Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettavel-uppfödning
Läst 763 ggr
[Katteeen]
0

En kull till?

Nu är jag lite fundersam här på om jag ska para Sunny igen. Jag hade inte tänkt göra det från början, men eftersom ungarna blev så lyckade och fina och gick åt som smör i solsken, så skulle det vara roligt om hon fick ett tillfälle till att lyckas innan hon går i pension :)
Frågan är om jag kommer använda samma hane som i förra kullen om hon ska paras igen. Eftersom Gus ska användas i avel nere i Malmö så är det kanske bättre att ta en annan hane för att inte massproducera ungar efter honom ;) Har ju varit sugen på att para Trulls ett bra tag nu, och med Sunny har jag ju chansen till det också… Hmm, vad svårt det blev.. :P

Ville bara skriva av mig lite :)
Funderar, funderar och funderar…

[Katteeen]
0

Samtidigt tänker jag ju självklart på att jag redan har 6 gerbiler ute på annons, och det skulle bli problem om jag inte blev av med dem innan den här kullen blev lev.klar.
Jag väntar och ser hur det känns, om jag får iväg mina omplaceringar så kanske det blir en till kull här i sommar iaf :)

Solaika
0

Vänta lite du. Nu har hon ju fått en kull och blir inte steril i första taget. Para henne så du får ungar runt augusti tex :)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Gerbilflicka
0

Bra att du valjer bort Gus for att forhindra overavel. Jag tycker du ska valja en helt ny hane som inte ar beslaktad med nagon gerbil du har dar hemma. Tar for givet att du inte bara tar kullen for att salja den, och da kommer det bli guld vart att ha tva helt olika hanar till Sunny eftersom du kan spara ungar, utavla nagra generationer och sedan lata linjen korsas igen.

[Katteeen]
0

#2: Ja det ska jag göra, det är ju som sagt ingen brådska nu :)

#3: Precis, man får ju inte ut något mer bara för att man tar fler ungar efter ett och samma par, det blir ju "samma sak" liksom :)
Nej absolut inte, jag menar bara att eftersom den här kullen blev så fin så gick ungarna åt, och att kunna hitta nya hem åt dem är ju en ganska viktig del för mig eftersom jag har lite begränsat med platsen. :)

[Katteeen]
0

Gaah, vad svårt det är! :S
Jag har tre val:
*Att para Sunny med en annan hane.
*Att inte para Sunny igen och istället para Crux om ett år.
*Att para båda två.
Men gör jag det sistnämnda så känns det som att det blir överavlat, och det vill jag ju inte, så det lutar mot att jag tar en kull efter Crux med någon hona när han har åldern inne för det (år 2010) istället. :)
Det blir bebistorka ett bra tag, men det ska nog gå bra, så har man nåt att längta efter också Oskyldig

[Tassy]
0

Nu har jag inte läst igenom hela tråden, ursäkta om jag missar något, tänkte bara säga att jag finns ju i närheten och har en del tjusiga hanar, men inga honor alls för stunden i avel, så om du är intresserad av samarbete så finns jag här så kan vi snacka om saken. Glad Blir ju lite lättare då också med eventuella osålda ungar om vi är två.

[Katteeen]
0

#6: Ja just det ja :) Det är ju också ett alternativ som är värt att tänka på :) Men jag måste fortfarande bli av med mina omplaceringar innan jag parar några fler gerbiler.. Men absolut, vi kan höras om det lite senare! :)

Gerbilflicka
0

Vill bara fortydliga att jag inte menade att typ utavla tva generationer och sedan inavla utan att du avlar ut MYCKET men att du sen (minst 5 generationer senare) kan korsa dina linjer igen om allt har gatt bra. Alltsa om "stammodern" levde lange och var frisk osv saklart. Glad