Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettavel-uppfödning
Läst 1254 ggr
ivanhoe81
0

kan man gissa ålder

vet inte riktigt under viken grupp den här fråganska ligga

men vi fick en av våra 4 beställda gerbils igår (uppfödaren ville inte skicka dem tillsammans, så han skickade 1 ensat flockdjur till affären

men jag tyckte att hon var så extremt liten, ungefär 8-9cm lång + svans, väger mellan 20-22gram, är det normalt för en hona utan mamma?? eller tog han henne förtidigt??

hon är redan tam om man nu ska kalla det det, men igår var hon hur rädd som helst, verkade som om hon tog mig som sin fostermamma, kröp in i tröjan o somnade, men det är bara mot mig mot tjejen är hon rädd för än

har döpt henne till goldie (eller rättare sagt hon berättade att hon ville heta det)

ska se om jag kan hitta digitalkameran o skicka ett kort på henne

ps jag lät mina andra 2 gerbiler lukta på henne o det verkade som om de försökte ta hand om henne, började putsa henne etc, men jag vill inte lägga in henne hos dem bla pga att hon har brutit ena frambenet, men ingen med hjärta vill göra sig av med en sådan liten gullig sak vare sig hon är för ung eller något annat, och han har det bra, ligger i sandlådan o riktigt myser, o ibland till höt o leker med det

Solaika
0

Hon låter på tok för ung! Att gissa ålder på gerbiler går inte.. men med den vikten så gissar jag på att hon inte är 5 veckor ens.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

ivanhoe81
0

oki det var det jag gissade att hon var för ung

tack för svaret ida

hon är verkligen inte stor, tyckte att de förra vi fick var små men inte som den här

[ElisabethYL]
0

Ska vi ge henne någon speciell mat? Ellerska hon ha torrfoder som de andra? Har aldrighaft en gnagare som skiljts från sin mamma för tidigt förut.

/Elisabeth

Solaika
0

Se till att hon har lätt-tuggat. Havregryn och andra gryner. Men även vanlig mat så hon kan äta det om hon vill. Vetegroddar är bra. På djuraffärerna finns det gnagstänger med ägg. Finns bland fågelgrejerna men är jättebra till gerbiler. Annars vanligt äggpulver. Även det finns bland fågelgrejerna. Hon är nog såpass stor att hon har slutat dia men precis på gränsen.

Ni kanske får hjälpa henne att strimla toapapper lite så det inte är så stora grejer hon har att bädda med.

Does it become a walk?

/Ida

tjoffsa
0

prova ge henne välling med..det kan hon ju dricka.

[Tassy]
0

Det låter som om hon tagits för tidigt ja, enligt lagen får man ta dem från tre veckor, vilket är helt absurt då de knappt lärt sig äta vid den tiden. Visst _kan_ hon ha åldern inne, men jag håller det för lite otroligt med den vikten. Jag har bara haft en hane med liknande vikt i 6veckors åldern, och han kom från en mamma som hade dåligt med mat till sina små. Han växte dock till sig fort eftersom han fick vanlig mat med extra tillskott i form av vetegroddar och äggpulver.

Det bästa vore om den lilla fick sitta med _en_ vuxen hona som kan adoptera den lilla, allt annat vore osjysst i denna situation. Den lilla ska absolut inte behöva vara ensam och rädd, tagen från sin mor för tidigt och knappt veta vad som händer och sker utan en trygghet. Gerbilen behöver en artfrände som tar hand om den. Hur mycket den än tyr sig till dig så talar ni inte samma språk, du kan inte fostra den. Får Gerbilen inte hjälp här nu kan du få en gerbil med grava beteendestörningar då ingen talat om för den hur man beteer sig som en gerbil. Hoppas du förstår hur jag tänker och menar? Vill bara väl.

[ElisabethYL]
0

Förstår jag rätt nu?

