Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettavel-uppfödning
Läst 1244 ggr
Pose-idon
0

Att tänka på!

Alla gerbiluppfödare och vanliga människor. titta på detta och tänk på hur vi vill ha våra djur! Snälla…

http://svtplay.se/t/103472/dokument_utifran

//Elin

RoSa-RoSeN
0

Oj!! Gu vad hemskt!! :'(

Eternity90
0

jag har sett det nu. Ska jag vara ärlig är det inte så att ju längre tid människor har avlat på ett en viss art, ju sjukligare har den blivit o.s.v. Det är fruktansvärt att ta bort djur med fel färg eller mindre aktraktivt utseende. Men vi har väll fört över våra egna sjuka ideal hur vi ska se ut på djuren.

Jag har hört talas om kaninuppfödare som avlivat hermeliner p.g.r för långa öron. Det finns inte min värld att göra så.

Mina farhågor är att även vi kan vandra samma väg och få gerbiler till någoting extremt med parningar mellan närbesbesläktade djur, fokus på skönhet, inte vara ärlig för sig själv för djurens svagheter o.s.v Visst kan linjeavla stärka de goda sidorna, men vi vet att båda det onda och det goda stärks då när närbesläktade djur får ungar tillsammans ökar risken för att båda är bärare på en sjukdom. De flesta linjer som finns idag finns det faktiskt sjukdomar i. Och är det inte så att livslängen har minskats?

Jag tror att ju mindre nytta vi har djuren till vårt arbete, desto mer kommer fokusen ligga på skönheten istället för funktion.

isafisa
0

Jag tycker klart att vi som avlar kan tänka till en extra gång innan vi parar, ser över sjukdomar och hur djuret är byggt. Vad är bäst i det vilda? En hane på 110g eller en på 90g?

Solaika
0

Det är det här som är en del i varför vi i SGS har valt bort standardavel och standard i utställningarna.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
0

Väldigt viktigt att alla som avlar har såna här saker i tankarna, alltid. Här ser ni varför det är så viktigt att hålla bra koll på vad man gör, och inte tumma på något, nånsin. Vi har redan en rad problem hos gerbilerna; medellivslängden har krympt markant på bara något år. Canser/tumörer, Epilepsi, tandfel, vridna ryggrader/kroksvansar, krok och klumptassar, missbildade ögon, hjärtsjukdomar, njurproblem, diabetes… listan kan göras lång.

Att avla på en ung gerbil kan få förödande konsekvenser, till exempel.

Många avlar på gerbilernas storlek, men, som övriga ökenlevande djur vinner de djur med mindre kroppstorlek den naturliga selektionen, till exempel. Källa för den som behöver; Liv i utveckling, 978-91-2761201-3.

Ren färgavel, ej genomtänkt linjeavel, avel på zoo/grossistdjur, ogenomtänkt avel på sin lilla favoritgerbil som ju var så söt…
Tänk efter - före!

Avel på gerbiler som har ärftliga sjukdomar/åkommor i släkten är minst lika illa som att operera bort en tumör på en gerbil och sedan fortsätta aveln på djuret och dess avkommor, vilket tyvärr förekommer även bland en del som räknar sig till de mer "seriösa".

Det är du som väljer att para dina djur som bär yttersta ansvaret.

Värt att tänka på en gång extra kanske.

tjoffsa
0

kunde inte öppna länken..men var det i förra veckan om aveln hos hundraserna? jag såg det på tv och där kan man snacka om att avla på defekter. det var blandannat hundrasen "ridgeback" där ryggradskammen är en allvarlig defekt som kunde höra små hål in i huden som jag fatta det. vilken orsakar sjukdom och lidande för hunden..men det menar dom ju på att det är rasstandarden och de som inte har kammen som då egentligen är helt frisk och omöjligt kan bli sjuka, dom avlivar dom. samma sak med moppsen, där kan man lungt kalla en djurplågeri av avel, där de ska ha kroksvans och därmed har många problem med krokig rygg med, andningssvårigeter, pikaneser som knappt har nå ben och andningssvårigheter, de kan heller inte fölösas på egen hand utan måste göra kejsarsnitt på den hundrasen. Bassethundarna som helt plötsligt ska ha så mycket hängande hud att de helst ska nudda marken, schäfrar ..listan kan göras lång. Jag blev väldigt upprörd över en lärare jag hade i gymnasiet som avliva sina hundvalpar som är veka. varför inte sätta avelsförbud istället på hunden och låta den växa till sig och utvecklas istället. usch jag gillar hundar, men hundar som har kort nos, rynkiga och hängiga som inte ser ut att vara en hund kommer jag aldrig att skaffa.

