Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 1056 ggr
[jakke94]
0

hjälp med tips ? :)

ska om några veckor köpa två gerbiler.. mina första.. har även kanin, hund och papegojor så jag är endå van :P
hade tänkt köpa en duna till dem .. och sen undrar jag .. det finns en burk som heter "förvar" på ikea.. tror ni den kan fungera som sandskål ? (idéen va att inte all sand skulle bli utskvätt) sen ska jag köpa lite roliga saker i trä.. inget i plast :P men vad mer ska jag tänka på ??

länk till burken från ikea så folket fattar :P : http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00030262

[Tassy]
0

Ikeas förvar-burk är jättebra som sandburk Glad

Det finns massor av tips och råd i våra artiklar, säg till om du saknar något så fixar vi det.

vekan
0

Precis som Tassy säger fungerar den jättebra. Skrattande

enbartmalin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Öb har också jätte bra glas burkar(sylt burkar) som man bara tar av locket på! Ska ta en bild på mina och lägga upp. Har ääven dom till mat burkar. :)

Här kommer bilderna:

Hälsningar Malin

enbartmalin
0

Alla storlekar.. Tror jag..

Ikeas förvar är ju jättebra och billig, men i dessa finns det ju storlekar att välja på.

Hälsningar Malin

enbartmalin
0

Hoppas jag var till någon hjälp :)

Som ni ser använder jag mig av den avlånga. Den är toppen! :)

Hälsningar Malin

[Katteeen]
0

Jag tycker att ikeas FÖRVAR fungerar jättebra! :) Har den till alla mina små frön :)

[jakke94]
0

vabra! tack för hälpen allesammans :D

[jakke94]
0

#5..bara nyfiken.. hur tar dem sig upp igen på från den avlånga ? XD

Pose-idon
0

#8 Dom hoppar såklart Flört

Mina anväder sanburk som hus ibland Tungan ute

//Elin

enbartmalin
0

#8 Precis som pose-idon skrev så hoppar dom utan problem upp. Har du aldrig sett en gerbil hoppa? ;) Dom kan ta sig HÖGT upp! :P Där av allt jobb med att leta upp små rymlingar. Haha :D

Dom var dock lite förvirrade första gången när dom fick den. 2 st dök ner, dom sträkte på sig men nådde inte kanten, den ena försökte gräva sig ut men tillslut(2 minuter senare) insåg den andra att man kunde hoppa ut och sen följde den första efter! :) Ganska roande att se tanke gången där… :P

Hälsningar Malin

vekan
0

Ja, min förra gerbil var en riktigt höjdhopperska! Kunde hoppa en halvmeter upp i luften. Skrattande

[jakke94]
0

haha nej trodde inte dem kunde hoppa så högt X)

linneablomman02
0

Dunaburar hade vi i början… men man kan inte ha så mycket sågspån i dem. Fick veta här att Ikeas samla 130 liter var bra så vi köte den! Å den är perfekt. De har 20 cm spån att gräva gångar i och mycket gott om lekutrymme. Perfekt.

Om du nu ändå vill ha duna-bur så har jag två till salu.

#3# behöver man inte mer sand än så? Jag trodde man skulle ha så de kan gräva även i sanden? Jag har typ 10 cm sand till våra… någon som vet hur mycket man bör ha??

jakke94… helt övertygad om att du kan hitta hur mycket bra och nödvändiga tips här på ifokus…. en riktig guldgruva för nybörjare med väldigt bra information! Jag är jättetacksam över alla tips jag fått av tjejerna här! Lycka till!

[jakke94]
0

#13 aa tack :)

tror också jag kommer få / har redan fått jätte bra tips :)

angående dem dunorna som är till salu.. jag har turen och känna en som har en djuraffär :) så får en därifrån :P

Solaika
0

#13 Nej, man behöver inte alls ha så mycket sand åt dem. Du behöver bara ha så de kan bada. Mina brukar ha 4-5 dl i sina skålar.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

enbartmalin
0

#13 Som Solaika sa så behöver dom inte kunna gräva i den, det har dom spån till. Jag tar ungefär 1-2cm precis så dom kan bada, Då dom oftast kissar och/eller bajsar i sanden och jag betalar över 300/säcken kr för min sand(DYR sand). Så jag bytar ofta men har lite.

Hälsningar Malin

ivanhoe81
0

när vi ändå är inne på sand

den sanden vi köper kostar 17-20kr för 2,5 kg 4-5 påsar fyller en hink på ca 10 liter

ett tips för dem som vill spara pengar är att baka sanden efter att de har haft den i buren, men var noga med att det är tillräckligt varmt och tillräckligt länge och sedan sila sanden, skulle gissa att ca 75% kan brukas igen

den sanden vi köper är vitakraft sandy 3plus fin fågelsand köpt på eurocash (lågpris kedja) de har även chicillasand och grov fågelsand med men det är mycket dyrare

enbartmalin
0

#17 Bra tips, men jag måste ha denna dyra sanden till min Fetsvans Gerbil, han "tål" inte någon annan sand. Får han annan sand tappar han stora bitar päls…

Hälsningar Malin

ivanhoe81
0

#18 oki så det är så illa, trist

men följ vårat råd (gerbil-girls o mitt) genom att baka sanden i ugnen men sila både före och efter före för att få bort allt spån och efter för säkerhets skull (har för mig att det var så gerbil-girl sa till mig)

med tanke på att man kan spara en hel del pengar på att återanvända ganska mycket av deras gamla sand

enbartmalin
0

Jag silar fetsvansens sand då han inte gör behov i den men dock gärna gräver ner den ;) Men gerbilernas slängs då det endast är kiss kiss och åter kiss ;)

Så här ser min fetsvans ut när han har fel sand(Ganska illa):

Hälsningar Malin

ivanhoe81
0

mmm inte roligt att ha sådär, vi har ju börjat med det som vi läst här att byta sand varje dag förut gjorde vi det kanske var tredje dag eller senare (dåliga oss) så vi har inte hunnit fått så mycket kiss i våra än

det var värre då vi bytte mer sällan o innan jag började känna på sanden som börjat bli hård o då brukade jag ta mig friheten att byta åt dem då gerbil-girl inte var hemma

vi slipper det att de gräver ner den då vi har våran skål ståendes på samma pall som vi har maten (visst att det kan komma spån i men inte lika ofta som innan vi fick tag på bra pallar

enbartmalin
0

#21 Jag har hög skål till mina gerbiler så i deras kommer inte sand. Men Fetsvans gerbil kan inte ta sig upp på samma sätt som vanlig gerbil, därför måste man ha en skål på marken.

Hälsningar Malin

ivanhoe81
0

oki våra har låga skålar i rostfritt stål och 1 har en ungsform i keramik, med då de står lite högre än vad spånnivån så kommer det inte så mycket spån i dem
men det var första gången jag hört talas om en fetsvans gerbil, nu har jag lärt mig något nytt igen