Att vi ska försöka få ihop henne med våra två honor som vi har sen tidigare… Har tyvärr svårt att sära på Juvel och Smaragd, då de bott ihop sen vi fick de, plus att Rubin gick bort nyligen…

Och sen lite specialmat vid sidan av vanliga torrfodret…

Börjar på allvar undra vad det är för en människa de små krakarna kommer ifrån…

/Elisabeth

[ElisabethYL]
0

Och att vi bara har de tre just nu…, men jag undrar vad jag får med mig på onsdag… kanske fler bebisar :(

Försöker så gott vi kan… men småungar utan mamma är ett problem för oss då vi inte vet hur vi ska göra…

Blir det fler bebisar kanske Smaragd får ta en och Juvel resten, då hon har lugnast och snällast temprament av de två…

Vet inte vad som är bäst för de små…

/Elisabeth

ivanhoe81
0

jag vet att det är det vettigaste att låta henne få vara med en annan mer vuxen hona
men jag tänkte lite på det som jag fick som svar, bla av dig i tråden "kan det verkligen vara mitt fel" att man inte ska sätta in fler honor än 2 och tidigare i den tråden så hade Ida gett rådet att inte skära på de 2 vi har för att kunna få in en tredje
Det är inte så att jag inte vill att hon ska bli som de andra men det som jag är rädd för det är att hon kan bli mer skadad än hon redan är

har ju lyckats få i henne lite mat o vatten; eller rättare sagt bonbinos med ostsmak (godis) som var uppblöt och hon verkar vara mycket piggare nu än igår, men samtidigt vill jag gärna kuna få in henne i en gerbil-flock

De andra har fått lukta på henne båda har mer eller mindre börjat putsa henne, juvel verkade vilja beskydda henne medan smaragd ville visa rangen
men då var de 1o1 vet inte hur det skulle vara o ha bägge 2 tillsammans med goldie

[Katteeen]
0

Jag har ett gäng bebisar som väger runt 20 gram styck, de är lite mer än 6 veckor gamla men ser inte alls särskilt små ut, de tas väl om hand av sin mamma och har alltid fått mat i magen. De äter alltså vanlig "gerbilmat" med god aptit, när de diade åt de också bra, och de har inte varit sjuka.

Så vad vet jag, men man kanske inte kan gå enbart efter vikten såhär över internet. Mina pluttar mår ju bra och är över 6 veckor gamla, men har ungefär samma vikt som din flicka.
Tror visst att hon kan vara för liten, men jag tror inte vikten är ett problem om man kollar på mina. Sen kanske det är tvärtom, att jag bör oroa mig för mina bebbar, att de är för lätta.. Men men..
Jag är ju relativt ny på det här området med bebisar och kanske inte ska säga så mycket, men det var bara en tanke :)

Solaika
0

De minsta jag har haft är Emma och Elvira som vägde 25 gram när de kom hit 5 veckor gamla. Både Bianca och Tova vägde oxå 25 gram vid 5 veckor.

Om dina ungar verkar välmående Katteeen så behöver du inte oroa dig. Men jag hade sett till att ge dem mer proteiner och kanske ett par solrosfrön extra ;)

Does it become a walk?

/Ida

[Katteeen]
0

#11: Okej, ja de verkar friska och krya, men de väger väl antagligen för lite då.. Sen kan man ju diskutera hur precis min våg är, men den pekar på runt 20 gram så jag ska nog ge dem lite mer smaskens då, tack :)

ivanhoe81
0

jag förstår hur du tänker, men jag kan säga såhär att hon är bara lite större än min tumme, skrev ju längden på henne 8-9 cm

men hon har blivit omhändertagen av juvel, hon nosade lite på Goldie kollade på oss så man fick intrycket "vad har ni gjort tagit en bebis från sin mamma", just nu ligger de ihoprullade runt varandra i sovhuset
har tagit kort på när goldie sitter i min hand + när juvel o goldie ligger tätt intill varandra, med smaragd gick det inte lika bra så hon får bo ensam i den stora buren ett tag, hon var inte elak men hon höll på att jaga henne (rangbråk) o juvel försökte gå imellan, bara att ta ut henne från dem, hade Goldie varit helt oki i bla benen (hon har ju brutit ett av frambenen) så hade vi hållit lite mer noggrann koll

lite efter att juvel provisoriskt flyttade in hos henne så såg jag goldie ligga helt still petade på henne ett par hånger sedan hoppade hon till med ett uttryck som gjorde att man tyckte att hon sa "haha nu lurade jag dig allt"

hon blev bra mycket gladare med en gång, förut låg hon hela tiden stilla i sanden med hö o hamstervadd bredvid/över sig nu sprang hon runt i buren tätt intill juvel

jag är lycklig för dem men ledsen för smaragd

tror att vi ska försöka ha juvel halvtid hos var o en men tror inte att det kan vara bra ändå

Solaika
0

Att flytta dem mellan kommer inte att funka. Låt Smaragd vara ensam tills de nya ungarna kommer och sätt ihop henne med en av dem. För Goldies skull är det bäst så. Även om det känns hemskt mot Smaragd. Jag vet precis hur det känns men det är bäst så. Ge Smaragd lite mer av er tid så länge.

Does it become a walk?

/Ida

ivanhoe81
0

jag förstår det var som jag skrev att det inte vore bra att ha dem på halvtid hos var o en
men goldie o juvel gick så bra ihop

smaragd ger jag så mycket tid jag kan

ska se om jag kan få upp lite bilder på dem imorgon (om Elisabeth koper någon kortläsare eller att jag hittar sladden till kameran)
goldie är så extremt liten o söt att det liksom högg till i hjärtat på mig, visst jag älskar de andra lika mycket men på olika sätt

har jag tur så kommer de andra senast på onsdag

Solaika
0

Då är det ju lugnt. Som mest har jag haft en hona ensam i tre månader. Då hade jag riktigt dåligt samvete men hon klarade det oxå och har fått kompisar och mår utmärkt idag. Det är snart onsdag och med aktivering så klarar hon det utmärkt. Även om man känner sig elak.

Does it become a walk?

/Ida

ivanhoe81
0

oki tack så mycket för rådet ida

jag tycker att jag har dåligt samvete bara av att lämna henne ensam om det så bara skulle ha varit 1 natt

just nu är hon ute o springer benan av sig o gömmer sig för mig, vill att jag ska leta reda på henne (tar en paus ibland)
när jag gissat var hon är så går jag fram dit hon är och ropar lite lätt "smaragd" o har jag gissat rätt så stampar hon med bakbenen och kommer fram

Solaika
0

Jag förstår precis din känsla. Det känns så ruttet att lämna dem helt ensamma när man vet att de är flockdjur. Men tyvärr går det ju inte att sova med dem. Se till att hon har massa mjukt papper att sova i så klarar hon sig. Det är ändå inte så lång tid. Även om varje timme känns som ett stort svek. Men den dagen man får ihop henne med en ny liten kompis blir man alldeles lycklig i magen igen.

Does it become a walk?

/Ida

ivanhoe81
0

jag förstår precis vad du menar
hon kommer sakna sovhuset för det har goldie o juvel i "tråkburen" en "duna" eller vad den nu kallas för, juvel försöker tillomed hoppa ur den men stannar ändå hos goldie

hoppas den nya buren till dem kommer snart, "hamsterland" den men torn och rörgångar, jag är lite rädd att juvel ska bli som hon var då de bodde i den buren sist tjock med fet päls

men nog om det, jag är lyklig pga att goldie är mer eller mindre som en gerbil ska vara, glad, lycklig och pigg

förut idag så var det enda hon ville göra var att antagligen ligga still i sandlådan eller ligga o sova hopprullad o pressande mot min hand i min tröja som skydd, jag visste att det inte var bra men jag ville samtidigt inte släppa ihop henne med någon av de andra pga allt jag läst
nu är juvel ute o goldie följde efter ut ur sovhuset o det verkligen strålar glädje från henne, hon ser större ut bara av det (måste vara hennes personlighet som blivit större)

ivanhoe81
0

kan verkligen säga att vi valde rätt hona för att bli fostermamma åt goldie
höll nästan på att gråta av glädje för det som jag fick se nu och så har aldrig juvel betett sig tidigare
juvel sprang och hämtade en godisbit, sprang till goldie tog ett bett och gav resten till goldie som åt medan juvel putsade henne

det är att visa kärlek mellan varandra

[ElisabethYL]
0

Fick just en rejäl klump i magen av tanken att de i djuraffären inte kollade något när jag köpte henne.

Om de sålde henne så ung till mig, hur många bebisar har de sålt till sånna som inte vet hur bebisarna ska skötas eller ens har nån vuxen gerbil hemma.

Hon hade tur i slutändan att vi har Juvel.

Om de har minneskortläsare på shoppingcentret så får ni se bild på de i eftermiddag.

Ska bli intressant å höra vad de på djuraffären har att säga om det här…

/Elisabeth

Solaika
0

Tyvärr är det mycket vanligt att djuraffärer beter sig på det viset. Det är därför vi ofta avråder från att köpa zoodjur. Framför allt om man inte är säker på att deras djur kommer från en vettig uppfödare. Vilket få som säljer till djuraffär är.

Does it become a walk?

/Ida

ivanhoe81
0

förstår vad du menar

hade gärna köpt av en uppfödare men vi tyckte att det var för långt från årjäng i värmland till dalarna där närmaste uppfödare fanns (enligt vad elisabeth kollade upp)

men nu har vi de här djuren o de har så fin personlighet

såg att goldie var ute o åt lite av barnmaten jag ställde in igår, "skogsbär m yoghurt" hon verkade tycka om det

Juvel räddade henne kan jag säga

[ElisabethYL]
0

Tusen tack för alla råd och all hjälp!

Det är verkligen uppskattat.

/Elisabeth

ivanhoe81
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här kommer en bild på goldie när vi fick henne

ivanhoe81
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Goldie och fostermannan Juvel i sovhuset, då jag tagit av taket

[ElisabethYL]
0

Kanske inte hör hit, men det vore roligt att få veta vilken färg Juvel har (den vuxna honan). Köpte henne som vitbrokig, men tror inte att det är den korrekta benämningen.

Så go mamma som hon är så skulle jag gärna ha tagit en kull, men vi har tyvärr varken kunskaper eller tid nog till det… så det blir väl när jag går i pension - tidigast… Tungan ute men då är det nog inte aktuellt.

/Elisabeth

Solaika
0

Goldie är en liten Dark Eyed Honey. Juvel ser ut att vara en Black peid varigated

Does it become a walk?

/Ida

[ElisabethYL]
0

Tycker om de, även om jag inte trodde färgbenämningen stämde.

Trotts allt är de sällskapsdjur och inga utställningsdjur.

Tack för svaret Ida Glad

/Elisabeth

[ElisabethYL]
0

När den nya kommer, ska vi låta Smaragd bo kvar i den buren hon har nu, eller ska hon byta bur och så att säga flytta in till den nya. Väntar ju på en till bur som borde komma i början på nästa vecka…

I så fall, ska vi storstäda buren eller räcker det med en vanlig rengörning och att spola av alla delarna, då juvel och smaragd bodde ihop förut…

/Elisabeth

Solaika
0

Städa ur ordentligt. Var försiktiga när ni sätter ihop. Det är inte säkert att det går lika smärtfritt som det gjorde med Juvel och Goldie. Det är mycket ovanligt att honor går ihop så fort så enkelt. Men bara för att de inte blir kompisar på¨en gång betyder inte att de inte kan bli kompisar. Sätt dem i delad bur ett par dagar i så fall så kommer det gå bra till slut.

Does it become a walk?

/Ida

ivanhoe81
0

kan säga så här nu, nu hhar smaragd flyttat ihop med goldie och juvel, goldie har tuffat till sig rejält sedan igår, igår var ju smaragd på goldie idag var det tvärt om

så hon höll på och knufades o knuffades på smaragd, inget bråk sedan såg jag att smaragd smet in i sovhuset o goldie efter, knäpptyst där inifrån så jag lyfter taket och får en chock de har lagt sig för att vila hopringlade som ja lite svårt att förklare

goldie o smaragd påminde lite om David och Goliat i storleksordning

smaragd började få ensamhets depresion märkte samma på juvel, de ville bara ligga o sova hela tiden och undvek bla mig

det verkar sluta lyckligt, misstänker att det beror mycket på att goldie har fått mycket av juvels doft på sig men jag vet inte, kan inte säga något alls om det

nu är dom en flock på 3 st, + att Elisabeth var och köpte 3 st till då hon tog en tur till karlstad, på parma zoo eller vad det nu heter
de var långt ifrån både smaragd och juvel i storleksordning, större och rundare, de blir en annan flock
Elizabeth berättade för den i affären om goldie o han blev inte glad, då han tyckte att de som de hade var precis avvanda o leveransklara o de är ca 6-8 veckor (om jag minns rätt)

ivanhoe81
0

en uppdatering om goldie

hon har förbättrat sig rejält, framtassen är läkt, men så upptäcker man att hon släpar baktassen med (tådelen), men hon är aktiv, glad o envis kämpar på

är på väg att bli ranghögst redan nu (när den som var ranghögst innan backar och låter henne göra vad hon vill)

som sagt lite tur, mycket kärlek (frånb oss o sin flock) och mycket envishet från goldie själv så slutar allt bara bra

Solaika
0

Tror inte det handlar om att de låter henne bli högst i rang. Det är hon för liten för. Snarare handlar det om att de låter henne ta plats för att hon är liten och ofarlig. Det är iaf vad jag tror. Det är mycket ovanligt att den yngsta är högst i rang.

