för vanligt att zoogerbiler bits och är otama.
Men det som gäller är tid och tålamod. Visa att det inte är okej att bitas men utan att skrämma för mycket. Ge honom en liten blås när han biter men ta inte bort handen om det inte är så att han biter hål. Ha massor med godis i handen så han lär sig att förknippa händer med något posivit.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Okej tack:)
Och nej han är inte ensam han bor tillsammans med Jack.
Och Jack är tam och har aldrig bitit mig men min syster föde upp honom med.
Men tyvärr börjar Jack ta efter Dexters betennde vet ej om det går men Jack har börjat bli lite elak sedan Dexter kom…

Jag övar med Dexter så som ni sa har godis i handen och låter han ta de och springa iväg

#4 Låter bra :) det vi brukade göra med nya gerbiler i skolan var att bara ha handen i buren helt stilla. Gerbiler är ofta så nyfikna att de väljer själva att komma fram och nosa :) brukar göra samma sak med de i affären ibland (har praktik i en djuraffär) så de ska hålla sig lugna när man städar och flyttar dom osv :P funkar även med de andra djuren ^^ det verkar mycket mindre stressade
But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

#4 Fortsätt så.. ge det tid så kommer han till slut att sitta i din hand och äta.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
#6 Mina sitter nästani handen och äte, sider vid den :P
//Elin

Nu är Dexter väldigt snäll men han sitter inte och äter i handen på mig men jag kan klappa honom och han har inte bitit mig på länge nu
#8 bra jobbat, jag har ju också bitandes gerbiler eller rättare sagt nafsandes men de har hjärtat på rätt ställe, för om de ser att det gör ont så är de där och försöker pussa bort det onda (slicka och stödja huvudet mot där de bet till ibland kan de hämta det de tycker om i godisväg och lägga i handen för att försöka göra bot)
jag fick en av de som vi inte fått upp i handen eller i närheten av oss att sitta o äta i handen med hjälp av lite underlatblandning, den älskar de har jag märkt
handen var lite överfull ett tag med 3 honor som trängdes för att äta i den
nu ve jag att de flesta reagerar på att jag har 3 honor tillsammans men de har bra utrymme ett akvarium som är 197 cm långt (527 liter invändigt) o de verkligen älskar att springa i det och är mer sociala än deras gamla bur (198 liter)

Mina gerbiler nafsar bara i tron att fingrarna är mat :P När de förstår att det är min hand de nafsar på blir de nästan ledsna och slickar och putsar min hand istället. Hihi
Eller ibland när de är trötta och griniga och man ska städa buren och vill få ut de ur boet kan de nafsa till lite hårdare för att sedan gå iväg med svansen stolt vifsandes i luften. Haha, så sjukt lika katter :D
Medarbetare på fantasy.ifokus
#10 som mina alltså som jag skrev över dig

#11 Ja exakt :P Läste inte igenom ordentligt 
Medarbetare på fantasy.ifokus