Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 2400 ggr
carint
0

Hus? Nödvändigt?

Undrar om man måste ha något slags hus till gerbilerna?

Jag har inte det men de gräver ner sig och gör bo i spånet med hjälp av toapapper.

Hur har ni andra?

emwa
0

Jag har just nu ett kartonghus åt 3 av mina gerbiler som bor tillsammans, men de andra två har inget hus. De sover i gångarna. Så jag tycker inte att det är nödvändigt.

MVH Emmy/ cikorias.blogg.se
[kaniner och gerbiler]

Mahogny
0

Jag ställde ner två trähus/"hamsterlekställningar" i de bakre hörnen på mitt akvarium, sedan täckte jag dem helt med spån.
Min pojke tyckte det var jättekul att gräva gångar från och till dem, och nu använder han dem jättemycket!
Jag tyckter det känns roligare att ha dem lite nedgrävda, det är ju trots allt så gerbilerna lever i det vilda :)

Jag tänkte inte ha hus alls först, men eftersom att förra ägaren skickade med dem med honom så tänkte jag att jag lika gärna kunde göra något med dem istället för att låta dem ligga..

Det var egentligen min pojke som började med det, då han bara grävde en tunnel under det hus han hade i den förra buren, och sedan täckte den halvt med spån själv… :P

[ElisabethYL]
0

Enligt djurskyddslagen ska man visst det.

Min personliga åsikt är att om de har ett bo under spånet så borde det vara ok.

Vi har vanliga sovhus just nu, men vi funderar på att skaffa ett sovhus som heter "NL" Piratskepp för smågnagare, det skulle vara fint att ha i ett akvarium med lite spån över någon kant… Det sovhuset finns på www.djurbiten.com men det räcker med ett vanligt hus…

/Elisabeth

emwa
0

Jag läste det nu, att enligt lagen så ska dem ha hus, men jag förstår inte varför mina ska ha för de sover ändå inte i hus :)

MVH Emmy/ cikorias.blogg.se
[kaniner och gerbiler]

Pose-idon
0

Vissa av mina har hus, men jag brukar lägga ner lite större kartonger typ såna där med kattmat i osv och då använder dom det som hus. Iblnad vill dom inte ha hus hus utan lägger massa toapapper på ett speciellt ställe och sova nästan helt öppet.

//Elin

[Tassy]
0

ur L80 "13 § Guldhamstrar, dvärghamstrar, gerbiler, taggmöss, chinchillor och degusråttor skall ha en bolåda eller bohåla med rent och torrt bomaterial." Flört

[Tassy]
0

kontentan av det hela: Nej, man måste inte ha hus till dem, men de ska ha ett bo. Ett som de byggt själva är enligt min personliga åsikt det allra bästa.

ivanhoe81
0

oki då hade man fattat det hela fel, då en av mina flockar inte har hus, så började jag bli orolig att man bröt mot lagen men de sover under pallen som matskålen etc står på, där har de dragit in både hö och toapapper för att bädda med o de trivs utmärkt just där, så det kan man väl kalla för sovhåla

[ElisabethYL]
1

Ber om ursäkt att jag skrev:

Enligt djurskyddslagen ska man visst det.

Var inte min avsikt att missleda någon, utan bara att jag hade läst/fattat fel.

/Elisabeth

[Tassy]
0

Det är himla svårt att tolka lagen på ett bra vis, jag har själv fattat fel fler än en gång Flört så fort nån säger "lag" så klickar det till i skallen och så blir det pannkaka av alltihop.

linneablomman02
0

Måste lägga till en liten varning.

Köte ett trähus (bark-klätt) på zoo. De älskar det! Gräver ner det å bor i det … men igår när jag gjorde rent buren upptäckte jag att en spik "krypit ut" ca 1 cm. Fråga mig inte hur!? Den var sylvass och det är ett under att de inte skurit sig på den!  Kan inte förstå alls hur spiken kommit ut… och man kan ju undra hur de tänkt när de byggt det! Den minsta lilla spik man kan tänka sig… tillochmed "Huvudet" på spiken är så litet och vasst att man kan skära sig på det. Borde det inte vara trä-spik, trä-plugg till ett trähus för gnagare?? De gnager ju faktiskt på det och kan skada sina tänder dessutom!

sissie
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När ni köper hus var alltid noga med att kolla så att inga spikar (stift egentligen) sticker ut. Det är maskiner som tillverkar husen och även om tillverkaren gör kontroller så kan de inte kolla alla hus. De producerar 10 tusentals hus varje dag. Visst kan man göra hus med träplugg istället men då blir det fler arbetsmoment och priset på huset stiger avsevärt.

Glöm inte att kolla husen även efter en tids användning. Gerbiler gnager ju som sagt.

Jag har inte så mycket hus till mina och vartefter de tar slut så köper jag in stockarna med urborrade hål i. Kokosnötshus är visst också bra.

På bilden är det X-posita i "lekparken" som leker tittut.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

enbartmalin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mitt tips är att göra ett litet hål i en skokartong och gräva ner den. Det har mina just nu, dom har gjort fler hål/ingångar och dom bor där inne när dom sover. Och det rasar ju aldrig samman :)

Och för er som är tjejer och skofanatiker är det ju ett billigt alternativ ;) Det håller ganska bra i längden också om man ger dom annat att ha sönder ;P

Love undra varför jag tog bort allt spån och avslöja hans hus!

Hälsningar Malin

sissie
0

Jo han ser lite förvånad ut. Söt kille.Glad

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg