Uppfödare???
Tänkte bara kolla om det finns någon uppfödare i, eller i närheten av Värmland… och om det inte finns det hur man gör för att bli uppfödare…, mest nyfiken
Jag bor i Närke (utanför örebro) det är ganska nära :) Men du behöver bara ha tid, plats och massor med kunskap för att bli en uppfödare 
//Elin
Var kan jag lära mig det då???
Men jag kommer inte avla på de djuren jag har nu, då de är zoo-djur men vill gärna lära mig och kanske ha ett-två avelspar någon gång i framtiden… så det blir en pytteuppfödning i.s.f.
men det är bara funderingar än så länge…
#2: Var du kan lära dig det? Jadu, det är bara att leta fakta på internet och ta det man läser med en nypa salt, alla är inte kunniga fast de tror att de är det, läs alla artiklar om avel härinne och på zoonen.com. Prata med uppfödare hur de nådde sina mål, eller hur de har gjort för att komma en bra bit på väg :)
Det är bara att sätta sig i skolbänken igen ;)
Jaja, var inte så länge sen jag gick på folkhögskola och universitet, så plugga ska väl inte vara så svårt…
Kanske finns någon kurs man kan anmäla sig till??? Vad vet väl jag…

Här på forumet finns det mycket bra information. Så småningom kommer vi att ha kurser i avel och genetik inom SGS. Sök på nätet, men som Katteeen säger, ta saker med en nypa salt. Det finns många röster som drar åt olika håll.
Det viktigaste med avel är att man har något man strävar efter. Något gott för arten. Att man inte avlar "bara för att"
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
#1/5 Om jag skulle åka till dig för att köpa avelspar… skulle jag kunna få lite extra hjälp med att att välja passande individer då…? 
Har inte hållit på med avel något alls förut…, så jag vet inte vad man ska titta efter…
Men som sagt - det är inget annat än funderingar än… och jag måste nog köpa flera burar… Kan man ha maxidunor till småttingarna tills de fått nya hem???

Det är klart att du kan få hjälp att hitta passande djur. Jag själv säljer till sällskap i allra första hand för att undvika överavel på djur från samma linjer. Men det är klart att det ska finnas djur som passar dig oxå. Men se till att du läser så mycket du kommer över och funderar på vad du vill med din eventuella framtida avel.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
#7 det som ag vet att gerbil-girl / Elisabeth vill med aveln det är nog precis som de flesta vill, stabila, säkra, friska gerbiler med fint temperament
utrymme kan jag fixa fram genom att tömma mitt kontor/skrotrum det är ju åtminstånde drygt 2 m brett och 4-5 m långt i det brde hon kunna få plats med lite akvarium tycker jag
vi är ju båda väldigt förtjusta i djur, bara för att vi vet att de inte sviker en, tröstar en etc
jag verkar ju ha förmågan av vad de vill säga och vad de vill men det hör ju inte hit
vi läser allt vi kan om det här ämnet här på forumet, lärt oss väldigt mycket på kort tid, det märker jag bara på de gerbilerna vi har nu
golden har snart växt ikapp nicke och grålle och börjar bli rund om magen etc, vi lyssnar ju efter individens behov inte efter vad alla säger att de ska ha, typ som våran disneyflock skulle inte trivas utan de 20 cm spånlager de har (vi har funderat på att anmäla dem till en kurs för arktitekter, då de gräver det mesta och utnytjar allt som är nerstoppat hos dem) kommer lägga ut några bra bilder i någon annan tråd om jag öppnar en ny eller brukar de som jag skrivit i tidigare, det återstår o se
ne nu ska inte jag lägga mig i mer i den här tråden, då det är gerbil-girl som frågar mest här
Så här långt har jag kommit i mina funderingar:
Sunda gerbiler med bra temperament efter friska och sunda föräldrar som ska bli någons älskade sällskapsdjur…, färg är inget viktigt, men ett stort plus i kanten om de blir söta…
Tänkte att man kan göra så att man säljer gerbilerna med eller utan bur och tillbehör, beroende på vad köparen väljer… Helt enkelt att man har ett gäng färdiga samlalådor som de kan köpa samtidigt (eller helst lite före) för en billig peng…
Har säkert missat något viktigt, men då får ni skälla på mig…
#10 samla lådor är väl billigare än dunor eller akvarium
tycker att hon får välja det hon tycker är vettigast och samla lådor verkar vara billigast i mina ögon, jag stöttar henne den dagen hon väljer eller inte väljer att bli uppfödare
jag brukar faktiskt erbjuda att de får köpa en samla med lock färdigt och allt för 50 kr :) Då kan jag på en gång visa hur mkt spån de ska ha och köparna är näjda och glada :)
Nej, men hoppas inte tog det som kritik nu, inte min mening 
//Elin
poes-idon för min del så var det lugnt
#10 Såklart att det blir utlägg, men det är det ju värt.
Menade ju att jag t.ex. tar 200 kr för 2 gerbiler eller 400 kr för 2 gerbiler med bur…, inte tänkte jag skänka bort burar.., tänkte mest att det som går att köpa häromkring är minidunor eller gallerburar om man inte har jättetur o0ch akvarietjänst har något begagnat akvarium inne…
Bra :) #15 Jag förstog att du skulle ta lite extra, jag tänker lite trögt ibland 
//Elin