Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettmat-utfodring
Läst 2167 ggr
[jakke94]
2009-03-29 00:04
0

Mat ?

vad ger ni för mat till era gerbiler ?
försöker förbereda mig på mitt gerbilköp om några veckor :P

hade tänkt ge någon form av lösviktsmat.. är det bra med blandfoder ? om ni vet vad jag menar :P

har även läst att man kan ge gerbilerna riktig mat typ som pannkaka.. dock hadde jag inte tänkt ge dem det varje dag men kanske någon gång i veckan ..:P

kan dem äta alla frukter ? (banan har jag för mig att det inte är så bra)

vad använder ni för godis ?

kan osså berätta att jag ska ha en svart och en chinchillagrå.. (vet inte vad färgerna heter på gerbilspråk :P )

redigerad av medarbetare

ivanhoe81
2009-03-29 00:06
0

godis: torkad banan, morötter etc

mat finns det en bra artikel här på forumet ska se vad den heter så skriver jag upp den här

Hamzter95
2009-03-29 00:07
0

mat till kaniner ? :P du menar väl gerbiler hehe :P Ja fullkostblandning eller va det heter kan de äta,, och solrosfrön och nötter och sånt.. inte citrusfrukter,, pannkaka är väl lite fett men 1 gång i veckan ska nog gå bra. Man kan ge mjölklinser som godis :) eller solrosfrön det gillar de väldigt mkt

ivanhoe81
2009-03-29 00:11
0

Mat och utfodring under kategorin matlådan var det artikeln hette

Strumpa
2009-03-29 00:14
0

ge inte nötter och solrosfrön ofta bara, gerbilerna blir lätt överviktiga av det.

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

[Tassy]
2009-03-29 01:12
0

"vad ger ni för mat till era kaniner?"
förlåt, men jag äger ingen kanin Tungan ute (säg till om du vill att jag ska redigera inlägget åt dig Cool)

[jakke94]
2009-03-29 12:17
0

#5 mm gör gärna det.. menar självklart gerbiler… känner kanske att jag har för många djur nu ^^ haha

[jakke94]
2009-03-29 12:17
0

tack ni andra :P

Pose-idon
2009-03-29 13:09
0

Jag köper kaninmat i på granngården till mina kaniner Oskyldig Nejmen jag blandar egen mat. Fast det är så många indigenser så orkar inte säga vad Tungan ute

//Elin

isafisa
2009-03-29 13:17
0

Vi blandar egen mat: musli, havreringar, sesamfrön, boveteflingor, knäckebröd, röda och gröna linser, kattfoder, johannesbröd, torkade persiljestälkar, hundgodis, pumpakärnor, torkade äpplen och morötter. Har säkert glömt något..

[Tassy]
2009-03-29 16:28
0

Jag använder en färdig hamsterblanding som bas, som jag sedan drygar ut med kanariefågelblandning, ärt- och bönplättar, kroketter, boveteflakes, k-special, havrefras med jordgubbar, cornflakes, puffat ris, pumpakärnor, müssli lätt, johannesbröd, torkade morötter, russin, knäckebröd av olika slag, papegojblandning (utan chili), sesamfrön, pysilliumfrön, puffad quinoa, dinkelpuffar, havregryn, boveteflingor, dinkelflingor, olika sorters nötter, ofta pintjenötter, hasselnötter och valnötter, men även andra sorter. Sedan brukar de få hela jordnötter i skal, mycket bra underhållning för dem. I början kan man få knäcka till skalen så de fattar att de ska gnaga fram nötterna Flört och säkert mycket mer som jag har glömt bort.

[Tassy]
2009-03-29 16:31
0

på sidan av får de vetegroddar och mandelspån, samt färskfoder.

Som färskfoder ger jag oftast frukt eller grönt, men ibland får de gröt, pannkakor, havregrynsgröt eller kokt fisk.

[jakke94]
2009-03-29 18:40
0

hmm hundgodis har vi gott om .. något spec. hundgodis man ska se upp med ? har även tänkt ge dem lite potatis, ris och lite sånt när vi äter det här hemma fast kanske inte jätte ofta.. johannesbröd har vi här med till kaniner.. antar att det är samma :P

[Tassy]
2009-03-29 20:12
0

#12 ja det är samma johannesbröd.

Tror inte det är något man bör se upp med vad gäller hundgodis.

[jakke94]
2009-03-29 20:41
0

tack för hjälpen :)

Vippelicious
2009-03-29 21:29
0

hur ofta får man ge solrosfrön? :P mängd/dag liiiiksom, har lite svårt för att säga stopp då de är sjukt söta när de sitter i handen på en o käkar :P

Medarbetare på fantasy.ifokus

[ElisabethYL]
2009-03-29 21:46
0

Vi ger våra en blandning som kanske innehåller 5-10% solrosfrön… Den får de 0,25 dl om dan per flock…

Vet ärligt talat inte var gränsen går, men en idé är att du ger dina mat när du ska äta din frukost och lite när du kommer hem ifrån jobbet eller vad du nu brukar göra… Så håller du koll på hullet så att de inte börjar bli feta, isf får du se om de gillar någe annat… En av våra skulle t.ex. kunna döda för en jordgubbe…

Våra har helt olika favoritgodisar om jag ska vara ärlig, vi ger inte våra godis före kl 11 på dagarna, men de får också frukost kl 3-4 på vardagar och när jag masar mig upp ur sängen på helger och semestern Tungan ute Hittills har inte det varit någe problem.

tjoffsa
2009-03-29 22:10
0

#16 Ger du mat på bestämde tider? mina har alltid mat, men de äter inte så ofta och borde få lite extra hull..finns det nånting som kan öka aptiten något? de har fått pumpafrön, jordnötter, madelspån, bovete, guinoa, torkade morötter, solrosfrön ja basfoder, allt som jag kan tänka mig att dom älskar! skulle gärne vela se dom lite oftare i maten..

[jakke94]
2009-03-29 22:16
0

okej :D tackar nu vet jag mer vad jag kan ge till dem kommande gerbilerna .. åh längtaar!! :D

[ElisabethYL]
2009-03-29 22:32
0

#17 ja, jag ger mat på bestämda tider, men i sådan mängd att det inte hinner ta slut må-fr får de mat kl 03-04 och 15.30-16.30… när jag är ledig serveras frukosten när jag vaknar (mellan 6-8 som regel).

Godisblandningen som vi kallar den får de som sagt 0,25 dl av per flock och dag eftersom vi har en annan blandning som vi använder som bas (eller en blandning per flock)

Om det finns nåt som kan öka aptiten vet jag inte… prova att blanda i någon godisblandning så kanske de får mera aptit.., men jag är bara en vanlig djurägare jag…

[Tassy]
2009-03-29 23:05
0

De ska alltid ha fri tillgång på mat, men man kan ju försöka beräkna mängden de äter (drygt en matsked för en vuxen gerbil brukar jag ge) och ge på ett visst klockslag, det gör ju ingenting alls. Glad

#15 så länge de inte blir överviktiga så är det ingen fara. Börjar de lägga på sig vet du vart du ska börja på att minska godsakerna Flört