Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 707 ggr
Vippelicious
0

Riskerar livet?

Hej!

Kanske fel rubrik, menmen! Jag ville bara fråga hur ni vågar ha era gerbiler motionerandes på sängen/bordet? Ytorna är ju rätt höga och min Peve (den sociala som vill komma upp) får upp en REJÄL fart när han väl vill det. Väldigt ofta han har halva kroppen utanför kanten när han kikar ner för att se vad som händer. Skulle inte stå ut om han trillade ner och dog :(

Så alltså, riskerar man livet på sina älsklingar om man litar på att de inte trillar ner eller trillar de inte ner?

Pussokram!

Medarbetare på fantasy.ifokus

Pose-idon
0

Mina har trillat ner och dom har inte skadat sig. Dock när Viggo var liten så höll jag i honom och han skuttade till ramlade ner på det hårda golvet och skadade foten lite. Men det var ingen fara. Han repade sig samma dag :)

//Elin

Vippelicious
0

Hur högt var det? För mitt bord kan mycket väl vara 1 meter :P

Medarbetare på fantasy.ifokus

Pose-idon
0

Hm. det var iaf högre än 1 meter + hårt golv.

//Elin

ivanhoe81
0

med tanke på att jag har läst här inne att de kan hoppa drygt 1 meter rakt upp så borde de lätt klara av att landa från den höjden med

mina hoppar gärna ner från deras bänk som buren står på om jag missat att ställa dit hatthyllan från en volvo 740 (de springer upp och ner på den)
den bänken är ca 62 cm + deras burhöjd 27-30 cm det enda som händer det är att de får problem att klättra upp utan hatthyllan

mina är hur pigga och glada som helst, fast jag försöker undvika att de hoppar från bänken men ibland vill de göra det ändå speciellt om jag har en öppnad låda precis brevid som de inte orkar klättra upp o in i o bestämt sig att de ska in, går det inte den nedre vägen så tar de luften, ibland kan det vara mjuka grejor, senast var det en massa leksaker i plast som vi fått med burarna som vi ev ska sälja på hamstersidan typ springhjul etc som de inte ska ha, där skulle han ner. lät som en hård smäll men han hoppade ur och gjorde samma sak igen

dom kan allt klara ett högt fall de verkar ha lite av kattens förmågor genom att landa på benen

Solaika
0

Självklart ska man göra vad man kan för att undvika att de trillar. Framför allt från höga höjder. Men att de skulle slå ihjäl sig är inte så stor risk. Matbordet eller skrivbordet har jag sällan mina på just för att jag vet att de kan trilla ner. Sängen är bra för motion annars.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
0

Man får ju använda sunt förnuft för det första. Man släpper ju rimligtvis inte iväg en otam och spattig gerbil vind för våg utan tillsyn. Sedan får man ju hålla koll så att fallhöjden inte är för hög, även om gerbiler kan hoppa högt osv så är de känsliga och kan lätt bryta sig eller slå av tänder till exempel. Så jo, det är en risk. Därför är det viktigt att gerbilen är lugn och tam så man lätt kan få tag på den.

En lugn och trygg gerbil skuttar glatt runt och håller sig där den ska, och stannar upp vid kanter etc. Om den bara rusar rakt ut så är det något som inte stämmer, förmodligen är den då stressad eller rädd.

Solaika
0

#6 Fast det där stämmer inte riktigt, det sista. Mina småfrön får nämligen glädjefnatt ibland o bara kutar. Då hinner de inte alltid stanna. Men rädda eller stressade är de inte.

Does it become a walk?

/Ida

ivanhoe81
0

att mina hoppar från sin bänk eller bur det tror jag att de gör bara för att leka, efter som att då de hoppat ner så klättrar/springer de upp bara för att göra samma sak igen, förstår mig inte på de som får springa ute som gör det, får snart ställa ner buren till dem på golvet igen bara för att undvika att de ska hoppa

mina är ju tama och lugna, kommer nästan som en hund om man ropar på dem, men ibland beter de sig som en katt på det med o kommer först då det passar dem hehehe

märker att de mår bra genom att de brukar klättra upp på soffan då de springer och försöker knuffa mig ur soffan då jag ligger i den hehehe bus ungar

[Tassy]
0

#7 jag uttryckte mig lite fel kanske. Men alltså, du Solaika tänker väl ändå på hur höga höjder du har dem på, så detär ju ingen fara när dom fnattar iväg, och jo, dina är ju faktiskt tama, man kan hantera dem utan problem. Jag menar typ mer att man inte släpper iväg en gerbil som är otam på en hög höjd så den riskerar att slå sig illa. Jösses, jag är helt övertrött och kajko i skallen just nu, dags att sova. I'm off Tungan ute

Solaika
0

#9 Självklart tänker jag på att inte ha dem för högt. Men de trillar ju från soffryggen ibland när man inte hinner med deras fnatt. Det är ju rätt högt. Men jag kollar ju dem noga varje gång de trillar o så ofta är det inte heller. Mest Lina som far över kanten där rätt ofta, men hon verkar ju tåla allt den lilla knäppmusen :)

Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
0

#10 jo, men du fattar nog vad sömniga jag försöker säga ändå? Tungan ute näe, sängen var det ja… /poff