Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1322 ggr
linneablomman02
0

Pälsen ser "fet" ut... varför?

Vår lilla Skrållan var idag alldeles annorlunda i pälsen mot vad hon brukar vara. Inte alls lika mjuk och fluffig päls som hon brukar ha. Det ser ut precis som när man har fett hår. Vilket gör att hon desssutom ser mycket smalare ut. Sanden har varit slut ett par dagar (ska köpa imorgon) kan det bero på det? Eller ska man tvätta de små livens päls? Buren är ren och hon är pigg/alert i buren och busar med de andra, och äter bra. Dock väldigt "lättfångad" vilket hon inte brukar vara. Hon var på rymmen förut två gånger bland alla leksaker men det var bara att gå å plocka upp henne. (brukar ta en timme)

Kan hon vara sjuk eller vad kan det tyda på när pälsen blir stripig?? Lite orolig… känner inte igen lilla bruden riktigt.

Alicia som förut varit minst och smalast har på ganska kort tid blivit riktigt tjock och lite "klumpig" ,  misstänker än en gång att det kanske inte är tre honor vi har :P

Men det borde väl blivit småttingar för längesen annars (köpte dec-08) Är så svårt att se vilket kön det är (tycker alla ser likadana ut…bra tecken Flört )

Kanske behöver lite diet… mer motion? Eller så är det helt normalt…? Men det är Skrållan och hennes päls jag är mest orolig för.

isafisa
0

Mina kan bli lite så när de inte har tvättat sig, så om de får sand imorgon igen så ska du se att det blir bra :) Blir det inte det så kan man börja fundera på ett allvarligare problem, men jag tror det har med sanden att göra :)

Xanon
0

Att pälsen blir fet händer ibland, lägg in mängder med toalettpapper så brukar det hjälpa. Lägg upp bilder på gerbilernas "kön" så kanske vi ka hjälpa till att bestämma om det är pojkar och/eller flickor.

A dog may be man's best friend, but the horse wrote history.

ivanhoe81
0

att pälsen ser fet ut kan bero på att sanden är slut, de tvättar sig själv i sanden
men går det för långt att de har problem att rengöra sig själva så kan man gå in och hjälpa till att tvätta dem men det är inte och rekomendera "eller har jag fel uppfödare??"

våran hona hade så men så hade hon gått upp i vikt så enormt, så för henne så hjälpte det att byta bur åt flocken så att hon blev mer aktiv det hjälpte för henne

det att hon verkar slöare det kan inte jag hjälpa till med tyvärr

ivanhoe81
0

jaha en del hann tydligen att skriva medan jag skrev

isafisa
0

#4 hihi ja ibland blir det så, men bättre med flera svar :)

linneablomman02
0

snabba svar är alltid skönt!

Får hoppas det hjälper när de får lite ny sand imorgon … och hon kanske bara är lite trött idag eller inte ville vara på rymmen helt enkelt. Lite konstigt att de andra två ser så fräscha ut i pälsen fast de inte har sand…. men alla är vi ju olika:)

Jag har tre stycken i en 130 liters samla så jag tror de har ganska gott om plats för motion… de håller dock mest till i sina gångar och grottor så man ser dem inte så mycket mer än genom plasten. De kommer bara upp när man grejar i buren eller byter vatten. Lite synd tycker jag att de är "underjordiska" Buren ser så tom och ödslig ut när de lever sitt liv därnere bland spån och nergrävd mat. :)

Men det är ju skönt de kommer fram när man grejar i buren…. kan ju dock bli lite svåret att fånga dem utan att förstöra deras gångar… om de är på "kurra-gömmahumör"

ivanhoe81
0

vi har ett 198 liters akvarium, kommer inte våra fram så brukar jag röra runt lite i spånet o enbart täcka över ingångarna, o då ser man snabbt att det rör sig lite var stans i spånet, så tittar ett huvud fram som ett periskop på en ubåt

Solaika
0

Man ska undvika att bada gerbiler i vatten så länge det går. De blir snabbt nedkylda och dessutom tar man bort deras naturliga lukter vilket kan skapa problem i flocken.

I övrigt har du fått bra råd :)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

ivanhoe81
0

det var typ det jag menade i mitt översta inlägg, när det gått så långt att de inte kan rengöra sig själva

Vippelicious
0

#6 Haha hur gör du när du ska fånga dem då? :P Jag vågar inte "jaga" mina för att fånga dem, känns så taskigt på något sätt :P

Medarbetare på fantasy.ifokus

linneablomman02
0

Jaga o jaga….. blir väl mest när de rackarna rymt i rummet bland alla leksaker… då får man jaga lite å lurpassa, vänta in dem och mota in dem i ett hörn. Man vill ju inte skrämma de små liven så det blir ju en ganska "lugn" jakt. En gång fick jag faktiskt kasta en handduk över Alicia när hon busat runt på golvet i två timmar och tålamodet började tryta. Kändes lite "brutalt" men jag var tvungen för barnen skulle gå å lägga sig å mitt tålamod hade tagit slut. I buren får de välja själva om de vill komma upp eller inte… men igår t.ex skulle jag visa dem för en kompis som ville hålla en av dem…. å då ville de inte komma fram så då fick jag gräva lite och försöka leka ta-fatt.

Idag ska jag köpa sand…. äntligen!

ivanhoe81
0

tur att man slipper jaga våra, de har blivit så lydiga så de kommer för del mesta när man ropar på dem (men för det mesta motvilligt)

tror att det beror på att jag visar att jag litar på dem så gör de för det mesta vad vi vill, även om de springer i från oss ibland men de är så duktiga så, litar på mina till 500% inte en enda elkabel har de gnagt på, de har lyft upp för att känna smaken men sedan har de inte varit på en enda efter det
jag är nöjd med dem

det enda vi har lärt dem är deras namn plus att de känner att de kan lita på oss innan det släpper inte vi ut dem på promenad på egen hand i rummet

linneablomman02
0

Hihi… nej vi släpper inte ut våra på "promenad" i rummet heller… men när barnen håller de små yrvädren kan det hända att både en å två å alla tre plötsligt tagit en liten upptäcksfärd. Peppar peppar … de har inte gnagt på en enda leksak eller kabel här heller men man kan ju aldrig veta. Plötsligt händer det  så… man får va på sin vakt. I köket brukar vi blockera ytterdörren så de kan springa fritt utan faror och med full uppsikt. Inga kablar eller massa saker… bara köksmöbler :) De älskar friheten på den ytan.

Åter till huvudämnet i min tråd. Skrållans päls är len, mjuk och fin igen nu. Det var nog bara sanden som fattades. Skönt!