isafisa
0

Jag läser en kurs i skolan just nu där vi lär oss om måånga olika raser och även får lära oss för och nackdelar med olika utseenden, och på vissa ställen har det gått för långt! En tax ska vara långsamt drivande i jakt, men med dagen ben blir den ju ännu långsammare. Och shäfern som ska kunna åla på marken under taggtråd… men den ska väl ändå kunna gå normalt!

Jag hoppas gerbilavlen inte kommer till dessa extremiteter :)

tjoffsa
0

#7 de har ändrat rasstandarden på många hundraser, många vill bevara hundens standard som den var förut, nu tycker många att "ålande" shäfrar rör sig fint.. då de verkligen har förstört hunden istället. Den hade förut rak rygg, varför göra så extremt, hade den nå nytta av sluttande rygg och hasande vingliga ben i vallningen?? Nej.. Hoppas det är repris så ni kan se det. det är verkligen så sjukt! Många avlar också på hundar där ägaren vet om att den är dålig, sjuk, bär på defekt men som inte syns utanpå den. och bara för att den är snygg och vinner på utställningar tas de i avel. Var blandannat om det på cavalier kingcharles spaniel, där hunden i storbritanien verkligen är förstörd!!

[Tassy]
0

#7 På vissa plan är gerbilvärlden redan på god väg att gå samma väg till mötes. Det är dags att folk får upp ögonen.

Det är inte ovanligt att folk avlar med fokus på att få fram så stora bakben/höftparti på dem som möjligt till exempel, för det är estetiskt tilltalande.

Andra kanske håller sig till mer till synes harmlösa saker, som svanstofsen, men tänket och agerandet är i grunden detsamma; fokus på en kroppsdel som ska avlas mot "förbättring". Vi måste se upp innan det har gått för långt.

Hur många har inte avlat på en snygg färg till exempel? bra vitteckning? snygga points?

Nu säger jag inte att det är fel att matcha ihop två snygga djur, utan det är fel att helt fokusera aveln på detta och glömma bort resten på vägen. Temperamentet till exempel. Hur kul är det att ha en "estetiskt tilltalande" gerbil som hugger? Skrikandes

[Katteeen]
0

Fy f*an. Det var det vidrigaste jag sett hittills.
Sitter och storbölar, hur kan människor tillåta att sånhär avel genomförs bara för att vinna ett ruttet pris?!
Att se hur hundarna har utvecklats genom tiden, det tär något otroligt på mig, och jag kan verkligen inte förstå varför man går igenom med detta.
Jag blir speciellt berörd av vad som har hänt Cavalierernas utveckling.
Min hund är en Cavalier King Charles Spaniel, och när jag ser den lilla hunden som ligger på rygg och skriker, vänder och vrider på sig för att han är fången av smärtan i sitt huvud, så är allt jag kan se min Cornelia. Jag klarar mig inte utan henne, skulle hon drabbas av detta så vet jag inte om jag skulle kunna se på om hon var i sådan smärta, just för att det skulle göra minst lika ont i mig. Cornelia är min ögonsten och min glädje, och det är ett rent helvete att folk får påverka sånahär underbara individer, och förstöra minst två liv genom att sätta upp sina förbannade rasstandarder. För så blir det ju, både hundens liv och ägarens blir förstörda. Jag vet att jag skulle bli helt förkrossad i alla fall, och jag vet inte hur jag ska ta mig vidare i livet när Cornelia inte finns mer.
En sak är i alla fall säker, och det är att jag vill inte att min hund ska dö av en sånhär orsak, hon ska inte dö i fruktansvärd smärta.
Hon ska dö av ålderdom om jag får välja, och säkert hon med, hon ska ha levt ett bra liv med oss.
Att folk tar sig rätten att förstöra nåt sånt här underbart som att äga en frisk hund, det är ju bara fruktansvärt. Jag finner inga ord.

