Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 718 ggr
KristinaS92
0

Hur ska jag göra?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

När jag och mina föräldrar var på semester förra sommarlovet så passade min mormor våra gerbiler. Vi hade då 4 stycken, två systrar i en bur (Molly och Nelly) och ett annat syster par (Delilah och Jackie) i en annan bur. En av burarna som de två sistnämnda bor i var för stor för mormors lilla lägenhet så vi hade en mindre bur i källaren som de skulle få bo i under 1 vecka. En av springorna i gallret på denna bur var väldigt bred men ingen av oss tänkte på det, vi hade använt samma bur året innan också och då hade ingen gerbil lyckats rymma osv. Men då efter 2 dagar in på semestern hade Jackie fasnat med huvudet i den större springan i gallret och antaglingen kvävts till döds :(. 

Nu till frågan. Det lämnade Delilah själv och nu på senare tid har jag märkt att hon verkar väldigt ensam. Hon är nu runt 1 och ett halv år, är hon för gammal för att sätta ihop med en ny gerbil tycker ni? Eller skulle det gå att sätta ihop henne med de två andra jag redan har eller kan det bli svårt eftersom dem är två och blir då mer "dominanta" på något sätt? Molly och Nelly är själva något äldre än Delilah. Eller skulle det vara bättre att köpa en helt ny gerbil? Som sagt är Delilah 1 och ett halvt ungefär och de gerbiler jag haft har levt runt 3 år. Jag har sammanlagt haft 14 gerbiler utspritt under 10 år, då jag fick min första när jag var 7 och nu är jag 17. Jag älskar de små liven :)

Tacksam för svar

Det är Delilah i skon på bilden förresten :D

Kristina

Kristina

Pose-idon
0

Sätt inte ihop henne med dina andra gerbiler, kommer bara bli bråk. Köp 2 små bebiskompisar till henne på 6veckor istället. du kan alltid be om råd för hjälp av ihopsättning, många kunniga personer.

Föresten, har du gallerburar till dina små? Galler är inge bra för dom.

//Elin

KristinaS92
0

Jo jag tänkte att det förmodligen inte skulle gå att sätta ihop henne med de andra två. Jag har för några år sedan varit i en liknande situation, jag vart "kär" i en gerbil på en djuraffär som inte hade en bur kompis så jag vart tvungen att hitta en bur kompis själv till henne. Och då hade jag redan lite kontakt med en uppfödare som jag köpt från tidigare så jag frågade henne om hjälp att sätta ihop dem, och det gick jätte bra! Fast jag tror inte hon sysslar med sånt längre så jag vet inte vem jag skulle kontakta då? 

Nej deras ordinarie burar är av plast, det var bara tänkt att de skulle bo i den där galler buren under 1 vecka då vi var och hälsade på farmor och farfar, och då gick det tokigt :(.

Kristina

vekan
0

Vad tråkigt med en olycka. Rynkar på näsan

Läs här.

Ställde nämligen samma fråga för ett tag sedan. Flört