Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 1912 ggr
mawliiin
0

aggressiv gerbil, hjälp mig

Jag behöver lite råd och sånt om gerbiler. Det är så att jag har köpt en gerbilhona för ett tag sen, men när jag försöker komma nära henne och sånt så biter hon bara eller springer in i huset och gömmer sig. Jag undrar varför det inte går att få henne tam hur ska man göra egentligen? och nu helt plötsligt så har hon börjat sova på dagarna, förut var hon jätte aktiv men sen jag bytte bur så ligger hon bara. Hjälp mig tack blir lite rädd.

Pose-idon
0

Hmm… jag vet inte vad du ska göra. Förösk ge henne godis ur handen. Ha hanskar på när du hanterar henne så hon blir van vig hantering. Har du henne ensam?

//Elin

ivanhoe81
0

är den nya buren större eller mindre än den förra??

vi hade ju för liten i början och då var det det beteendet, men nu är våra hur aktiva som helst

det kan vara så att hon trivdes så bra i den gamla buren och att det är något därifrån hon saknar i den nya (gissning bara)

tjoffsa
0

hon kanske är sjuk eller har ont nånstans?

Gerbilflicka
0

Ensamma gerbiler bits garna konstigt nog.

Smasken
0

Tänker som dig Emma! pröva sätt ihop henne med en liten bebishona. vem vet hon kanske bättrar sig.

mawliiin
0

jag har funderat på att sätta ihop henne med en hona ja, jag hoppas att det blir bättre. Jag är däremot rädd att hon ska bita ihäl ungen bara.

mawliiin
0

den nya buren hon har nu är lite längre än den förra, jag tror inte att hon trivs i den det verkar inte som det iaf. men ändå så ska buren vara någorlunda stor

Brullebro
0

#7 Vad är det för bur ?

ivanhoe81
0

#6 gör en ihopsättningsbur då om du är osäker typ ta en samla och dela av med nät, bra nät finns på järnhandeln 1 x 1 meter för ca 70 kr och där är maskorna ca 2-3mm enbart de kan inte rymma in till varandra och doften kommer in till varandra så de blir vana den lite mer

förresten när kollade du hennes tänder senast?? vi hade en som bet rejält så det började blöda rejält visserligen var det bara en enda gång om dagen plus att hon bad om ursäkt på sitt sätt genom att försöka pussa bort det onda
hon hade alldeles för långa tänder i underkäken (tandfel) hon var den som gnagde mest men hon klarade inte av att slipa ner underkäkens tänder
tyvärr överlevde hon inte tandklipp hos vetrinären heller då hon även verkade ha hjärtfel

men prova med en burkamrat och försök att kolla hennes tänder

Solaika
0

Att gerbiler har tandfel är faktiskt inte speciellt vanligt. #9 Ni hade alltså väldans otur med er.

Jag tycker det låter som en rädd och ensam liten gerbil. Så en burkamrat, tid och tålamod tror jag är lösningen för den här damen.

Vad gäller att sätta ihop med en bebis.. Dela av en bur på något vis. Tex med hjälp av en Samlalåda och en skrotad gallerbur som man tar galler ifrån. Sätt honorna på varsin sida, byt sida på dem 3-4 gånger om dagen så länge som det behövs. Ibland behövs det bara ett par dagar, andra gånger behövs det en vecka. Sedan låter man dem träffas på neutralmark innan man sätter ner dem i en ordentligt renstädad bur som de ska bo i.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

ivanhoe81
0

#10 ja jag vet att vi hade otur
tandfel, hjärtfel säkert något mer om hon levt idag, men jag ångrar inte en sekund att vi köpte dem de hade sina fel men de som fortfarande är kvar har det bra

men aldrig mer från den djuraffären, då åker jag hellre till karlstad (12 mil enkel resa)där de nästan är tama (njuter av att man kollar hälsan och tänder på dem) trygga, friska, djur

men nästa gång blir det nog av er uppfödare helst med avelsrätt så vi kan få några friska gerbiler här kring trakterna med men det har ni väl redan läst under tråden uppfödare???

mawliiin
0

tack så jätte mkt för alla svar, det hjälper mig att förstå mer :) men jag ska köpa en liten bebis och se om det blir bättre, Glad

ivanhoe81
0

lycka till, vi vill gärna veta hur det går med din gamla och den nya du ska köpa nu

enbartmalin
0

Jag har inte riktigt läst alla svaren så "bare with me"

Men alla djur trivs ínte alltid i stora burar, och om hon nu är ensam kan hon känna sig blottad och hotad i en större bur.

Prova ge henne en mindre bur med mer saker och mer gömmor i.

Hälsningar Malin

mawliiin
0

ja men jag ska uppdatera er med info=)

ja, fast när jag hade den mindre buren så blev allt så tätt det fans nästan ingen plats att ställa matskål och sandbadet då. så ett större är det bästa för platsens skull, men kanske inte för hennes. men jag får köpa en bebis till henne och se om dey blir bättre och om hon blir snällare =)

Vippelicious
0

Vad har du för mått på dina burar då? o0

Medarbetare på fantasy.ifokus

mawliiin
0

det vet jag inte riktigt, men den första är en vanlig plastbur som man köper i zooaffären. och den andra är ett akvarium mellan stort typ =)