isafisa
0

Det nästan värsta tycker jag var boxern med epilepsi… fy tusan vad hemskt! Tänk att få ligga och hålla i sin hund när den har ett anfall…. gud så hemskt, skull nog storgråt :'(

[Tassy]
0

#11 ja, det är hemskt Rynkar på näsan

tjoffsa
0

jag tycker det är ok att avla på gerbiler tex få en snygg svanstoffs bara det inte skadar djuret. Men jag förstår tassy hur du tänker! det kan lätt bli att man vill avla fram önskemål tills att det till sist kan ge skada. Gerbilen är iof inget stort djur och likheten i utseendet är i princip desamma om man jämför hundar och olika hundraser. Men vem vet, kanske är kommer det i framtiden komma raser hos gerbilen också, Om vi fantiserar…Det ska finnas gränser hos alla sällskapsdjuren vi har.

[Katteeen]
0

#11: Absolut, det är jättehemskt. Alltihopa är fruktansvärt i denhär dokumentären, men jag blir ju såklart extra orolig och berörd över den hundras som min hund är när de säger att 1 av 3 cavalierer är drabbade av det där neurologiska problemet.. Singo-nånting.
Usch. Frågan är bara om det gäller bara storbritannien eller hela världen…

tjoffsa
0

#14 importera bara inte från storbritannien eller köp inte nån som har släkt därifrån. annars är det en otroligt fin ras!

[Katteeen]
0

#15: Okej, jag tror att Cornelia har svenska släktingar.. :) Oja, rasen är underbar! Helt otroliga hundar.. <3

Raaata
0

Usch! va hämskt! Skrikandes

[Katteeen]
0

Jag kan inte ens titta klart, har försökt flera gånger för jag tycker det är intressant hur idiotiska människor kan vara, men lyckas inte. Hur Bullterriern har saboterats är ju bara hemskt, och taxarna kan ju knappt gå längre, för att inte tala om Schäfrarna som verkar ha en hel del problem med ryggen och bakbenen…
Tydligen är ju folk verkligen så dumma så de tar vackert framför hälsa, fast jag kan fortfarande inte fatta hur de tänker.

Duracells-Gerbiler
0

Jag fattar inte att uppfödarna inte vill göra nåt åt problemen som dom har i sin egna ras, borde det inte vara dom som vill ändra det mest, eller? Som tex Ridgebacken, avliva friska valpar bara pga att dom inte har hårkammen, varför inte bara sälja dom till sällskap då? Jag tror att i Sverige rekomdenderar man inte att avliva dom utan man får iställer avelsförbud.

I Sverige får man i alla fall inte avla på djur med över 6% inavel.

Men jag håller inte med om det där om att blandraser är bättre, jag kan ju tycka att det är mer nackdelar. Du har ingen aning om vilken/vilka av raserna som kommer att slå igenom, eller hur. Med lite otur kan det bli en väldigt jobbig eller dålig kombination.

tjoffsa
0

#19 jo det med blandraser kan ha dåliga konsekevenser med, MEN de är i överlag mycket friskare än renrasiga. Det är väl vad man själv tycker är bäst! Jag tycker det är trevligare med en långlivad blandras än en renrasig som har problem med tex rasbetingade sjukdomar. för att inte tala om problem med ögon, höfter, armbågar. Däremot ska man va medveten om vilka raser en blandras har i sig, jag skulle nog inte tex köpa en bordercollie blandad med en stark ras tex pitbull, eller mindre terrier. tyvär har jag dålig erfarenhet av starka hundraser som är blandade. Men med raser som  är "mjuka" och står väldigt nära varandra tex retriver raser tycker inte jag är nå dålig kombination alls.