Does it become a walk?

/Ida

ivanhoe81
0

oki, tänkte bara att de gör precis som de gjorde mot den som dog för oss som var ranghögst

men du kan ju ha rätt

ivanhoe81
0

ytterligare en uppdatering nu när hon blivit lite äldre, det visar sig inte att det är en hona (som vi beställde) utan en hane för pungen börjar synas, nu är det dax att försöka para i hop fd goldie nu golden med en annan hane

ska vi skaffa 1 eller 2 hanar ur samma flock, har funderat på att flytta honom från fostermamman om 1 vecka som senast pga könsmognad är det lagomt??

Solaika
0

Men vilket knölande det blir för er då. Nu är han ung så egentligen räcker det ju med 1 annan liten kille. Men det beror ju på hur många gerbiler ni vill ha i slutändan.

Does it become a walk?

/Ida

ivanhoe81
0

jag håller med, beställer en egyptig guldfärg hona får en o får en hane dark eye honey med egyptisk påbrå

skulle vi ha utrymme skulle jag gärna vilja ha alla gerbiler som finns men ingen har nog så mycket utrymme

krångel, krångel, krångel tjejen ska åka till karlstad o köpa minimum 1 imorgon sedan så ska de få träffas på ett område utan något av deras revir (efter att ha fått träffa varandra genom galler o fått byta sida med varandra

elisabeth var lite fundersam på honom då hon tyckte att han började bli bred över baken och ville kolla så är det en hane istället för hona som de garanterade oss att det var

suck bara krångel, blir inte roligt att fånga in honom när den dagen kommer med allt det rörsystem som han har i sin bur, då de verkligen har 7 sinnen extra bara för att känna på sig när något inte stämmer

Solaika
0

Egyptisk?

Ja, det är ju bra trist.. kolla redan i butiken nu. Det går faktiskt utmärkt att se skillnad på hanar och honor redan tidigt. De flesta hanar har fått kulor vid 5-6 veckors ålder och innan dess ska de då inte säljas på djuraffär Skrikandes

Does it become a walk?

/Ida

ivanhoe81
0

mongolisk gerbil är ju det vanligaste, sedan finns det en egyptisk gerbil den är lite mindre än den mongoliska

våran hade inga kulor då vi fick honom, försökte kolla men såg ingen liten pung då vi fick henne…öööö…honom men så var han bara drygt 4 veckor då vi fick honom, men har gått upp i vikt o storlek

men som sagt elisabeth ska åka till parva zoo i karlstad imorgon, funderar på att be henne åka in på ikea i köpa en samla låda samtidigt

det är lite konstigt när en som jobbar med reptiker på parva zoo kan mer än en som jobbar med gnagare här i årjäng (töcksfors)

kan inte fatta vad den djuraffären sysslar med, kommer inte handla där något mer inte ens om det vore 100mil till närmaste (tur att det inte är det)

Solaika
0

Näe, kulorna syns inte alltid. Men man kan ändå se skillnad på hanar och honor ändå. Har för mig att det finns en artikel nånstans där man tydligt visar skillnaderna. Vet att det finns en som EmmaJo har gjort på zoonen iaf.

Does it become a walk?

/Ida

ivanhoe81
0

jo jag vet att det finns en någonstans, men nu hade vi köpt goldie / golden innan vi fick se den

sedan ville vi inte lämna honom där heller då de inte har gerbiler hemma utan får levererade i1 gång i veckan, hade vi lämnat honom så hade han fått suttit i den där lilla lrälådan med galler helt ensam i 1 vecka för att kunna skickas tillbaka (sådant har inte jag eller elisabeth hjärta till)

bättre med parva zoo i karlstad där de springer fritt i sina små burar o verkligen är framåt, positiva o verkligen vill hälsa vid folk än där vi köpte först där de tar hem på beställning

vi betalade 340kr för golden för att det skulle vara egyptisk guldfärg så är det en dark eye honey på 4 veckor

parva zoo tog 95kr st för 3 välmåående, glada, trygga gerbiler (kanske lite överviktiga)

lite att gämföra med att köra hem gerbiler från töcksfors till årjäng (ca 2-3 mil) o de var livrädda med från karlstad, till kristinehamn till årjäng där de busade, lekte o sov, vart skulle man köpa om man skulle köpa zoodjur

[ElisabethYL]
0

Behöver snabbt svar den här gången.

