Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 616 ggr
ivanhoe81
0

konstiga gerbiler

som ni säkert märkt så upptäckte vi att juvel var en hane (förmodligen steril, då han har väldigt liten pung som knappt syns)

han har bott ihop med smaragd som är en hona men det har inte blivit några ungar än

men nu tycker vi att det är lite fel om de försöker para sig då det är honan som försöker sätta på hanen istället för tvärt om, kan någon förklara vad de har för fel i skallen hehehe

vet att det är att visa rangen men ändå, tycker att det är vanligt att en hane brukar sätta på en hona inte tvärt om

om juvel (hanen) får bebisar i magen är det någon som vill ha dem

Gerbilflicka
0

Pungstorleken har inget med sterilitet att gora, det handlar mer om aldern. Resten later som Dominans, har haft alla mojligt konstiga varianter av det dar.

Om ni inte vill ha ungar sa ta bort hanen och skaffa nya kompisar till dem helt enkelt. De kommer att fa ungar forr eller senare om det ar en hane och en hona.

ivanhoe81
0

jämnför man pungen på en som är yngre (på golden) så är den yngres bra mycket större, men det är bäst om tjejen förklarar mer, har inte kollat så extremt noga men juvels måste man stort sett veta vad man letar efter för att se den

vi får se hur det blir senare för vi har märkt att juvel blir deprimerad utan att ha sin barndomskamrat smaragd och tvärt om

det märkte vi då vi var tvungen att provisoriskt dela på dem då vi trodde att golden också var en hona och juvel blev fostermamma, då klarade inte smaragd av den nya och juvel gick imellan, bara efter 1 dag var de båda deprimerade, ska prata med elisabeth vad hon tycker innan vi bestämmer oss vad vi ska göra

ska vi skaffa nya burar åt dem så får vi väl fkytta ut tvn  eller soffan om de ska ha plats
vi har redan 2 akvarium + den buren som de bor i på en bänk som är 180 cm lång
får knappt plats själva i det rummet, och tror inte att det är bra att ha dem i datarummet som är rörigt och fullt med möbler eller på toan

men som sagt får se vad tjejen säger innan vi bestämmer oss

[ElisabethYL]
0

Det här är bara en fundering…, men kanske är bäst att vänta ett tag till och sen ta bort ungarna när de kommer

Om det inte är någon som vill ha gerbiler med de som föräldrar, då smaragd inte verkar ha så superbra hälsa… Särar inte på de förrän tidigast när vi har en lämplig bur för att sätta ihop gerbiler (d.v.s. en med mellanvägg) och jag vet inte hur man ska göra en sådan till en duna… Har ni några tips så säg…

Gerbilflicka
0

Tips: Avla inte "bara for att" och sarskilt inte pa en gerbil som ni sager inte ar 100% halsosam. Det otroligt oansvarligt att bara lata det vara utan att aveln ar planerad och parningen gors med ett syfte.

De blir inte deprimerade om de far nya kompisar. Ska ni ha gerbiler sa tar de ju tyvarr plats ocksa, annars far ni omplacera en av dem.

ivanhoe81
0

hur ska vi göra för att dela av en duna då?? eller ska vi bara skaffa kompisar och släppa ner dem hos dem

gerbil-girl bad ju om tips med mellanvägg till duna

eller ska vi ta en gallerbur med mellanvägg då det finns att beställa (galler och gerbil är en lagomt lyckad kombination)

ivanhoe81
0

kan jag fråga hur det kommer sig att juvel blev deprimerad då han hade fått en ny burkamrat (golden) innan de fick flytta ihop alla 3 så var juvel deprimerad delux fast han hade golden som kamrat

så fort smaragd kom tillbaka började de leka med en gång och vara lyckliga

Gerbilflicka
0

Jaha, ja jag ger upp… hoppas ni far nagra bra svar ifran andra.

Solaika
0

#6 Det behöver inte betyda att det va depp. Kan lika gärna ha varit trötthet. Och även om de deppar ett par dagar så glömmer de sina förra burkamraten och är lika nöjd med den nya. De har inga livslånga minnen.

vad gäller delad bur så använder jag en SAMLA som jag delar av med galler från en slaktad gallerbur.

Sen måste jag hålla med Emma. Avla _inte_ på ett djur som inte är frisk. Vi jobbar hårt för att förbättra gerbilernas hälsa och öka deras livslängd. Därför måste man vara så noga det går med de djur som får ungar.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

ivanhoe81
0

oki hoppas jag med, för vi vill ju inte att de ska må dåligt, och vi vill ju dela på dom utan att de blir deprimerade

tack för att du försöker hjälpa oss emma, vill be om ursäkt om jag lät spydig och irriterad, det var inte meningen förlåt

vi vill inte vara oansvariga utan vi försöker hitta bästa lösningen för de små, för oss så hade det varit att ha dem kvar som de är

men som gerbil-girl frågade om var en bra lösning att dela av en duna då vi har en marsvins-duna/maxi-duna, men vi har inte kommit på något bra sätt att dela av den med

ja jag är lite trögtänkt när det gäller sådana lösningar, ge mig en bil att skruva på istället så löser det sig för det mesta lite svårt att komma på bra lösningar när det rinner motorolja och bensin i ådrorna istället för blod hehehe

kanske klarar av att klura ut något tillslut men det kan ta tid att ställa om hjärnan till det och sedan utföra det
har en ide om att ta akvariesilicon och en olexiglas-skiva med massa hål i så de får känna varandras doft, men då är ju den dunan obrukbar till något annat

ivanhoe81
0

oki tack ida men hur delar du av samlalådorna då??

ivanhoe81
0

läste lite för snabbt ska få tag på en gammal gallerbur då