Sågspån från snickeri??
Fick igår två stora säckar fint sågspån av en båtsnickare. Rent obehandlat trä, samma grovlek som det man köper. Har använt det till kaninen nu… kan det finnas några nackdelar med att använda det till gerbilerna?
Jag skulle vara lite tveksam till att ha det till gerbiler eftersom de gräver så mycket. Spån från snickerier innehåller ofta små spånpartiklar - damm.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!

Det här törs jag faktiskt inte svara 100 på. Spån man köper i butik ska ju vara väldigt lite damm. Men jag tycker ofta man får ordentligt dammigt spån ändå. Om du inte tycker att det är överdrivet dammigt så varför inte. Vet du vad det är för sorts trä?
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Löspackat tycker jag dammar mer än pressat. Men det är väl lite olika.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!

#3 Jag köper ju stora balar från Lantmännen när jag ska städa eftersom jag har 10 burar. Det är ju pressat spån och allt för ofta tycker jag att det dammar väldigt mycket. Men det jag har köpt i små förpackningar dammar nästan mer ibland.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Jag köper stora balar med dammsuget spån från träteam, fungerar toppen. Enda nackdelen är att spånet luktar ganska skarpt när det är helt nytt, så man kan behöva lufta lite innan man använder det. 
Jag köper från ett sågverk som sålde till lantmännen innan de började sälja sina egenförpackade spånbalar, de spån jag har är bland det dammfriaste jag använt och då har jag provat diverse småpaket som går att köpa och lantmännens nya spån.
Men så länge spånet inte dammar jätte mycket så ska det nog gå bra tror jag.
vi har börjat köpa på granngården/lantmännen (det är en o samma butik här hos oss) vi har ett sågverk men jag har hört att de inte är så noga med sågspån o eldar upp allt sådant med en gång här
jag anser att om det du får tag på inte dammar så borde du kunna använda det, bara det inte är ett "giftigt" träslag då jag ser att våra gerbiler gärna gnager på de största spånbitarna
de finfördelar det stora spånet vi köper själva, men det kan enbart vara mina som gör det, konstigt att de klarar av spån men inte toapapper hehehe
så länge det inte skadar gerbilerna så anser jag att man kan använda det spånet

Dammar väldigt lite då det är lite grövre än det pressade man köper… större spån eller vad man ska säga. Dessutom skakade vi sågspånet lite innan vi öste det i säckarna så det mesta dammet som fanns åkte av. Å det luktar inte mycket heller… har ju legat och luftats lite ett tag hos båtsnickaren. Känns riktigt fräscht! Å gerbilerna verkar tycka om det! För kaninens del så tror jag faktiskt detta var skönare att ligga på dessutom, förut har han alltid tagit bort spånet och legat direkt på plasten men nu ligger han på spånet. Vet inte exakt vad det var för trä-slag men jag tror det kan vara björk eller liknande. Det blir dessutom inte lika mycket spånspill på golvet när man (barnen) håller på med sina djur…. och det som hamnar på golvet går lätt att plocka upp utan dammsugare då det som sagt är lite större spån. Typ lite längre spiralformade spån. Å gratis är ju alltid gott :) Jättenöjd!