[Katteeen]
0

#20: Håller med dig, tycker inte blandraser är fel bara det blandas på rätt sätt :)

[jakke94]
0

man ska ju ändå tänka att det är engelska kennelklubben.. den svenska har striktare regler och man får inte inavla och där har dem hälsokontroller på dem flesta raser om man ska avla på dem..

men visst.. det är sjukt att det fungerar så i england.. stackar mopsar och eng. bull :( och pekingnesen (stavas det så?)

[jakke94]
0

jag kan hålla med dej till en viss del.. fast tror inte bullterriern är den som dem avlat fram det största problemet med.. tror dem raserna är dem som knappt kan andas och dem som har magen nere vid marken.. :/

fast tror endå att om man bara vill kan man få en relaativt fin.. tex tax.. dock kanske det inte vinner på utställningar men den är kanske istället frisk .

[Katteeen]
0

#23: Angående bullterriern syftade jag på hur stor skillnaden på huvudformen är nu och för 100 år sedan, bara för att de ska se coola ut, sen vet jag inte hur mycket problem det uppstår hos rasen.

Eternity90
0

jag älskar fina svanstofsar, det ska jag inte sticka under stolen med. Men jag avlade fram min fina Kantarellen rent i en tempraments avel som resulterade i en trevlig, snygg hona med en vacker svans. Alltså en bonus. Hon är jätte vacker men också jätte trevlig. Jag låter aldrig utseendet gå före tempramentet. Jag slutar till och med att tycka att vackra ostabila djur är vackra, om de bits och så känner jag bara obehag för dem. Men jag kan tycka att ett fulsöt djur med härligt temprament kan vara charmig och då blir det djuret vacker även om den har t.ex. en taskig teckning.

[GlittriGris]
0

fy fan.. grät när jag såg boxern när den skrek,

helt sjuk den dära kennel gubben som inte tyckte det var fel att avla mor och son, interjuvaren frågade fall han kunnde tänka sig skaffa barn med sin dotter så sa han nej och att det är en annan sak :S.

Cavalierna :(

tjoffsa
0

a de är sjukt..mycket är sjukt..såg ni uppdrag granskning igår då? om hundrasen kaukasisk ovtjarkan? varför ska de hålla på att ha de som sällskapshund?? blir så arg över hur egensinniga människan är. vad är det som är så fint med den hundrasen då det inte ens är meningen eller går att uppfostra den.

http://svtplay.se/v/1504869/uppdrag_granskning/del_12_av_22

[GlittriGris]
0

D:

[jakke94]
0

En jag känner har 6 stycken ovtjarker som vakthundar.. det är dem jätte bra på!

en annan har en ovtjarka hane som är supersnäll och trevlig som bara är sällskapshund.. den litar jag på till 110% !

Sen en tredje jag känner har en ovtjarka/cane corso blandning, också jättesnäll och trevlig hund!

dem kräver sin ägare men tycker inte man utrota dem!

[Katteeen]
0

Oj då, det var en ilsken hund… Jag sökte på blocket bara för att se vad som står och inte står i annonserna, och om det ens fanns några annonser… Det gjorde det.
http://www.blocket.se/vi/20839185.htm?ca=5_s&last=1
Man kan kanske disskutera hur sant det som står är, att de är lugna, fogliga, stabila och mycket sociala. Jag har lite svårt att tro på det när man ser det här inslaget..

tjoffsa
0

#29 utrota ska man inte göra, men man kan ju tycka att de kan göra det dom är framavlade till i sin naturliga miljö.

tjoffsa
0

#30. håller med. varför kan inte seriösa uppfödare upplysa lite bättre eller åtminstona skriva och ställa lite krav på en köpare i en annons.  På hundar iFokus diskteras detta ämne. kan bara skriva att jag håller med "Nikkis" där personen levt med hunden i dess ursprungliga miljö och uppgift både bra och mindre bra händelse där det förekom att en kvinna blev attackerad och att det krävdes 4 vuxna människor för att hejda hunden. Känner med en hundvan ägare som haft denna hundras som tyvärr attackerade en pojke.