Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikett: avel-uppfödning
Läst 745 ggr
Duracells-Gerbiler
0

Para Den Icke Dominanta Honan

Om man parar den icke dominanta honan är det en stor chans att den dominanta dödar ungarna? Eller något annat?
Eller kan man när det närmar sig slutet av dräcktigheten sätta dom i en delad bur och sedan när ungarna har flyttat sätta ihop dom igen?

enbartmalin
0

Den dominanta honan kan med stor risk döda ungarna om jag inte har helt fel. Jag rekomenderar delad bur för säkerhets skull.

Hälsningar Malin

wolfgirl82
0

Det är stor risk att den dominanta honan äter upp den andra honans ungar eller "snor" dem så att mamman inte kan ge dem mat och på så sätt svälts ungarna tyvärr till döds.

Om du sätter dem i delad bur var bara säker på att ungarna inte kan ta sig över till den andra honan när de börjar kravla iväg.

Lycka till!

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

Solaika
0

Är dominansen väldigt tydlig?

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

sasha-
0

Har hänt mig, och då visste vi inte ens vem som var dominant då det var lite otydligt och varierade. De hjälptes åt att äta ungarna:( Så det skulle jag inte göra om jag vore du.

Hmm vet faktiskt inte hur de skulle funka med avdelad bur.. om honorna skulle vilja gå ihop igen sen och liknande..

Duracells-Gerbiler
0

Om jag kommer sätta dom i delad bur så skulle inte ungarna kunna komma in till den andra honan. Och dominansen är ganska tydlig.
Jag vill ju få ihop dom sen igen så vi får väl se om jag parar henne :/

[Tassy]
0

De kommer förmodligen ine att gå att få ihop dem mer sen. Det jag kan tänka mig är dock att situationen med delad bur och den dominanta honan lurandes på andra sidan skulle bli mycket stressande för alla parter. Jag hade valt att inte para eller sära dem helt.

sasha-
0

Oj det tänkte jag inte ens på^^ Som jag sa så hjälptes mina honor åt att äta ungarna. Den ickedominanta blir så stressad att hon äter dem själv, o det ändras ju inte i delad bur.

Duracells-Gerbiler
0

Oj, ja det är ju inte bra för nån av dom i så fall, så jag struntar nog i att para henne.