Åker och tittar på pojkar efter jobbet idag, finns det något "maxantal" i en hanflock, eller beror det på burstorleken?

Ringde igår och då hade de 2-3 hanar inne…, vilket betyder att om jag köper alla så blir det en flock på 3-4 pojkar…

/Elisabeth

ivanhoe81
0

elisabeth har varit och köpt 2 pojkar nu, det fanns en ensam sa hon men han ville inte komma fram och hälsa, så det blir 2 bröder till golden
hon köpte en maxiduna med som tillfälligt boende tills vi köpt ett nytt akvarium
enda som måste göras på den är att täcka över gallret med nät då det är aldeles för stora glipor mellan gallrena

Solaika
0

Man kan ha många hanar ihop bara man har tillräckligt med utrymme. Dock ska man helst ha några månader mellan om man ska ha fler än tre. Jag har en hanflock som är 3 stycken. De har varit 4 dock. De på 3 där är en 16 månader, en 10 månader och en 6 månader. De funkar utmärkt och jag kommer troligen att sätta ner en hane till hos dem under våren.

När de va 4 så va det den på 16 månader, den på 10 månader, brodern till den på 10 månader och en grabb som blir ett år nu i april. Det skiljer alltså bara några veckor på honom och de på 10 månader. Det funkade inte till slut.. troligen för att det blev fel för april-killen när de små va så lite yngre än honom och han själv är mycket större i kroppen än hanen på 16 månader. Så han försökte ta över tronen. Vi fick sära på dem 2 o 2 o sen satte vi ner en ny hane som då va mycket yngre än 10 månaderskillen som blev kvar då.

Nån som hänger med i mitt svammel? Summa summarum.. ska man ha fler än 3 hanar i en flock bör man ha 5-6 månader mellan djuren för att undvika rangbråk.

Does it become a walk?

/Ida

ivanhoe81
0

oki, vi får se hur det här går med sammanlagt 3 med golden, grålle och "namnlös än så länge" då golden är runt 5-6 veckor o de andra 2 är mellan 6-8 veckor storleks skillnad är det golden är liten medan de andra 2 är större

Solaika
0

Det kommer nog gå bra.. men jag skulle nog tänka många gånger innan jag satte in en 4e där. Inte förrän tidigast om ett halvår i så fall iaf. Och GOTT om plats. Mina har 250 liter.

Does it become a walk?

/Ida

ivanhoe81
0

det räcker med 3 hanar där tror jag, de kommer få våra 3 tösers 180 liters akvarium så fört vi fått tag på ett större akvarium åt dem

ivanhoe81
0

lite offtropik för den här tråden men våra pojkar som vi köpte igår är stort sett redan så tama det går, lät en av mina kusiners barn leka lite med den namnlösa (nu nicke nyfiken som hon döpte den till) hon lekte med honom på hans villkor och båda hade skoj

nicke sprang in under tröjan runt magen o ryggen tittade ut genom armen o in igen började putsa henne o nyfiken o lycklig såg han ut att vara
hon var lite försiktig mot honom i början men lärde sig rätt så snabbt hur mycket hon vågade ta i om han kröp ur tröjan på ryggen (det var inte hårt hon höll då han kunde vända sig i handen under hennes tryck
men han kände att han hade både mitt o hennes förtroende så han sprang in o lekte i tröjan igen (tror att vi har en somm gärna vill ha gerbiler där o hon skulle passa till det det lilla jag har sett henne hålla på med dem)

ivanhoe81
0

kom på en sak inom den här tråden

jag vill tacka er alla som hjälp oss med lilla golden (fd goldie) utan er så hade inte vi vetat hur vi skulle ha gjort

han hade inte levt idag utan er, då vi istället hade valt att gå och ge honom en spruta pga att vi inte velat sett honom lida

tack för all er hjälp