Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 676 ggr
[jakke94]
0

Svanslös ? Lurad?

hej,
läste på en annan sida om två ökenråttor som säljes.. köpta från en djuraffär och så står det att den ena föddes svanslös .. då till min fråga.. kan en gerbil verkligen födas svanslös ?

Hamzter95
0

Hm,, kan kan den väl ? de kan födas med 3 ben också väl ? Men sånt är kanske inte så jättevanligt vad jag vet

Gerbilflicka
0

Jag tror inte att din gerbil ar fodd svanslos. I sant fall vore det en mutation. En defekt rent av, som den som finns hos rattor; "manx". En riktigt, riktigt hemsk mutation som ger stora problem for djuret.

Jag tror snarare att det ar en skada fran att den var liten. Man maste vara noga med att aldrig avla pa den for sakerhetens skull. Det ar jatteviktigt. Man far inte bli frestad att kopa nagot ovanligt som kan vara skadligt for djuren, sponsra aldrig sadant. Da har vi snart massor som avlar pa skit eller kanske t.o.m. klipper av svansar pa bebisar for att fa "coola" djur.

[ElisabethYL]
0

Var fanns den annonsen?

Bara undrar…

burmesee
0

Som Emma säger kan det vara är ovanlig mutation, men det låter väldigt konstigt om en privatperson eller djuraffär skulle råka ut för något sådant, kanske försöksdjur på något labb?
Det finns ju en ärftlig missbildning som gör att gerbilerna får kortare svans, men jag har aldrig hört om att de inte har någon svans alls…
Det är troligare att gerbilen förlora den precis efter födelsen eller liknande.

Disa, Hollywood's gerbiluppfödning

Gerbilflicka
0

Det var nagon uppfodare som fick svansarna pa sina ungar avbitna av mamman i en kull… minns inte vem det var dock.

[jakke94]
0

#2 ..det är inte min gerbil..

jag hittade annonsen på blocket