Städning??
Har en fråga angående städning av buren. Jag har snart haft mina tjejer hemma nu i två veckor och det tog ju dem nästan en vecka bara att möblera omkring i buren så det blev som de ville. Ser inte alls likadant ut nu som när jag möblerade kan man ju lugnt säga. Men hur ofta städar man? Då får de ju börja om med alla sina gångar och tunnlar igen. Känns ju lite taskigt. Jag städar ur sandbadkaret varannan dag och sätter in ny sand och allting verkar ju rent fortfarande. Jag är bara så van vid chinchillor och smådjur och där städar man en gång i veckan för att det ska vara fint. Men de bygger å andra sidan inte gångar i sina burar.
Kan tillägga att det är två tjejer och de bor i den största samla-lådan med MASSA spån i.
Känns som en lite fånig fråga men jag vill ju att de ska ha rent och fräscht men jag vill å andra sidan inte förstöra någonting för dem för tidigt heller.
Städa så ofta behöver du inte göra om du har ordentligt med spån…
Vi har ett 198-liters akvarium (med tre pojkar i) som vi städar en gång i månaden och jag tror att en lämplig intervall för dina tjejer också är en gång i månaden.
Gerbiler är såpass renliga att det inte behövs städas så ofta 
Alla är vi nybörjare någon gång i livet…
runt en gång i månaden är lagom. Man brukar se och känna när det är städdags